Várhatóan 20-30 százalékos forgalomnövekedést hozhat, ha jövő januárban a tervezet szerint 27 százalékról 5-re csökken a hal áfája – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a SPAR kommunikációs vezetője. Maczelka Márk elmondta: a kedvezményes forgalmi adóból fakadó árelőnyt teljes mértékben átadják a fogyasztóknak. Az áruházlánc tapasztalatai szerint a friss halak közül a pontyfilé a legnépszerűbb (66 százalék), de a lazacfilé (25) és a busa (7) is keresett, az áfacsökkentés hatására valamennyi termék értékesítése fellendülhet.
[caption id="" align="aligncenter" width="800"] Kép: Reviczky Zsolt[/caption]
Az adóváltozással összefüggésben 2018-tól a Tesco is magasabb halértékesítési volumennel számol, megközelítőleg plusz 15-20 százalékkal. A hipermarket sajtóosztálya is hangsúlyozta: ahogy a tavalyi év elején a sertéstőkehús vagy idén januárban a baromfihús áfacsökkentésénél, úgy jövőre a hal esetében is átadják a kedvezményt a vásárlóknak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintett árucikkeknél a fogyasztói árak tartós, 15-17 százalék körüli esésével számolhatunk.
A Tesco szerint az intézkedés a szállítóknak szintén előnyös, hiszen ők is javuló értékesítési adatokkal tervezhetnek. Az üzletlánc arról is tájékoztatott, hogy náluk közel 150 tonna fogy évente édesvízi halfajtákból, ebből a ponty több mint 40 tonna, míg az afrikai harcsa forgalma meghaladja az öt tonnát. Emellett tengeri halakból 30 tonnát adnak el éves szinten, ennek több mint felét a lazac teszi ki. A hipermarket készletében az édesvízi halfajták 100 százaléka magyar, a tengeri halfajtáknak viszont csak a 20 százaléka származik hazai szállítótól, a többi import.
Fodor Attila kommunikációs igazgató szerint a CBA is hosszú évek óta törekszik arra, hogy minél több helyen készleten tartsa a haltermékeket. Ugyanakkor a jelenlegi fogyasztói szokásokban azt tapasztalja, hogy a karácsonyi időszak rohamát leszámítva alacsonyabb az érdeklődés. Fodor kiemelte: a sertés- és a baromfihús áfacsökkentése növekvő fogyasztást generált, ez várhatóan nem lesz másképp a halfogyasztásnál sem, az édesvízi és a tengeri hal értékesítése együttesen mintegy 20 százalékkal hozhat több bevételt. Nemcsak a fogyasztói ár csökkenése, hanem a kész-, illetve félkész termékek választékának bővülése és az árusítóhelyek számának növelése is jótékonyan hathat a forgalomra – tette hozzá.
Valamennyi, lapunknak nyilatkozó áruházlánc kitart amellett, hogy az áfacsökkentésből adódó, mintegy 15-17 százalékos árelőnyt érvényesíti a fogyasztói árakban. A Lidl előrebocsátotta: akár az adókedvezmény adta lehetőséget meghaladó árleszállítást sem tart elképzelhetetlennek. Tőzsér Judit vállalati kommunikációs vezető hangsúlyozta: a friss lazac, ponty, afrikai harcsa és pisztráng folyamatosan megtalálható a polcaikon, ezenkívül egyes akciók keretében a friss farkassügér és a friss aranydurbincs is elérhető. Tájékoztatásuk szerint a Lidl Magyarország 165 áruházában értékesített halak több mint 50 százaléka származik magyar beszállítótól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.