Elmondta, hogy a január 31-i határidőig zajlott egyeztetések során a tulajdonos önkormányzatok törekedtek arra, hogy a hajózási társaság részvényei a jövőben se kerülhessenek magántulajdonba.
A megbeszéléseken résztvevő Szajcz Adrián, a siófoki Fidesz-frakció vezetője az MTI megkeresésére elmondta, a legnagyobb, 44,2 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkező Siófok mindvégig teljesíteni akarta 776 millió forintos tőkeemelési kötelezettségét. Ugyanakkor azt is látni kell – mondta –, hogy a személyhajózás működtetésével közcélú feladatokat is ellátó Bahart kikötői és hajóparkja mielőbbi fejlesztésre szorul, ami a korábbi tulajdonosi szerkezettel nem volt biztosított. Mint kifejtette, az állam nem hagyta magára az önkormányzatokat, hiszen egy 2016-os határozatban komoly fejlesztési forrásokat nevesített a Bahartnak. Fontos az állam tulajdonszerzése a közösségi közlekedés integrációs tervei miatt is – tette hozzá.
Beszámolt arról is, hogy az állammal történt megállapodás során a Siófok által megfogalmazott igények teljesültek: megmaradt az önkormányzatok elővásárlási joga a jövőbeni részvényértékesítéseknél, a cég székhelye Siófokon marad, és biztosítanak egy igazgatósági-, továbbá egy felügyelőbizottsági tagságot a siófoki önkormányzatnak.
Szajcz Adrián szerint a Bahart jövője és fejlődése nemcsak helyi fontossággal bír, hanem az egész ország érdeke, és mindenki számára megnyugtató megállapodás született, így új szakaszába léphet a balatoni hajózás. Siófok idei költségvetése 776 millió forinttal gazdagodott a megállapodásnak köszönhetően, amit utak, járdák fejlesztésére és egy közösségi civilház megépítésére kíván fordítani – tette hozzá.
2008-ban 22 balatoni önkormányzat vált a Bahart 100 százalékos tulajdonosává, akkor bizonyos feltételekkel ingyen kapták meg az államtól a cég 49 százalékos tulajdoni hányadát a már korábban juttatott 51 százalékos részesedésük mellé. (Balatonvilágos időközben eladta valamennyi részvényét, így 21 tulajdonos település maradt.)
Az állam a 49 százalékos vagyonjuttatásért cserébe kötelezte a településeket, hogy rövid időn belül hajtsanak végre 580 millió forintos tőkeemelést, majd részesítsék a társaságot 1,424 milliárd forintos tőkejuttatásban 2012. október végéig. Az önkormányzatok, kérésükre, öt év haladékot kaptak a tulajdoni hányaduk arányában fizetendő tőkejuttatásra, amely határidőt többször is módosították. A legutóbbi 2019. január 31-én járt le.
A kormány 2019. január 25-én megjelent határozata értelmében a tulajdonos önkormányzatok választhattak, hogy vagy teljesítik a kötelezettségüket, vagy az állam ezt elengedi, de cserébe a kötelezettséggel hasonló értékű részvénycsomagot kell átadniuk az államnak a 4 milliárd forintos törzstőkéjű cégből.
Az államhoz visszakerülő Bahart-részvénycsomag tulajdonosi jogait a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. gyakorolhatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.