A tavalyi duplájára nőtt az inflációs kosárban lévő okostelefonok belső tárhelye, de a kijelzők mérete is nőtt, ennek ellenére az árak – az elmúlt évek trendjébe illeszkedően – kismértékben csökkentek – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból és a Világgazdaság kérdésére adott válaszából.
A termékkannibalizmus hatása miatt a régebbi termékek egyre olcsóbbak lesznek, mivel az újonnan megjelenő, technikailag fejlettebb termékek elszívják előlük a vásárlókat – mondta a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. A tartós fogyasztási cikkek egyre kevésbé tartósak, különösen a mobiltelefonok, amelyekből évente mutatnak be új modelleket, gyorsan elavulnak. Ezt erősíti, hogy a gyártási tapasztalatok megszerzése idővel olcsóbbá teszi a termék előállítását, de a marketingkampányok kifutása is segíti az okostelefonok alacsony áron való beszerzését – magyarázta az elemző.
A KSH nem a csúcskategóriás készülékek árait írja össze, hanem az alsó-közép kategóriából választ, nem követi gyors tempóban a technológia fejlődését. Virovácz Péter magyarázata szerint egy-egy tartós fogyasztási cikk – például okostelefon – ára idővel nemcsak relatíve, hanem abszolút értelemben is csökken, ezért hiába érezzük úgy, hogy drágulnak az elektronikai termékek, a modellek ára esni fog, ami megjelenik az inflációban is.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.