A mezőgazdasági termelői árak első negyedéves változásai azt mutatják, hogy a mezőgazdaság az egyik leginkább válságálló ágazat – mondta a Világgazdaságnak Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője. A koronavírus a korlátozások révén Magyarországon márciusban kezdett hatni, eközben javult a mezőgazdaság árpozíciója, hiszen a mezőgazdasági termelői árak 6,2, a ráfordítások árszínvonala 0,4 százalékkal emelkedett. Az utóbbinál az olcsó olaj a mélybe nyomta a műtrágyaárakat.
Az Erste előrejelzése szerint
a mezőgazdasági árindex a következő hónapokban mérséklődő emelkedést mutat, majd átvált csökkenésbe.
A gabonaárak 7,6 százalékkal voltak alacsonyabbak az egy évvel korábbiaknál, ez leginkább a búzaárak 12 százalékos esésének következménye. A világpiaci búzaárak egy rövid felfutás után ismét esnek, és bár a magyar piacon még jól tartják magukat, várható, hogy az aratás után árcsökkenés következik. A prognózis szerint a kukoricánál ez az ármérséklődés hamarabb következik be. Leginkább a gyümölcsök ára ugrott meg az első negyedévben – 35 százalékkal –, ezt további erős drágulás követte, ami mögött a tavalyi gyenge almatermés, a határzárak miatt kialakult szállítási akadályok, a kereslet megugrása és az ezekkel összefüggő kínálatszűkülés áll.
„Mivel a tavaszi fagyok súlyos károkat okoztak a magyarországi gyümölcsösökben, a hazai kínálat idén is szűkös lesz, ezért továbbra is magas gyümölcsárakra kell számítani” – hangsúlyozta Fórián Zoltán. Ezzel párhuzamosan a zöldségárak az első negyedévben 8,3 százalékkal csökkentek.
A szakértő szerint
az állati termékek piacai kifejezetten zűrzavarosak voltak az utóbbi hónapokban.
A sertés ára az afrikai sertéspestis következtében az első negyedévben 50 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál, de a koronavírus miatt azóta beszakadt, és piaci információk szerint az év végi csúcs óta legalább harmadával lett alacsonyabb.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.