BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A járvány a magyar gazdaságot is jelentősen visszafogta

Idén az első negyedévében a GDP volumene a nyers adatok alapján 2,2, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott index szerint 2 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest.

A tavaly év végén Kínában kitört Covid-19-járvány 2020 március elejére világméretűvé vált, ami 2020 márciusában a kedvező, hazai gazdasági-társadalmi folyamatokat megtörte -mutat rá ma megjelent kiadványában a Központi Statisztikai Hivatal. Emlékeztetett: a járvány zavarokat okozott a termelési és értékesítési láncokban, a munkaerőpiacokon, valamint megváltoztatta a gazdasági szereplők fogyasztási és beruházási döntéseit. A járvány világméretűvé válásával szinte teljesen leállt a légi közlekedés, visszaesett a turizmus, a vendéglátás, számos termelőüzem leállt.

A magyar gazdaság teljesítménye 2013 óta nő, a növekedés üteme 2018-ban és 2019-ben hazánkban volt az egyik legnagyobb az unión belül.

2020 I. negyedévében a GDP volumene a nyers (kiigazítás nélküli) adatok alapján 2,2, a szezonálisan és naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott index szerint 2 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest.

Legutóbb 2016 IV. negyedévében bővült ennél kisebb mértékben a gazdaság.

A koronavírus okozta járvány a legtöbb nemzetgazdasági ágra kedvezőtlenül hatott, a rendkívüli helyzet gazdasági következményei a vírus magyarországi jelenlétének észlelését követően, márciusban már érezhetőek voltak. Az I. negyedév egészét tekintve a növekedés elsősorban a piaci alapú szolgáltatások, kisebb mértékben az ipar teljesítményén alapult.

A bruttó hozzáadott érték és a GDP alakulása, 2020. I. negyedév (%)

Megnevezés

Megoszlás

Volumenváltozás az előző év

azonos időszakához képest

Mezőgazdaság

2,4

−0,6

Ipar

21,6

1,7

Építőipar

3,9

3,0

Kereskedelem, szálláshely-szolgáltatás

10,3

5,0

Szállítás, raktározás

5,0

2,6

Információ, kommunikáció

4,6

8,8

Pénzügyi szolgáltatások

3,1

4,4

Ingatlanügyletek

7,7

2,5

Üzleti szolgáltatások

9,3

5,0

Közösségi szolgáltatások (közigazgatás,

oktatás, egészségügy, szociális ellátás)

14,9

−2,8

Művészet, szabadidő

2,5

0,0

Ágazatok hozzáadott értéke összesen

85,2

2,0

Termékadók egyenlege

14,8

3,1

GDP összesen (piaci beszerzési áron)

100,0

2,2

Felhasználási oldalon a fogyasztás jelentette a növekedés motorját: a háztartások tényleges fogyasztása 4,3, a jóval kisebb súlyú közösségi fogyasztás volumene 2,4 százalékkal emelkedett. A háztartások hazai fogyasztási kiadása 4,4 százalékkal nagyobb volt az egy évvel korábbinál.

2020 I. negyedévében – részben a Covid-19-járvány gazdasági hatásai miatt – megtört a beruházások hosszabb ideje tartó bővülése, volumene 1,8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakának magas bázisához képest, amit részben a költségvetési szervek fejlesztéseinek 17 százalékos visszaesése okozott, többek között az uniós forrásból finanszírozott projektek kisebb volumene miatt. A beruházási teljesítmény 58 százalékát megvalósító, legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében a fejlesztések volumene a korábbi időszakok növekedésénél mérsékeltebben, 4 százalékkal emelkedett.

A vizsgált időszakban a külkereskedelmi termékforgalom euróban számított értéke kissé elmaradt az egy évvel korábbitól, a mérséklődés exportban 0,1, importban 0,4 százalékos volt. A kivitel értéke 27,7, a behozatalé 25,9 milliárd eurót tett ki az év első három hónapjában, amely révén 1,9 milliárd eurós aktívum keletkezett.

A koronavírus-járvány miatti rendkívüli helyzet jelentősen lassította a szervezeti változásokat. Az egy évvel korábbihoz képest jóval kevesebb új vállalkozást jegyeztettek be, ami már márciusban megmutatkozott, de az eljárások száma áprilisban számottevően tovább csökkent: ekkor az 5,5 ezer új bejegyzés a 2019. áprilisinak alig a felét érte el, a jogutóddal vagy jogutód nélkül megszűnt vállalkozások száma pedig 8 százalékkal mérséklődött.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.