Egyértelműen munkaerőhiány van, ugyanúgy, mint a járvány okozta válság előtt, a mostani hatékonyságunk azonban valószínűleg nem olyan huszáros – mondta a VG-nek Lakatos Péter, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) társelnöke, aki egyben a Videoton társ-vezérigazgatója is. Arra a kérdésünkre válaszolt, hogy milyennek látja a magyar gazdaság kilábalási esélyeit a munkaerőpiac helyreállását követően. A cégvezető hozzátette: nagyon eltérő helyzetben vannak a különböző iparágak. Az építőipar nagyon pörög, és a belföldi turizmus szintén jó formában van, ezek a szektorok pedig tipikusan gyorsan szívják fel a munkaerőt. Ez is az oka annak, hogy a munkaerőpiaci helyzet már most ki van feszítve. Nem véletlenül döntött úgy nemrégiben a kormány, hogy megkönnyíti a külföldi vendégmunkások bevonását. A digitalizálás és az automatizálás új lehetőségeket nyújt, aminek csak a megfelelő képzésekkel lehet teret adni.
Lakatos Péter szerint a gazdasági fellendülésnek nagyon sok árnyalata van. A hétköznapi ember nézőpontjából ugyan a magas foglalkoztatottságnak és az alacsony munkanélküliségnek kiemelt jelentősége van, azonban a gazdaság teljesítőképessége szempontjából már egyáltalán nem mindegy, hogy az adott létszámú foglalkoztatott milyen értéket tudott létrehozni, azaz mennyit és milyen eladási áron termelt.
A felzárkózás miatt szükségünk van arra, hogy jobban nőjön a hatékonyságunk, mint a fejlett országoké. Ehhez az elvárt pályához képest azonban az elmúlt két évben 4-5 százalékkal romlott a hatékonyságunk.
Nem arról van szó tehát, hogy az autógyárban 20 százalékkal kevesebb ember készít 20 százalékkal kevesebb autót, hanem különböző okokból nagyjából ugyanannyi dolgozó munkájának kisebb az eredménye
– mutatott rá, hozzátéve, hogy ebben közrejátszottak az elmúlt időszak anyagellátási gondjai, ugyanis hol alumínium, hol csip, hol meg fa vagy cement nincs elég.
Az MGYOSZ társelnöke szerint a válságban érdemben nem rendeződött át a világ, Magyarország esetében pedig a strukturális gyengeségek és erősségek ugyanazok, mint korábban voltak. Amikor nem válságkezelésről, hanem a jövő építéséről van szó, a kiemelt gazdaságpolitikai döntések kifutása minimum öt-tíz év, legyen az infrastrukturális beruházás, az oktatás modernizálása vagy az egészségügy fejlesztése.
Az, hogy mekkora a magyar GDP a következő hónapban, nagyban múlik például azon, hogy éppen mennyi gépjárművet tudnak a nagy márkák eladni. Ám erre sem a magyar kormánynak, sem a magyar munkaerőnek nincs túl sok ráhatása. Annak viszont, hogy milyen egészségügyet építünk, milyen az oktatás, vagy hogy milyen szakembereket képzünk, több év után van csak látható eredménye
– tette hozzá.
A Videoton vezérigazgatója szerint ugyanez igaz a most folyó vagy mostanában eldöntött nagyberuházásokkal, támogatási szerződésekkel kapcsolatban is, amelyekről csak később derülhet ki, hogy mennyire voltak jó döntések.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.