Nagyjából másfél-két hete kezdődött az őszi abroncscseredömping, és általában másfél-három hétre tudnak előre időpontot adni a szervizek. A korán jött hideg miatt idén egy héttel hamarabb indult a szezon, mint tavaly vagy 2019-ben. Egyre több kereskedő és szerviz rendelkezik online időpontfoglaló rendszerrel, amely egyszerűsíti és gyorsítja az időpontfoglalást.
Tapasztalataink szerint nagyobb a fogyasztói tudatosság, a flottapartnerek is hamarabb igénylik a cserét, és a magánszemélyek is készülnek a téli vezetésre, nem az első havas reggelen gondolnak az abroncsokra
– mondta a VG-nek Magály Péter, a Marso Kft. személyabroncs-üzletágának vezetője.
Az átszerelést egyébként nem érintette tavaly a járvány, kevesebbet közlekedtek ugyan az autósok, de cserélték az abroncsokat, sőt, még az abroncsvásárlás sem esett vissza jelentősen, ahogy az idén sem
– tette hozzá.
Pollák Péter, az AKH vezérigazgató-helyettese is arról számolt be lapunknak, hogy nagyjából ugyanolyan kapacitásokkal rendelkeznek a szervizek, mint a járvány előtt, mert nehéz új dolgozókat találni.
Munkaerő-problémák terhelik a piacot, ugyanis tavaly, a járvány alatt stabil munkahelyek maradtak a szervizek, és más, nehéz helyzetbe került ágazat dolgozóinak is tudtak munkát adni, akik ma már zömében az eredeti szakmájukban dolgoznak. Továbbá sokan visszatértek a home office-ból a munkahelyükre, így többször használják az autójukat, és fenntartásra is szükség van, mindennek következtében visszatért a járvány előtti munkaerőpiaci nyomás
– emelte ki Pollák Péter.
Az abroncsok iránti kereslet nagyjából megegyezik a tavalyival, a nagy gyártók termékei iránt azonban megnőtt az érdeklődés, de a globális ellátási lánc okozta nehézségek miatt hiány alakult ki. A logisztikai problémák miatt a kínai és egyéb, távol-keleti abroncsok beszerzése drágult, ahogy a tengeri fuvarozásé is. Kevesebb távol-keleti abroncs érkezik az országba, és az európai gyártók kapacitása is véges. A tavalyi azonos időszakhoz képest nagyjából 10-15 százalékkal drágábbak idén a téli gumik. Az AKH vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy az abroncsok jelentős drágulásában szerepet játszik az alapanyagok árának emelkedése és a forint leértékelődése is. Egyes nagy gyártók idén 3-4 alkalommal is emeltek árat, akad köztük olyan, amelyik két egymást követő hónapban emelt – tette hozzá.
Az alapanyaghiánynak szintén globális árfelhajtó hatása van, az ázsiai országok ugyanis nagy kaucsukfelvásárlásba kezdtek, illetve több betegség is megtámadta az ültetvényeket, így a hozam is kisebb volt az idén. Magály Péter a VG-nek elmondta, a prémium szegmensben kismértékben nőtt az eladások száma, a közép- és olcsó kategóriájú abroncsok aránya azonban nem változott. Az elmúlt öt év folyamatos áremeléseinek hatására viszont nyílt az olló a prémium és a budget kategória között. Az európai adatok szerint 40 százalékkal nőtt a négy évszakos abroncsok eladási volumene, a teljes abroncspiacnak azonban még így is csak a 8-10 százalékát teszik ki – tette hozzá.
Az AKH vezetője szerint a négy évszakos abroncsok piaca a következő években is nőni fog, egyre több gyártó portfóliójában megtalálható, ugyanakkor úgy látja, hogy ez erősen kompromisszumos megoldás, mert nyáron gyorsabban kopnak, a cserére azonban kevesebb figyelem jut, és a biztonságos használatukhoz szezononként állítani kellene a légnyomást a külső hőmérséklet változásával, ezt azonban csak kevesen teszik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.