Míg tavalyelőtt, a Covid-válság hazai begyűrűzésének évében 45 százalékos növekedési rekordot ért el az internetes kiskereskedelem Magyarországon, addig tavaly a magasabb bázison is további 30 százalékos bővülést mutatnak az előzetes adatok, ezzel az éves bruttó forgalom már meghaladta az 1200 milliárd forintot – mondta a VG-nek Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Kifejtette, hogy Magyarországon mintegy hatmillió aktív internetező van, közülük 3,9 millió egyben online vásárló is. Várakozásai szerint ez a mutató a következő időszakban lassan lendülhet át a mostani szinten, sokkal inkább a webáruházak felkeresésének gyakoriságán múlik majd a további növekedés. Korábban egy átlagos hazai internetes vásárló évente 10-11-szer rendelt online, ez a mérőszám azonban ma már eléri a 20-at, és várhatóan tovább nő.
A világjárvány hatására hároméves bővülést produkált egyetlen esztendő alatt – 2020-ban – a szektor, ugyanakkor a szakértő nem számít arra, hogy belátható időn belül visszatér a pandémia előtt megszokott, 16-18 százalékos dinamika. Reális cél lehet Madar Norbert szerint az idén és akár jövőre is a mintegy 20-25 százalékos éves növekmény, ami összefügg azzal, hogy a napi fogyasztási cikkek beszerzésének mind nagyobb hányada zajlik a virtuális térben, élen az élelmiszerrel. Ez utóbbi egyre inkább olyan hangsúlyos elemmé válik az online vásárlói kosárban, mint a műszaki és a ruházati cikkek, az ajándéktárgyak, könyvek és játékok.
A vezető tanácsadó szerint a hazai e-kereskedelmi piac kezd hasonlítani a nyugat-európaira: mivel a nagybevásárlások mellett több kisebb beszerzést is egyre többen bonyolítanak le online, a tranzakciók száma meredekebben ívelhet felfelé, mint az értékben mért forgalomé. Pedig az utóbbit erősíti, ha tartósan magas az infláció, vagy ha a forint gyengül az euróval szemben.
A GKI Digitalnél tágabb kört vizsgál a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), amely a csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumenét közösen határozza meg. Ebből az rajzolódik ki, hogy bár tavaly novemberben az online csatorna impozáns, 147 milliárd forintos forgalmat ért el, amivel a teljes kiskereskedelmi értékesítés 12 százalékát tudhatta magáénak, az egy évvel korábbi magas bázishoz képest mégis csak 0,9 százalékkal nőtt.
Viszonyításképp:
a KSH adatai szerint a bővülés mértéke a múlt évben gyakran 20-30 százalékos volt, de 60 százalék feletti éves ugrásnak is lehettünk a tanúi.
Madar Norbert a képet árnyalva emlékeztetett: 2020 novemberében rendelték el a kijárási tilalmat, ami a hagyományos üzletek nyitva tartását is érintette, így a pandémia hatására minden korábbinál erősebben tolódott az e-kereskedelem felé a kereslet. Ezzel szemben 2021 novemberében nem voltak különösebb korlátozások, a vásárlók többsége pedig visszavágyott a korábban megszokott beszerzési láncokhoz. A szakember szerint inkább siker, mintsem kudarc az online szektornak, hogy a nagyobb versenyben is meg tudta tartani egy évvel korábbi pozícióit. Előretekintve úgy látja: a kiskereskedelmen belül az online részaránya tartósan is lehet 12 százalék körüli, sőt, a 14–15 százalékos sáv sem távoli, annál nagyobb szeletre a tortából viszont egyelőre nem érdemes várni.
Február 3-án közli decemberi adatait a KSH, így ekkor tudhatjuk meg azt is, hogy a kiskereskedelem mekkora támasza volt tavaly a GDP-növekedésnek. Mindenesetre a harmadik negyedév 6,1 százalékos gazdasági bővüléséből 2,8 százalékponton állt a háztartások fogyasztása, amelyből egyre nagyobb szeletet hasít ki magának a kiskereskedelem. Ez a trend jellemezheti az év végét is, ugyanakkor óvatosságra int, hogy a kiskereskedelmi forgalom növekedése a korábbi 5-6 százalékos éves alapú bővülés után novemberre 3,8 százalékra lassított. Bizakodva várja az egész éves adatokat a kormány és a szakma is.
Cseresnyés Péter kereskedelempolitikai és fogyasztóvédelmi államtitkár azt emelte ki a VG-nek, hogy
az utolsó negyedév hagyományosan a legerősebb időszak a szektorban.
Októberben a különböző kedvezményes akciók, kuponnapok, novemberben a Black Friday, decemberben pedig a karácsonyi vásárlások pörgetik fel a forgalmat. Összességében a szakpolitikus arra számít, hogy stabil évet zárhattak a kiskereskedők. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a tavaly január–novemberi KSH-adatok ismeretében megállapította: az év egészét tekintve 3 százalék feletti mértékben nőhetett a kiskereskedelmi forgalom, ami azt feltételezi, hogy a szektor nemcsak a 2020-as, hanem várhatóan a járvány előtti, 2019-es szintet is felülmúlta. Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára pedig azt emelte ki, hogy ledolgozhatták a pandémia okozta veszteségeket a hazai kereskedők, ehhez azonban az is kellett, hogy a kötelező maszkviselés és a távolságtartás betartása mellett a boltok végig nyitva lehettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.