BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tisztázta a szakma: elég lesz a B-s jogosítvány a furgonokhoz

Az eredeti szabályozást sokan félreértethették, ezért adott ki pontosítást a NiT Hungary.

Tisztázta a félreértéseket közleményében a NiT Hungary a kisfurgonos áruszállításra vonatkozó változásokkal kapcsolatban. Mint ahogy azt a VG is megírta: 2022- május 21-től uniós hatásra változnak a közúti árufuvarozás feltételrendszere és már engedélyhez lesz kötött a díj ellenében történő áruszállítás, kivéve, ha a vállalkozás a saját áruját fuvarozza. Az első hírek viszont félreérthetőek voltak azzal kapcsolatban, hogy ezzel a B kategóriás járművezetői engedélyhez kötődő jogosultságokat is korlátozzák. 

A több mint 4200 regisztrált tagvállalkozást tömörítő hazai közúti fuvarozói szakmai érdekképviselet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary közlése szerint 2022. május 21-étől semmilyen formában nem változnak a közúti járművezetés személyi feltételei, és nem korlátozódnak a B kategóriás járművezetői engedélyhez kötődő jogosultságok. Ami változásként életbe lép: ettől a naptól a díj ellenében végzett közúti árufuvarozást végző vállalkozásoknak a 2,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó járművek üzemben tartása esetében is közúti árutovábbítási engedélyt, azaz „tevékenységi engedélyt” kell kiváltaniuk, és teljesíteniük kell az engedély kiváltásával összefüggő, jogszabályban meghatározott feltételeket.

2021.02.17. Szatymaz Kamion forgalom az M5-ös autópályán Röszke felé. Fotó: Frank Yvette FY Délmagyarország
Fotó: Frank Yvette / Délmagyarország

A változás egy európai uniós jogharmonizációs folyamat része, melyről az érintett vállalkozói kör a NiT Hungary révén már 2021-ben megkapta a szükséges tájékoztatást, így a mostani változások a fuvarozó vállalkozásokat nem érik váratlanul; túlnyomó többségük már be is szerezte a szükséges engedélyeket.

A korábbi helyzet most csak annyiban változik, hogy az engedély kiváltása eddig a 3,5 tonna össztömeg feletti járművekre vonatkozott, ez a tömeghatár csökken 2,5 tonnára. A jogszabály-módosítás nem érinti a saját árut szállító – tehát nem díj ellenében fuvarozó – vállalkozásokat, és nem érinti vagy korlátozza az engedélyes tevékenység hatálya alatt dolgozó gépkocsivezetők vezetői engedélyeit és azok kategóriáit sem. 

3,5 tonna össztömeget meg nem haladó gépjármű továbbra is vezethető B kategóriás jogosítvánnyal, és ez alatt a tömeghatár alatt a gépkocsivezetők számára nem előírás a nehéztehergépjárművek vezetéséhez előírt GKI képesítés sem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.