A globális élelmiszerárak alakulását követő, úgynevezett CRB élelmiszer-alindex 30 éves idősorát elemezve megállapítható, hogy a kisebb ingadozásokat leszámítva 2006–2007-ig nem volt nagyobb drágulás az élelmiszerárakban – foglalta össze a piaci helyzetet az OTP közleménye.
Az első nagy ugrás a 2008-as pénzügyi világválság nyomán következett be, 2011-ben a mutató a krízis előtti szint duplájára emelkedett, majd a következő évtizedben, 2020-ra fokozatosan visszaesett a 2007-ben mért értékre.
A második árrobbanás 2021-ben indult és máig kitart. A három, egymást erősítő ok a koronavírus-járvány, a klímaváltozás, valamint az orosz–ukrán fegyveres konfliktus.
Magyarországon a legfrissebb KSH-adatok azt mutatják, hogy az élelmiszer-áremelkedés tendenciája határozottan erősödik, idén júliusban egyetlen hónap alatt 2,3 százalékkal nőttek átlagosan a fogyasztói árak, míg ezen belül az élelmiszerek ezt jócskán meghaladó mértékben, 4,1 százalékkal drágultak.
A folyamat hátterében főként a mezőgazdasági termelői árak emelkedése áll. 2022 első három hónapjában 34 százalékos ugrást mért a statisztikai hivatal. Minden drágult ebben az időszakban. A műtrágya kiemelkedő mértékben, 195 százalékkal, a takarmányok 37 százalékkal, amire rárakódott az építőanyagok és az energiahordozók árának emelkedése.
A hatósági árak bevezetése a legtöbb termelőre nem volt nagyobb hatással, a veszteség főleg a kiskereskedelemben csapódott le, amely más termékcsoportok árának emelésével ellensúlyozza a bevételkiesést.
Az inflációs trendek előrevetítik a reálbérek csökkenését, ezért a legtöbb piaci szereplő tart a belső kereslet visszaesésétől.
Az OTP Agrár szakértői szerint olyan időszakra kell felkészülnünk, amikor az élelmiszerek reálára és ebből következően részesedésük a fogyasztói kosárban növekedni fog.
Az élelmiszerek évtizedeken át jellemző reálárcsökkenése megáll, és ezek a termékek más fogyasztási cikkekhez és szolgáltatásokhoz viszonyítva erőteljesebben drágulnak az előttünk álló időszakban, amelynek hosszát a bizonytalanságok miatt nehéz megbecsülni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.