Ukrajna a tranzitdíjakkal kapcsolatos problémák miatt augusztus elején felfüggesztette az olajszállítást a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül – írja két, a csővezeték üzemeltetésére rálátó forrás alapján a Reuters.
A vezeték déli ága Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el az orosz típusú olajjal. A vezeték ezen szakaszán átlagosan napi 250 ezer hordó kőolaj érkezik Oroszországból, amelyet döntő részben a Mol és a lengyel PKN Orlenhez tartozó Unipetrol vásárol meg.
A hírre hevesen reagált a Mol árfolyama, kora délután 4 százalékkal zuhant.
A Ria Novosztyi orosz hírügynökség azt írja, hogy az olaj Európába való továbbítását az Ukrtransznafta ukrán állami vállalat állította le, még augusztus 4-én reggel. A hírt a Transznyefty a hírügynökségnek megerősítette, a leállítást pedig azzal indokolta, hogy az orosz fél nem tudott fizetni a tranzitért az uniós szankciók értelmében.
Az olajszállítás eközben folytatódik Fehéroroszországon keresztül Lengyelország és Németország irányába
– mondta Igor Demin szóvivő, a Transznyefty elnökének tanácsadója.
A Transznyefty állítása szerint már július 22-én elutalta az augusztusi tranzitdíjat az orosz olaj Ukrajnán keresztüli szállítására, az orosz bankokat sújtó szankciók miatt a tranzakció sikertelen volt, a pénz pedig július 28-án visszakerült a számlájukra.
A probléma megoldására a Transznyefty fellebbezést küldött a felhatalmazott banknak azért, hogy az további információkat küldjön az európai szabályozónak. Az a cél, hogy hogy engedélyt kapjanak az Ukrtransznaftával kötött megállapodás alapján elszámolások lefolytatására, alternatív pénzátutalási lehetőségek kidolgozására.
„A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is” – válaszolt a VG-nek a Mol.
Feltehető, hogy a Mol számára abból a szempontból kisebb a szállítás leállításának következménye, hogy éppen zajlik a százhalombattai Dunai Finomító (Dufi) karbantartása, emiatt a létesítménynek nincs vagy az átlagosnál kisebb a nyersolajigénye. Ugyanakkor ez az időszak alkalmas lenne a készletei feltöltésére, ez most szünetel, ráadásul nem tudni, meddig. Ha nem indul be időben a Barátság vezeték, üzemanyag-ellátási problémával, végső esetben üzemanyaghiánnyal is kell számolni.
A magyar olajipari csoportot szlovákiai érdekeltségén, a Slovnafton keresztül is sújtja a behozatal kényszerpihenője, ráadásul a Slovnaft a régió öt nagy finomítójából azon kettő egyike, amely éppen működik, három ugyanis javítás, illetve karbantartás miatt áll. A másik működő létesítmény Rijekában állítja elő az olajtermékeket, és szintén a Molé. A rijekai finomító azonban a világpiacról érkező olajat dolgozza fel, vagyis nem érinti a mostani zavar.
A szünetelő szállítások hírére nem csupán a Mol árfolyama esik, de a forint is látványosan gyengülni kezdett mind az euróval, mind a dollárral szemben.
Nincs gond, ha csak néhány napig tart a mostani elszámolási probléma, ám ha nagyobb a baj, akkor tartósan is lekapcsolhatják a Barátság olajvezeték déli ágát – válaszolt a VG-nek Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázpiaci piaci elemzője. Pár hétnyi készlet ugyan van az olajfinomítóknál, de miután ez elfogy, majd a 90 napnyi stratégiai készlet is, akkor valahonnan máshonnan kell olajat szerezni, ami nem olyan egyszerű. Miközben ugyanis a Mol százhalombattai finomítója 70 százalékban függ az orosz olajtól, a szlovákiai már 100 százalékban, és bár a rijekai semennyire, onnan olajterméket nemigen lehet hozni, inkább nyersolajat. Olajterméket (dízelt és benzint) ehelyett Trieszt felől lehet importálni, de ezt megnehezítheti a vasúti szállítókapacitások szűkössége, hiszen – mivel három finomító áll a térségben –, minden ország egyébként is igyekszik alternatív forrásból üzemanyaghoz jutni.
A Mol azért is támaszkodhat az omisalji nyersolajra, mert 2010 táján elindított egy olyan projektet, amellyel 30 százalékban képessé teszi a százhalombattai finomítót az orosztól eltérő minőségű olaj feldolgozására. Ám itt még hátravannak beruházások, amelyeken talán most gyorsít a társaság. Ezek ugyanis a Mol legutóbbi közlése szerint kettő-négy évig tartanak, és 500-700 millió euróba kerülnek. Három nagy projektről van szó: az Adria kőolajvezeték bővítéséről, egy keverőüzem kialakításáról a Dufiban, végül egy-egy pozsonyi, illetve százhalombattai tárolókapacitás kialakításáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.