Októberben 4,3 százalékkal kevesebb benzin fogyott Magyarországon, mint szeptemberben – derül ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) statisztikáiból.
Ne tévesszen meg senkit, még így is tetemes mennyiséget,
összesen 167,65 millió litert
vásároltak a hazai kiskereskedelemben a múlt hónapban. A dízelnél éppen ellentétes a trend: a gázolajforgalom 4,6 százalékkal
409,82 millió literre
bővült szeptemberről októberre.
A benzinfelhasználás csökkenésében a szezonális hatások mellett annak is szerepe lehetett, hogy az ársapkarendelet szigorítása miatt nem minden autós vásárolhatott a hatósági áras, literenként 480 forintos üzemanyagból. Aki igen, az sem korlátlan mennyiségben. Szintén a jogszabályi háttér magyarázhatja a gázolajforgalom pörgését. Ebből ugyanis a mezőgazdasági gépek annyit vásárolhattak hatósági áron, amennyire szükségük volt. Márpedig javában zajlottak az őszi munkák a földeken.
Akárhogy is, a 2022. októberi forgalom a benzinnél és a dízelnél is kisebb volt az egy évvel korábbinál:
benzinből 2, gázolajból 5,5 százalékkal fogyott kevesebb.
Az igazi fordulópont viszont még csak most következik, hiszen november második felében általánosan is megjelent az üzemanyaghiány a kutakon. Az okokról a Világgazdaság is sokat írt – érdemes ezt, ezt és ezt a cikkünket is hozzáolvasni a témához –, de érdemes külön is megnézni, micsoda féktelen fogyasztás tombolt az elmúlt időszakban a magyar töltőállomásokon.
Brutálisan, 25,7 százalékkal ugrott meg az év első kilenc hónapjában a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai által forgalmazott üzemanyag mennyisége. Ez azt jelenti, hogy
háromnegyed év leforgása alatt 2,83 milliárd literről 3,56 milliárd literre nőtt a fogyasztás.
Úgy, hogy a MÁSZ a hazai töltőállomásoknak csak az 51 százalékát tömöríti. Tehát ennél jóval több üzemanyagot vásároltak Magyarországon. Igaz, a bővülés üteme a többi kútnál visszafogottabb lehet, tekintve, hogy ezek kisebb piaci szereplők, nem pedig nagyvállalatok.
Mindenesetre a 95-ös ársapkás benzin egyedül 40 százalékos robbanást produkált, és közel 1,2 milliárd liter fogyott belőle.
Miközben a 2021-es hasonló időszakban még csak 830 millió. A 480 forintos dízelnél hasonló nagyságrend látszik: több mint 36 százalékos volt a növekmény. Hatósági áras gázolajból így az idei első kilenc hónapban
2,11 milliárd litert adtak el, szemben a 2021-essel, amikor 1,54 milliárdot.
Nem túlzás azt állítani, hogy 10-ből 9-en kizárólag ársapkás üzemanyagot tankoltak, ezt jól mutatják a prémiumtermékek statisztikái. Prémiumbenzinből 140 ezer litert sem sikerült értékesíteni az idén ősz elejéig, pedig tavaly ugyanebben a periódusban még a 240 ezret súrolta a forgalom.
A visszaesés 41 százalék.
A prémiumdízel egy éven belül 221 ezer literről 142 ezerre zuhant be, ami 35 százalékos mínusz.
Ezek alapján elmondható, hogy ilyen mértékű, gyakorlatilag kontroll nélküli fogyasztás mellett az üzemanyagárstop sorsa hosszabb távon eleve megpecsételődött. Hiába kérték a magyar piacot lényegében egymaga ellátó Mol vezetői, hogy mindenki csak annyit tankoljon, amennyire szüksége van, ennek láthatóan nem lett foganatja.
A legmegdöbbentőbb az egészben, hogy a Mol papíron még így is képes lenne kiszolgálni az irreális keresletet. Ennek két feltétele van:
az orosz kőolaj stabilan érkezik, a másik pedig a százhalombattai finomító (DuFi) megfelelő működése.
Az előbbi még csak-csak teljesül (meglátjuk, mi történik a jövő héten, amint élesednek az EU-s olajembargós szankciók), az utóbbi viszont jelen állás szerint nem. A DuFi második hete csak fél gőzzel üzemel, miután olyan technikai probléma merült fel a karbantartás során, amelyet eddig nem sikerült javítani.
Nem csoda, hogy most minden eddiginél nagyobb az esély arra,
hogy az ellátásbiztonság érdekében a kormány feloldja az üzemanyagárstopot, ezzel megnyitva az utat a külföldi import előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.