Bár már csak kevesebb mint egy hónap van hátra 2022-ből, egyelőre továbbra sem tudni, hogyan alakulnak a pedagógusbérek jövő januártól. Annyi biztos, hogy nem a költségvetési többlet- (például extra áfa-) bevételekből költ majd az állam a tanárokra, azokat a forrásokat ugyanis teljes egészében a rezsivédelmi alapba csoportosítja.
Arról nincs vita a hazai közvéleményben, hogy a tanárok fizetése elfogadhatatlanul alacsony szinten van. Ezzel maga a kormány is tisztában van, hiszen a 2021–2027-es uniós ciklusra idén nyáron benyújtott Emberierőforrás-fejlesztési operatív program Pluszban (EFOP Plusz) a köznevelés számos problémáját a versenyképes jövedelem hiányára vezette vissza.
Mint írták, a pedagógusellátottság tekintetében az egyenetlen területi megoszlás – amely a hátrányosabb régiókat, ennek következtében a hátrányos helyzetű tanulókat súlyosabban érinti –, a korfa, valamint a hiányterületek elemzése alapján látható, hogy strukturális kihívásokkal áll szemben a köznevelés.
A pedagógusállomány idősödik: 2019-ben a tanárok 45 százaléka 50 éves vagy idősebb volt.
Az utánpótlás elmaradásának egyik oka a versenyképes fizetés hiánya: a tanárok kezdő fizetése az egyik legalacsonyabb az EU-ban.
Az elmúlt években megvalósított béremelések ellenére Magyarország egyike annak a négy országnak, ahol a legalacsonyabb a jogszabály szerint meghatározott pedagógusbér és a tényleges átlagfizetés. Bár hazánk a pedagógusbérek életkor szerinti növekedését tekintve azon országok közé tartozik, ahol a teljes százalékos növekedés viszonylag magas, az emelkedés kevésbé releváns a tanári pálya elején, és általában jelentős szolgálati időre van szükség a legmagasabb fizetési tartomány eléréséhez. Negyvenkét év szolgálati idővel például átlagosan 84 százalékos béremelkedés érhető el.
Ez azt eredményezi, hogy a tanárok gyakran csak rövid ideig kapják meg a lehetséges legmagasabb fizetést, és nem is minden tanárnak sikerül ezt elérnie
– olvasható a még elfogadás előtt álló EFOP Pluszban.
Mind az ez évi országjelentés, mind az országspecifikus ajánlások hosszabb ideje visszatérő eleme a pedagógusbér-emelés szükségessége. A tanárok átlagfizetése a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2020-ban a diplomás átlagbér 63,6 százaléka – 2022-ben már csak 59 százaléka – volt, miközben az Európai Unió és az OECD-országok esetében a 80-90 százaléka.
Az EFOP Pluszra azért érdemes figyelni, mert Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi kormányinfón azt mondta, az Európai Bizottságtól függ, hogy januártól több mint 20 százalékkal növekedhet-e a pedagógusok bére. Közölte, ha a partnerségi megállapodást sikerül aláírni decemberben – amire szerinte a jelenlegi tervek szerint jó esély van –, és az EFOP Pluszból származó pénzekhez is hozzájuthat Magyarország januártól, akkor január elsejével a béremelés megtörténik. Ez várhatóan egy hét múlva, december 12-én derül ki Brüsszelben.
A tanárok fizetésemelésének azonban nem ez az egyetlen uniós lába: az operatív program mellett
a helyreállítási terv szintén tartalmazza azt a célkitűzést, hogy a köznevelésben dolgozók bére – három ütemben – 2025 augusztusára elérje a diplomás átlagbér 80 százalékát.
Brüsszel ugyan elfogadta az ezt is rögzítő magyar helyreállítási programot, ám pénzt leghamarabb jövőre utal hazánknak, a forrásvesztés elkerüléséhez pedig még további feltételeket kell teljesítenie Budapestnek. Ha végül minden nehézség ellenére sikerül eljutni az uniós pénzek maradéktalan folyósításáig, a pedagógusbérek emelkedésének üteme a következő lehet:
A bizottságon múlik
– hangsúlyozta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.