BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokkoló inflációs adat: soha nem drágultak még ennyire az élelmiszerek Magyarországon

Az elemzői várakozásoknál is rosszabb lett a mai inflációs adat, novemberben 22,5 százalékkal nőttek a fogyasztói árak Magyarországon. Ráadásul továbbra sem látszik, hogy enyhülne a dinamika, és még ott van a benzinárstop kivezetése.

Nem enyhül az inflációs nyomás, ahogy azt várni lehetett, a múlt hónapban is folytatódott az évtizedek óta nem látott drágulás Magyarországon. A Központi Statisztikai Hivatal ma reggeli adatai szerint

novemberben  a fogyasztói árak átlagosan 22,5 százalékkal meghaladták az egy évvel korábbit. Az elmúlt egy évben a háztartási energia és az élelmiszerek ára emelkedett a leginkább. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 1,8 százalékkal nőttek.

A VG elemzői konszenzusa éves bázison 22 százalék, havi alapon pedig 1,6 százalék volt, tehát mindenképpen negatív meglepetés a mai adat. Ugyanakkor lehetett sejteni, hogy továbbra sem fog érdemben javulni az inflációs helyzet, Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke korábban jelezte, hogy „benne vannak kellemetlen meglepetések a pakliban”. Lássuk a részleteket!

Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Még mindig az élelmiszerek…

Az élelmiszerek ára 43,8 százalékkal emelkedett novemberben, ezen belül leginkább a tojás (102,9 százalék), a kenyér (81,8 százalék), a tejtermékek (79,0 százalék), a sajt (78,8 százalék), a vaj és vajkrém (77,3 százalék), a száraztészta (70,8 százalék), az édesipari lisztesáru (69,1 ), a margarin (60,3 százalék), a baromfihús (54,4 százalék), a péksütemények (54,0 százalék) és a tej (52,9 százalék) drágult. A termékcsoporton belül a liszt (8,7 százalék) és az étolaj (3,2 százalék) ára nőtt a legkisebb mértékben. 

A tartós fogyasztási cikkek és az energia is drágult

A háztartási energia 65,9 százalék drágult. Ezen belül a vezetékes gáz ára 124,3, a tűzifáé 60,1, a palackos gázé 52,1, az elektromos energiáé 28,3 százalékkal nőtt. A tartós fogyasztási cikkekért 14,4, ezen belül az új személygépkocsikért 24,0, a fűtő- és főzőberendezésekért 21,1, a szobabútorokért 19,6 százalékkal kellett többet fizetni. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 13,8, ezen belül a szeszes italok 19,4 százalékkal drágultak. Az állateledelek ára 51,1, a háztartási fogyóanyagoké 34,2, a mosó- és tisztítószereké 32,2, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 30,5, a testápolási cikkeké 27,3 százalékkal lett magasabb. A szolgáltatások díja 9,0 százalékkal emelkedett, ezen belül a taxi 27,8, a lakásjavítás és -karbantartás 23,9, a járműjavítás és -karbantartás 22,7, a sport- és múzeumi belépők 20,0, a testápolási szolgáltatás 17,1 százalékkal került többe.

Októberhez képest is nőttek az árak

A fogyasztói árak átlagosan 1,8 százalékkal emelkedtek az előző hónap óta. Az élelmiszerek 3,6 százalékkal drágultak, ezen belül az édesipari lisztesáru 10,9, a száraztészta és a tojás egyaránt 9,6, a sajt 5,5, a baromfihús 5,4, a tej 4,7, a büféáruk 4,5, a kenyér 4,2, a vaj és vajkrém 3,9, a péksütemények 3,8 százalékkal kerültek többe. 
A háztartási energia ára 1,3 százalékkal nőtt, ezen belül a tűzifa 3,9, a palackos gáz 2,5, a vezetékes gáz 1,5 százalékkal drágult. Az állateledelek 4,4, a mosó- és tisztítószerek 4,0, a háztartási fogyóanyagok 3,3 százalékkal kerültek többe. A szolgáltatások ára átlagosan 0,9 százalékkal nőtt, ezen belül a szerencsejátékok 6,6, a járműjavítás és -karbantartás 2,2, a lakbér 1,6, az egészségügyi szolgáltatás 1,3 százalékkal drágult.

Decemberben meglehet a 25 százalékos infláció

A benzinárstop kivezetése után decemberben szinte biztos, hogy újabb súlyos százalékpontokkal emelkedik tovább az infláció. A szakértők 2-2,4 százalékpontos növekedést valószínűsítenek, ami megegyezik azzal, amit Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter is mondott lapunknak. Ugyanakkor nagy kérdés, hogy ez lesz-e a tetőpont, és végre megkezdődik a lassú normalizálódás, és felerősödnek-e a dezinflációs hatások. 

További részletek hamarosan.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.