A nyílt ülésen már nem is mernek beszélni a légiutas-adóról, az előterjesztő egyik legfontosabb érvére pedig továbbra sincs semmiféle bizonyíték – ez derült ki az ellenzéki vezetésű XVIII. kerületi önkormányzat képviselő-testületének üléséről készült jegyzőkönyvből.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló, oda érkező és ott átszálló utasoknak ezer forintot kellene fizetniük, ám a Fővárosi Kormányhivatal kezdeményezésére a Kúria a végleges döntés meghozataláig azonnali jogvédelem keretében megtiltotta az adó alkalmazását. Bár a DK-s Szaniszló Sándor által irányított kerület megpróbálja politikai ügyként beállítani a történteket, valójában a kormányhivatal, a légitársaságok, a Budapest Airport és a földi kiszolgálók mellett független adó- és fogyasztóvédelmi szakértők is jogsértőnek tartják az intézkedést.
Amikor októberben az MSZP-s Kőrös Péter alpolgármester előterjesztőként próbálta megvédeni a légiutas-adót, azt állította – idézet a jegyzőkönyvből –, „a Pénzügyminisztériumban ebben az ügyben már volt egy szakértői egyeztetés, ott nem találtak ebben kivetnivalót”. Csakhogy ezt a tárca a Világgazdaság kérdésére azóta sem erősítette meg, nincs rá bizonyíték, hogy ez az egyeztetés valóban megtörtént volna, és ha igen, kivel.
Hónapok teltek el, és a kérdés azóta sem tisztázódott. Legutóbb Lévai István Zoltánt, a Fidesz–KDNP Budapest 15. számú egyéni választókerületének elnöke a képviselő-testület ülésén ismét megkérdezte az alpolgármestertől, hogy az önkormányzat pontosan kikkel egyeztetett a légiutas-adó tervezése során. Kőrös Péter válaszában már csak a földi kiszolgálást végző szervezetekkel történt egyeztetésekre hivatkozik – ezek a cégek is tiltakoznak az adó ellen –, és amikor a fideszes politikus sokadszor kérdezett rá, hogy
mégis kivel tárgyaltak a Pénzügyminisztériumban, dátummal, névvel, konkrétumokkal, akkor az alpolgármester érdemben nem reagált. Igaz, előtte meg is indokolta, miért nem: mert megírja a sajtó!
„Ami az adó tekintetében elmondható egy nyílt testületi ülésen, és ezt kérem, értsék úgy, hogy legutóbb, amikor kétszer ebben a teremben nyílt testületi ülésen tárgyaltunk egy ilyen előterjesztést, utána a sajtó különböző termékeiben időnként jelentek meg olyan anyagok, amelyek, azt gondolom, hogy félrevezetőek, az önkormányzatnak és a kerületi adófizetői közösségnek igenis ártanak. E tekintetben most nyilván óvatosabban nyilatkozunk” – mondta a jegyzőkönyv alapján Kőrös Péter, utalva ezzel arra, hogy a légiutas-adó ötletét elsőként a Világgazdaság írta meg, majd beszámoltunk a légiipari szereplők totális ellenállásáról, a szakértők kritikájáról, valamint a kormányhivatal indokairól, hogy miért jogsértő az adó. Korábban kerestük Szaniszló Sándort is az ügyben, ám nem reagált, a történet főszereplői közül pedig eddig senki sem jelezte, hogy a Világgazdaság „félrevezető” információkat közölt volna.
Telefonon elértük Lévai István Zoltánt, hogy esetleg a nyílt ülés után, a jegyzőkönyvön kívül
kapott-e választ a kérdésére, hogy az önkormányzat vezetése kivel, kikkel egyeztetett a Pénzügyminisztériumban: a fideszes politikus nemmel felelt.
Kőrös Péter egyébként azt is állítja, hogy több szervezet, légitársaság már beépítette a repülőjegyek árába az adót, ami azért különös, mert egyrészt ezt senki nem erősítette meg, másrészt az adó a XVIII. kerületiekre nem vonatkozik, márpedig a repülőjegy vásárlásakor nem kérnek sehol lakcímkártyát, tehát nem tudni, a kerületiek hogyan élhetnének a kivételükkel.
Szurkolóadó, koncertadó, utasadó – ha a Kúria nem lép közbe, soha nem látott adókat vezethetnek be MagyarországonHa a XVIII. kerület bevezethetné a légiutas-adót, más önkormányzatok is vérszemet kaphatnak, ám a Világgazdaságnak nyilatkozó jogi szakértő számos szabálytalanságra felhívta a figyelmet. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.