Június végéig elindulhat az az online árfigyelő adatbázis, amelynek fejlesztéséről még márciusban állapodtak meg kormányzati szervek – erősítette meg a Világgazdaság érdeklődésére a javaslatot kezdeményező Gazdasági Versenyhivatal, miután a rendszer kifejlesztésére közös munkacsoportot állítottak fel a Gazdaságfejlesztési Minisztériummal. A cél egyértelmű, erősíteni a versenyt a boltok között, tudatosabbá tenni a fogyasztót, ami végső soron az árak és az infláció letöréséhez vezet.
A GVH az év kezdete óta láthatóan aktivizálta magát, előbb január 20-án a tej és tejtermékek, majd február 8-án a tartós élelmiszerek piacán kezdett vizsgálódásba, azonban ezek eredményére még várni kell, a hatóság április közepére ígérte az első részeredményeket.
Az adatbázis jelentősen erősíti a transzparenciát, átláthatóvá teszi a különböző árképzési gyakorlatokat, végső soron pedig – a fogyasztók érdekeivel összhangban – hozzájárul a piaci verseny fokozásához és a túlárazás megakadályozásához. Összességében elősegíti, hogy az infláció az év végére egy számjegyűre mérséklődjön
– írták a válaszlevelükben. Hasonló kezdeményezésekre számos példát találni Európában, a minisztérium korábbi közleménye arról számolt be, hogy számos európai ország (pl. osztrák, finn, görög, holland, portugál, román, svéd) versenyhatósága is foglalkozik az mostani élelmiszer-drágulás jelenségével, valamint több uniós tagállam kormánya (Görögország, Németország, Románia) használ valamilyen árfigyelő, árnyilvántartó alkalmazást.
Az irány nem véletlen, részben a verseny hiányával is magyarázható, hogy tavaly áremelési hullám söpört végig gyakorlatilag a teljes gazdaságban, az elmúlt évek elmaradt áremeléseit a cégek egy része így próbálta behozni. Mindenesetre februárban valami biztosan beindult, az Aldi volt az első, amely bejelentette, hogy bizonyos termékek árát csökkenti, azóta pedig hétről hétre jelentkeznek újabb akciókkal a nagyobb láncok.
Az inflációs adatokban eddig csak mérsékelten jelentek meg a kedvező folyamatok, az online adatbázis ezen a helyzeten javíthat, még akkor is, ha egyébként idáig is léteztek hasonló adatbázisok, például az Árukereső vagy a Cashmap szintén listázza a kiskerláncok termékeit. Ezzel együtt nagy kérdés, hogy ezeket mennyire ismerik és használják a fogyasztók, illetve egyáltalán van-e Magyarországon fogyasztói tudatosság. Ha korábban nem is volt, az infláció vélhetően ezen is változtatott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.