Miközben a 30-40 százalékos élelmiszerár-inflációt minden társadalmi réteg megszenvedi, egy párhuzamos drágulási jelenség sújtja a családokat. Ez a gyermekápolási termékek rendkívül súlyos áremelkedése, amelynek a mértéke elérte a 60-80 százalékot.
Külön aggasztó, hogy miközben az inflációs adat és a trendek lassulást mutatnak, a gyermekápolási termékeknél,
kiemelten a pelenkánál és a tápszernél tavasz végén is markáns drágulás állt be.
Hogy miért, mik a kilátások az árváltozás terén és hogyan reagálnak a családok a drágulásra, Csereklei Zoltánt, Magyarország legnagyobb pelenkaértékesítő csatornája, a Pelenka.hu ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Valóban gigantikus mértékben növekedett a pelenkák és tápszerek ára az elmúlt egy-két évben, ez a folyamat az idén csúcsosodott ki a leginkább
– kezdte a cégvezető. A tapasztalataik szerint a legjobban keresett
Mindez úgy oszlik meg, hogy az elmúlt egy évben még 35 százalékot ért el, vagyis látszik, hogy jelentősen nőttek a kisbabás famíliák terhei.
Csereklei Zoltán ennek kapcsán arról számolt be, hogy alapvetően nagy a márkahűség mind a pelenkák, mind a tápszerek esetén. Csakhogy ez a fokú árnövekmény megtörte ezeket a preferenciákat, és elindult a vásárlók mozgása
az alacsonyabb árfekvésű, jellemzően silányabb minőségű termékek irányába.
A másik megfigyelés, hogy a kedvezményes, promóciós időszakokban való vásárlások száma is megugrott. „A legtöbb vevő a jó árakat, az extra promóciókat keresi, ami teljesen érthető, hiszen nagyon nehéz a családoknak kigazdálkodnia a baba ellátásához szükséges anyagi fedezetet” – jegyezte meg.
Egyértelműen látszik, hogy a termékek beszerzési árának növekedését egy összetett hatás okozza. Ezek közül kiemelkedik, hogy a gyártók minden eddiginél nagyobb mértékű alapanyagár-emelkedéssel szembesültek a mögöttünk hagyott két évben. Így például
is kiugróan drágult. Mindezt megfejelte a késztermékek és nyersanyagok szállítási, illetve raktározási költségeinek exponenciális növekedése. A magyar piac importnak való kitettsége sem könnyített a helyzeten, a Pelenka.hu által a legnagyobb mennyiségben értékesített pelenkákat (Pampers, Libero, Huggies) Lengyelországban, Svédországban, Hollandiában és Angliában gyártják. Ezekben az üzemekben a magyarországihoz hasonlóan emelkedtek a bérköltségek, ami ugyancsak beépült az árakba. Ezekhez jött hozzá a kiemelkedően magas euróárfolyam. Mindez együttesen vezetett az elmúlt két évben bekövetkező a 60-80 százalékos dráguláshoz.
„A beszállítói árak mellett meg kell említenem, hogy a kereskedőket terhelő költségek is jelentős mértékben emelkedtek az elmúlt időszakban, de a legtöbb esetben ezeknek a pluszköltségeknek az árban való érvényesítésére nincs lehetőségünk. Ezért szorosabb gazdálkodásra van szükségünk a fenntarthatóság megtartása érdekében” – hívta fel a figyelmet.
Csereklei Zoltán azt mondta, hogy a Pelenka.hu-nál ő és a csapata is azon dolgozik, hogy a kisbabás, kisgyermekes családok számára a legjobb megoldást nyújsák. Tárgyalnak a főbb beszállítóikkal és stratégiai partnereikkel, és a jelenlegi információk alapján – ha csak nem lesz újabb jelentős behatás –
az idén már nem várhatók újabb áremelések,
ami megnyugtató lehet a családok számára.
Egyelőre nem kényszerülnek árcsökkentésre a tengerentúli kiskereskedők, bár lassul a keresletAz amerikai lakosságot ellátó cégek sikerrel hárítják át a fogyasztókra megnövekedett költségeiket. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.