„Mindenkinek tisztán kell látnia, hogy az elmúlt negyven évben nagyon komoly forráskivonás történt a Magyar Államvasutaknál (MÁV), ennek a forráskivonásnak a következménye, hogy hiányosságok vannak” – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter a Rádió7-ben, miután a múlt héten tíz vasútvonalat zárt be a vasúttársaság.
A tárcavezető szerint a MÁV-nál az a helyzet, hogy hiánygazdálkodás van, ami balesetveszélyt eredményez. Ez utóbbi kockázata szerinte nőtt az elmúlt egy- másfél évben.
A kormány nevében elnézést kérek azoktól, akik személyi sérüléssel járó balesetet szenvedtek, de azoktól is, akik késést szenvednek.
Hangsúlyozta: a legfontosabb, hogy az utasok biztonságban legyenek, neki a biztonság fontosabb, mint hogy az utasok késnek-e, vagy sem, ennek felelősségét viseli miniszterként és politikusként. Ha mérlegelnie kell, hogy egy vonat működik-e, vagy sem, dönthet úgy, hogy inkább leállítja, ha nem tudják garantálni 100 százalékban a biztonságot.
A vasútvonal-bezárásokról azt mondta, hogy személyes dilemmái is voltak, mert vidéki szárnyvonalakról van szó, de a kérdés itt is a biztonság elsődlegesen.
Lázár szerint Magyarország, a MÁV és Volán sincs abban a pénzügyi helyzetben, hogy egy cég párhuzamosan két szolgáltatást nyújtson egyszerre.
Szerinte az országgyűlési képviselők joggal háborodnak fel, de nekik is meg kell érteniük, hogy a biztonság az elsődleges, a 2010 előtti időszakhoz képest annyiban más a helyzet, hogy senkit nem hagynak ott. A költségekről azt mondta, hogy korábban ezek a szárnyvonalak 1 milliárd 200 millióba forintba kerültek, a buszos szolgáltatást most 500 millióba kerül, de nem ez volt a döntő.
A miniszter egy tízéves vasútfejlesztési programban gondolkozik, ezért lobbizik a kormánynál.
Ha valaki vonatpárti, inkább együtt kellene működnie, ahelyett, hogy felnagyítaná a problémákat
– vélhetően Vitézy Dávidnak üzent a tárcavezető, miután a korábbi közlekedési államtitkár több ízben kritizálta a szárnyvonalbezárásokat.
Vitézy Dávid: a mellékvonalak bezárásával több térség is elesett a reménytőlVitézy Dávid szerint a tíz bezárt vonal közül többet érdemes lett volna fejleszteni. Úgy fogalmazott, hogy ezek a vonalak életben tartották a térségek vasúti közlekedését, és azt jelezték, hogy „itt vagyunk, létezünk, és lesz még ez jobb”. |
Lázár azt mondta, azért harcol, hogy felújítsák a vasúti pályákat, és új járműveket szerezzenek be, ez azonban rengeteg pénzbe kerül. A terveket
a kormány elé viszik augusztus 20. után, összesen 6000 milliárd forintról van szó,
ehhez azonban külső forrásokat kell szerezni, mert elegendő költségvetési forrás nem áll rendelkezésre, ezért alakították át a MÁV menedzsmentjét.
A miniszter beszélt a déli körvasútról is, hangsúlyozta, hogy mindenképpen meg kell épülnie, akkor is, ha politikai okokból akadályozza az ellenzék, amivel az uniós forrásvesztést is kockáztatják a 400-450 milliárdos beruházásnál. Jelezte, van kompromisszumkészség, „de senki nem várhatja, hogy az ország céljait lokális érdekek miatt feladja”.
Lázár szerint az elmúlt tíz évben rengeteg autópálya épült, ezért is indokolt a KRESZ felülvizsgálata, amelyet ősszel bocsátanak társadalmi egyeztetésre. Jelezte, nekik a gyalogosok és a védtelen közlekedők a legfontosabbak.
Az az utca, ahova felfestik a kerékpársávot Budapesten, nem erre lett kitalálva
– mondta, hozzátéve, hogy ebbe nem szólhat bele, de a KRESZ-be igen, szerinte megérett a felülvizsgálat ideje.
A zéró toleranciáról azt mondta, hogy senki nem akarja, hogy ittasan lehessen vezetni Magyarországon, de a tűréshatárokról lehet beszélni, az a kérdés szerinte, hogy az ittasság milyen fokú alkoholnál áll be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.