Az elmúlt évben is növekedett a Mastercard által kidolgozott Digitális Fizetési Index (DPI), a százpontos skálán 58-ról 61 pontra emelkedett az értéke 2021-hez képest – közölte keddi sajtótájékoztatóján Martinovic Boris, a Mastercard public policy igazgatója. Ez – tette hozzá – arra utal, hogy a digitális pénzforgalom folyamatosan fejlődik Magyarországon, ám az index értéke alapján még bőven maradt fejlődési potenciál.
A DPI három alindexből épül fel – infrastruktúra, tudás és használat –, amelyek értékében jelentős eltérések mutatkoznak. Az infrastruktúra területén viszonylag jól állunk – itt egy év alatt 73-ról 76 pontra emelkedett az index értéke –, ami elsősorban annak köszönhető, hogy az elfogadói hálózat (részben szabályozói ösztönzés nyomán) jelentősen fejlődött az elmúlt években:
a POS-terminálok száma például 2020. óta 80 százalékkal emelkedett.
Ezzel együtt ezen a területen is van fejlődési potenciál, főleg a civil szférában, vagy éppen az egyéni vállalkozóknál. Örvendetes az is, hogy az érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyák aránya 93 százaléknál jár, a viselhető okoseszközökkel történő fizetés viszont még nem terjedt el nagyon széles körben Magyarországon.
A második alindexnél, a tudásnál már alacsonyabb az érték – a 2020-as és 2021-es 51 pont után tavaly 55 pontra nőtt –, ami arra utal, hogy a magyar lakosság digitális pénzforgalommal kapcsolatos ismeretei átlagosnak mondhatók. A tudás pillérnél figyelemre méltó, hogy itt jól elválaszthatók egymástól az egyes társadalmi rétegek: általánosságban elmondható, hogy az aluliskolázottabb, szegényebb és idősebb rétegek ismeretei szerényebbek az átlagnál.
Ennél is alacsonyabb értéket hozott a használatra vonatkozó alindex – itt 49-ről 52 pontra nőtt az érték –, ami szoros összefüggésben áll a tudásnál tapasztalható hiányosságokkal. Itt ugyanakkor – tette hozzá az igazgató –
nem lehet ugrásszerű fejlődést elvárni, hiszen az emberek fizetési szokásai csak fokozatosan változnak, fejlődnek.
Vannak olyan területek is viszont, ahol a fejlődés megrekedni látszik: ilyen például a QR-kódos fizetés, ami nem tudott széles körben elterjedni egész Európában, miközben Ázsiában kedvelt megoldásnak számít. A használat területén mindenképpen pozitív, hogy a kártyás fizetések és az elektronikus átutalások értéke folyamatosan nőtt az elmúlt években, és a mobiltárca-penetráció is érezhetően, 7 százalékponttal nőtt egy év alatt. Az viszont már nem feltétlenül jó, hogy az átutalási tranzakciók 11 százaléka még mindig nem digitális, és csak a válaszadók 74 százaléka nyilatkozott úgy, hogy bankszámlára kapja a fizetését. Bár csökkenő, de még mindig nem elhanyagolható azoknak az aránya is, akik szinte csak készpénz felvételére használják a bankkártyájukat.
Ami a visszaéléseket illeti, a Mastercard által megkérdezett válaszadók 35 százaléka tapasztalt már valamilyen csalási kísérletet, viszont csak a megkérdezettek 40 százaléka állította magáról, hogy tudja, hová kellene fordulnia, ha ilyen kísérlettel szembesül. Ennek a helyzetnek a javításában – emelte ki az igazgató – erős kell, hogy legyen az edukáció szerepe, amelyben a szolgáltatóknak és a szabályozó szerveknek is aktív szerepet kell vállalniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.