A fogyasztói árak 2023-ban átlagosan 17,6 százalékkal emelkedtek az előző évhez viszonyítva – közölte a 2023-as fogyasztói árakat vizsgáló helyzetképében a KSH. Az infláció az év folyamán hónapról hónapra csökkent, a januári 25,7-ről decemberre 5,5 százalékra. Az áremelkedés minden főcsoportban jellemző volt, de átlag felett drágultak az élelmiszerek, a háztartási energia, illetve az egyéb cikkek és üzemanyagok. Az éves átlagos 17,6 százalékos inflációs rátához a teljes fogyasztói kosár legnagyobb részét (29 százalékát) kitevő élelmiszerek kiemelkedő mértékben, 7,5 százalékponttal járultak hozzá.
A magas éves élelmiszer-infláció ellenére elmondható, hogy 2023-ban az előző évhez képest a termelési láncokat kevesebb, illetve másféle külső hatás érte. Az orosz‒ukrán háború kezdeti szakaszában leálló ukrán export 2023-ban jelentősen bővült, ami a piaci verseny erősödését, ezen keresztül pedig a hazai termelői árak csökkenését eredményezte. A másik, pozitív tényező a súlyos aszállyal sújtott 2022-es évinél a növénytermesztés számára jóval kedvezőbb időjárás volt. A bázishatás miatt ugyan az élelmiszeripar termelőiár-indexe, illetve az élelmiszerek fogyasztóiár-indexe is magas éves szintet ért el, azonban a havi alapú átárazások már alacsony szinten rögzültek az év folyamán, és 2023 decemberére az élelmiszer-infláció 4,8 százalékra csökkent.
A 2022-ben 8 élelmiszerre (búzafinomliszt, 2,8 százalékos UHT-tehéntej, finomított napraforgó-étolaj, kristálycukor, sertéscomb, csirkemell és csirkefarhát, tojás és étkezési burgonya) bevezetett hatósági árszabályozás 2023. augusztus 1-jén megszűnt. Ezzel a piactorzító hatás is eltűnt, azonban a kiskereskedelmi láncok az egyes termékek esetén eltérő módon reagáltak. A kristálycukornál kiugró mértékű árkorrekció történt, a sertéscomb és csirkemellfilé ára jelentősen emelkedett, azonban olyan termékek is voltak (tojás és finomliszt), amelyek ára számottevően csökkent egy hónap alatt. A hatósági árszabályozás megszüntetése közvetlenül 0,7 százalékponttal növelte az élelmiszerek egyhavi árváltozását, a teljes fogyasztóiár-indexre pedig 0,2 százalékpontos hatása volt.
Ársapka sem kellett hozzá: lefelezték a liszt átadási árát a malmokItt máshogy hat az ársapka megszűnése: a malmok a 2021. októberi lisztár alá mehetnek. |
A tavalyi, a 2022-eshez képest több mint 60 százalékkal több gabonatermés mellett tovább növelte a kínálatot az orosz–ukrán háború első periódusát követően újra növekedő pályára állt ukrán gabonaimport. Ezek a tényezők jelentősen mérsékelték a termelői árakat. A 2022-es csúcspontot jelentő 130 ezer forintos szintről 2023-ban jelentős mértékben, 80 ezer forint/tonna alá csökkent a búza felvásárlási átlagára.
Az előbbi okok miatt a kenyér, a száraztészta és a péksütemények fogyasztóiár-indexe is folyamatosan mérséklődött 2023-ban, decemberben pedig a péksütemények kivételével a többi termék ára alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.
A finomliszt esetében az árszabályozás kivezetése után történt a legnagyobb mértékű árindexcsökkenés.
A 2022-es drasztikus áremelkedés után 2023-ban a tejtermelési költségek mérséklődtek, és év elejétől a tej és a trappista tömbsajt ára fokozatosan csökkent, majd az év második felére egy mérsékeltebb árszint környékén stabilizálódott. A 2,8 százalékos UHT-tej fogyasztói átlagára a hatósági árszabályozás megszüntetését követően enyhén növekedett, azonban nem haladta meg a 2022. év eleji szintet.
Tavaly a földgáz és az elektromos energia tőzsdei ára jelentősen csökkent a kivételesen magas, 2022. évi árakhoz viszonyítva. A magyarországi, 2014 óta érvényes rezsicsökkentett lakossági gáz- és áramár, illetve az aktuális piaci ár között 2022 augusztusára jelentős eltérés alakult ki. A gáz és az elektromos energia lakossági árának módosítása következtében a háztartások az átlag feletti fogyasztási mennyiség után magasabb, úgynevezett lakossági piaci árat kellett fizetni. Az enyhe időjárás és a lakosság fogyasztásának az új árakhoz történő alkalmazkodása miatt a háztartási energia ára csökkenő tendenciát mutatott,
decemberben az elektromos energia 3,5, a gáz 29,6 százalékkal volt olcsóbb, mint az előző év azonos hónapjában.
A kőolaj világpiaci ára 2023-ban már kisebb mértékben ingadozott az előző évinél. A hazai üzemanyag-átlagárak ezt magasabb szinten követték le, mint a 2022 decemberében kivezetett hatósági árazás előtt. Tavaly az üzemanyagok ára 24,7 százalékkal emelkedett az előző évhez viszonyítva.
A tartós fogyasztási cikkek 2023-as drágulásához a 15 termékcsoportból 13 járult hozzá, amelyek esetében az áremelkedés üteme mérsékeltebb volt az előző évinél, azonban meghaladta a korábbi 5 év átlagát.
Éves szinten a szolgáltatások inflációja 1999 óta nem tapasztalt szintre emelkedett 2023-ban: az árak növekedési üteme az év első hét hónapjában gyorsult, miközben a többi fogyasztási főcsoport esetében lassult az infláció. A drágulás éves mértéke 13,2 százalék volt, vagyis mérsékeltebb volt a teljes fogyasztói kosár áremelkedéséhez képest, de többek között a nagyobb élőmunka-igényű szolgáltatáscsoportokban az átlagot jelentősen meghaladó árdinamika volt tapasztalható. Ennek hátterében meghatározóan a szakképzett munkaerő hiánya, valamint az ebből és az általános inflációs környezet által generált megnövekedett bérigény állt.
Tovább folytatódott a szabadidős létesítmények, ezen belül a fürdőbelépők jelentős drágulása 2023-ban is. A korábbi évhez hasonlóan az intézmények fenntartási költségeit rendkívül nagy mértékben megemelték a piaci energiaárak, így különösen a fürdők esetében az általános inflációs rátát meghaladó drágulás volt jellemző.
A hírközlési szolgáltatók 2023-ban – az energiaárak, illetve a megnövekedett beszállítói és ellátási költségekre hivatkozva – jellemzően az előző éves fogyasztóiár-indexen alapuló úgynevezett automatikus inflációkövető díjkorrekciót vezettek be. Hasonló díjszámítási módszert alkalmaztak többek között a pénzügyi szolgáltatók is az elmúlt években. Az intézkedés következtében
a telekommunikációs szolgáltatások a korábbi éveknél erőteljesebben drágultak,
hozzájárulva ezáltal a szolgáltatások inflációjának gyorsulásához az év első felében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.