BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Vámháború: megvan az első áldozat Magyarországon

A Tesla nagyjából 600 ezer forintot, átlagosan 3 százalékot emelt a Kínában gyártott Model 3 típusú elektromos autójának magyarországi árain. Ha az amerikai márka a vámháború büntetőtételeit teljesen áthárította volna a fogyasztókra, 20 millió forint felett kezdődne ennek a példánynak az ára nálunk. A magyar lakosság kétharmada szeretne elektromos kocsit, de 4 millió forintnál többet mégsem költene rá.

Ahogy arra számítani lehetett, a június közepi árakhoz képest csaknem 3,5 százalékkal lett drágább Magyarországon a Tesla Model 3, míg ugyanennek a típusnak a Long Range-változata esetében mintegy 2,9, a Performance-énál pedig 2,7 százalékos árváltozásról beszélhetünk. A Tesla a vámháború következtében tehát nagyjából 600 ezer forintot, átlagosan 3 százalékot emelt a magyar piacon.

vámháború, Tesla
A vámháború a Teslát sem kíméli – bár csak egy modelljét érinti / Fotó: Tesla Press / Trevor Jolin

 

Vámháború: drágított a Tesla, de nem annyit, amennyit kellett volna

Mint ismert, július 4-én léptek hatályba a kínai elektromos autókra vonatkozó, június 12-én hivatalosan is közzétett büntetővámok, amelyeket valójában ideiglenesnek illene nevezni, miután ezeket még nem kell befizetniük a gyártóknak, csak feljegyzik a tartozást. Az új, kiegyenlítő vámok csak a november elejére várható, a vizsgálat teljes lezártát követő, a szankciókat véglegesítő szavazás után lépnek életbe, igaz, visszamenőlegesen, legalább július 5-től számolva – mutat rá cikkében a Villanyautósok.

A portál kiemeli: a százalékos értékekből – 3,5, 2,9, 2,7 – egyértelműen látszik, hogy a drágítás köszönőviszonyban sincs a 20,8 százalékos új vámtétellel. Az e-autókra specializálódott oldal számításai szerint, 

ha a Tesla ezt teljesen áthárította volna a fogyasztókra, 20 millió forint felett kezdődne a típus ára,

miután a 27 százalékos magyar áfa még fel is erősíti az emelés hatását. (A vámokat a jármű szállítási költséggel növelt nettó importárára számolják, melyre rájön még a 27 százalékos áfa.) Az amerikai márka többi terméke nem érintett a mostani emelésben és az új kiegyenlítő vámokban, mivel nem Kínában készülnek.

 

Elektromos autó: tízezer eurót költenének rá a magyarok

Tavaly Magyarországon a lakosság 61 százaléka rendelkezett autóval, ami a harmadik legalacsonyabb adat az Európai Unióban. A forgalomban lévő 4,2 millió személygépkocsi átlagéletkora 15,8 évre emelkedett, a zöld rendszámosok száma pedig 2024 nyarán fogja meghaladni a mérföldkőnek számító 100 ezret. Utóbbi májusban 96 ezret tett ki, ráadásul ebből mindössze 55 ezer volt tisztán elektromos, a többinek a zöme hibrid üzemű. Ez a teljes állomány hozzávetőlegesen 2,4 százaléka. 

Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány legutóbbi tanulmányában arra a megállapításra jutott, hogy a

magyar lakosság kétharmada szeretne elektromos autót, de csak 10 ezer eurót (3,94 millió forint) költene rá, ezért a jelenlegi kínálat még középtávon sem fog találkozni a kereslettel a kínai elektromosautó-gyártás hazai megtelepedése nélkül.

Az Oeconomus szerint az EU vámemelése magyar szempontból sokváltozós, és egyelőre még nem tudni, hogy az intézkedés pozitív vagy negatív következményekkel jár-e. A kínai gyártók áremelése ugyanis nem szükségszerű, ellentétben a Kínában gyártott nyugati márkákkal. Kiemelik: 

  • ha az utóbbiak ára tovább emelkedik, 
  • még kisebb az esélye annak, hogy a magyarok megvásárolják azokat, ami 
  • tovább hátráltathatja az elektromos átállást. 

Úgy vélik, az összkép számunkra akár pozitív is lehet, ha a vámemelés hatására a kínaiak felgyorsítják a gyártásuk unióba, köztük Magyarországra történő telepítését.

Használtautó-piac: lökést adhat a minisztérium terve 

Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, komplex, 11 pontból álló javaslatcsomagot dolgozott ki a magyar kormány az elektrifikáció felgyorsítására, ennek elemeit mutatta be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán.

„A nemzetgazdasági miniszter által felvázolt javaslatcsomag komoly lökést adhat a hazai autókereskedelemnek, különösen, ha a terveknek megfelelően a használt elektromos autóvásárlásra is elérhetőek lesznek a támogatások. Az autócserék következtében a kínálat is növekedésnek indulhat, ami még lejjebb szoríthatja a használt autók árait, méghozzá motortípustól függetlenül. Ennek a nyertesei pedig a használtautó-vásárlók lehetnek” – összegzett Lőcsei Dániel, a Használtautó.hu brand managere.

Hangsúlyozta, hogy egy általános árcsökkenéssel nemcsak a magánszemélyek járhatnak jól, hanem azok a cégek is, amelyek állami támogatással vennének újonnan elektromos autót. Idén januártól 2,8–4 millió forintos támogatást is kaphatnak autóvásárlásukhoz azok a hazai székhelyű vállalkozások, amelyek megfelelnek a pályázati feltételeknek.  

Ha olyan társaságok is lecserélik a elektromos kocsiaikat, amelyek már eddig is ilyen modelleket használtak, miközben a régi példányok megjelennek a használt piacon, az ilyen módon növekvő kínálat a használt e-autók árát is még tovább nyomhatja lefelé. 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.