Ahogy arra számítani lehetett, a június közepi árakhoz képest csaknem 3,5 százalékkal lett drágább Magyarországon a Tesla Model 3, míg ugyanennek a típusnak a Long Range-változata esetében mintegy 2,9, a Performance-énál pedig 2,7 százalékos árváltozásról beszélhetünk. A Tesla a vámháború következtében tehát nagyjából 600 ezer forintot, átlagosan 3 százalékot emelt a magyar piacon.
Mint ismert, július 4-én léptek hatályba a kínai elektromos autókra vonatkozó, június 12-én hivatalosan is közzétett büntetővámok, amelyeket valójában ideiglenesnek illene nevezni, miután ezeket még nem kell befizetniük a gyártóknak, csak feljegyzik a tartozást. Az új, kiegyenlítő vámok csak a november elejére várható, a vizsgálat teljes lezártát követő, a szankciókat véglegesítő szavazás után lépnek életbe, igaz, visszamenőlegesen, legalább július 5-től számolva – mutat rá cikkében a Villanyautósok.
A portál kiemeli: a százalékos értékekből – 3,5, 2,9, 2,7 – egyértelműen látszik, hogy a drágítás köszönőviszonyban sincs a 20,8 százalékos új vámtétellel. Az e-autókra specializálódott oldal számításai szerint,
ha a Tesla ezt teljesen áthárította volna a fogyasztókra, 20 millió forint felett kezdődne a típus ára,
miután a 27 százalékos magyar áfa még fel is erősíti az emelés hatását. (A vámokat a jármű szállítási költséggel növelt nettó importárára számolják, melyre rájön még a 27 százalékos áfa.) Az amerikai márka többi terméke nem érintett a mostani emelésben és az új kiegyenlítő vámokban, mivel nem Kínában készülnek.
Tavaly Magyarországon a lakosság 61 százaléka rendelkezett autóval, ami a harmadik legalacsonyabb adat az Európai Unióban. A forgalomban lévő 4,2 millió személygépkocsi átlagéletkora 15,8 évre emelkedett, a zöld rendszámosok száma pedig 2024 nyarán fogja meghaladni a mérföldkőnek számító 100 ezret. Utóbbi májusban 96 ezret tett ki, ráadásul ebből mindössze 55 ezer volt tisztán elektromos, a többinek a zöme hibrid üzemű. Ez a teljes állomány hozzávetőlegesen 2,4 százaléka.
Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány legutóbbi tanulmányában arra a megállapításra jutott, hogy a
magyar lakosság kétharmada szeretne elektromos autót, de csak 10 ezer eurót (3,94 millió forint) költene rá, ezért a jelenlegi kínálat még középtávon sem fog találkozni a kereslettel a kínai elektromosautó-gyártás hazai megtelepedése nélkül.
Az Oeconomus szerint az EU vámemelése magyar szempontból sokváltozós, és egyelőre még nem tudni, hogy az intézkedés pozitív vagy negatív következményekkel jár-e. A kínai gyártók áremelése ugyanis nem szükségszerű, ellentétben a Kínában gyártott nyugati márkákkal. Kiemelik:
Úgy vélik, az összkép számunkra akár pozitív is lehet, ha a vámemelés hatására a kínaiak felgyorsítják a gyártásuk unióba, köztük Magyarországra történő telepítését.
Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, komplex, 11 pontból álló javaslatcsomagot dolgozott ki a magyar kormány az elektrifikáció felgyorsítására, ennek elemeit mutatta be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerdán.
„A nemzetgazdasági miniszter által felvázolt javaslatcsomag komoly lökést adhat a hazai autókereskedelemnek, különösen, ha a terveknek megfelelően a használt elektromos autóvásárlásra is elérhetőek lesznek a támogatások. Az autócserék következtében a kínálat is növekedésnek indulhat, ami még lejjebb szoríthatja a használt autók árait, méghozzá motortípustól függetlenül. Ennek a nyertesei pedig a használtautó-vásárlók lehetnek” – összegzett Lőcsei Dániel, a Használtautó.hu brand managere.
Hangsúlyozta, hogy egy általános árcsökkenéssel nemcsak a magánszemélyek járhatnak jól, hanem azok a cégek is, amelyek állami támogatással vennének újonnan elektromos autót. Idén januártól 2,8–4 millió forintos támogatást is kaphatnak autóvásárlásukhoz azok a hazai székhelyű vállalkozások, amelyek megfelelnek a pályázati feltételeknek.
Ha olyan társaságok is lecserélik a elektromos kocsiaikat, amelyek már eddig is ilyen modelleket használtak, miközben a régi példányok megjelennek a használt piacon, az ilyen módon növekvő kínálat a használt e-autók árát is még tovább nyomhatja lefelé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.