BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Határidő: eddig hajthatnak régi járművek az utakon

A személygépkocsik, a kisteherautók és a városi buszok 2035-re szén-dioxid-kibocsátás-mentesek lesznek, 2040-re pedig a nehéz tehergépjárműveket is 90 százalékban kibocsátásmentesen állítják elő. Ezt a két fontos dátumot határozta meg a zéró kibocsátású járművek átállására az Európai Unió. Fábián Gergely azt mondta, Magyarország az élen jár az elektromobilitás ösztönzésében.

Megvitatták a zéró kibocsátású járművekre való átállás időpontját Brüsszelben. Magyarországot Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára képviselte a magas szintű kerekasztal-beszélgetésen.

Határidő
Határidő: Fábián Gergely elmondta, hazánk élen jár az elektromobilitás ösztönzésében / Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Thierry Breton, az Európai Bizottság belső piacért felelős biztosának meghívására ment Brüsszelbe az államtitkár, az eseményt a zéró kibocsátású járművekre való átállás nyomon követése és annak előrehaladásának érdekében rendezték meg. Az Európai Unió ipari stratégiájában kiemelt szerepet kap a járműipar környezetbarát és digitális átalakulása. 

Az unió két fontos céldátumot határozott meg: 2035-re a személygépkocsik, kisteherautók és városi buszok szén-dioxid-kibocsátás-mentesek lesznek, míg 2040-re a nehéz tehergépjárműveket is 90 százalékban kibocsátásmentesen állítják elő.

A megbeszélés folyamán megvitatták az EU zéró kibocsátású járművekre való átállásának jelenlegi helyzetét, előrehaladását és az ezzel járó kihívásokat is.

Külön hangsúlyt kapott 

  • a megfizethetőség kérdése
  • a töltőinfrastruktúra fejlesztésének fontossága
  • a villamosenergia-hálózat kapacitásának bővítése
  • az akkumulátorok és a kritikus nyersanyagok elérhetősége

Az átmeneti időszak gördülékenységének érdekében kulcsfontosságú az elektromos járművek töltő-infrastruktúrájának fejlesztése, különösen a transzeurópai közlekedési hálózaton kívül eső területeken.

A kerekasztal-beszélgetésen a többi között az autóipar jelenlegi helyzete is központi kérdés volt. A klímasemlegességi célokkal összhangban az elektromos autók iránti keresletet növelni kell úgy, hogy az autóipar versenyképességét is meg kell őrizni globális szinten. 

Az ajánlott intézkedések között szerepelt 

  • a megfizethetőség javítása
  • a töltő-infrastruktúra további bővítése
  • a villamosenergia-hálózat kapacitásának növelése 
  • a munkavállalók átképzési programjainak kiterjesztése 
  • a nyersanyag-ellátási lánc megerősítése, valamint 
  • a politikai és pénzügyi támogatás fokozása a kutatás, innováció és technológiai fejlődés érdekében 

Fábián Gergely hangsúlyozta: a magyar kormány a járműipart és az akkumulátorgyártást is stratégiai ágazatként kezeli, és mindent megtesz, hogy Magyarország a kitűzött uniós céldátumoknak megfelelően haladjon.

Magyarország volt az első tagállam, amely felhívta a figyelmet a beavatkozás szükségességére, és kidolgozott egy új, közösségi szintű cselekvési tervet az elektromobilitás előmozdítására

– emelte ki az államtitkár.

Fábián Gergely arról tájékoztatta a résztvevőket, hogy az akciótervet idén nyáron bemutatták a Budapesten megrendezett informális Versenyképességi Tanács ülésén, amelyen a tagállamok és a bizottság képviselői is részt vettek. Emellett hangsúlyozta a folyamatos párbeszéd szükségességét, hogy mihamarabb megszülethessen az átállást támogató európai jogi keret, az úgynevezett EV Act.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.