A hazai boltosok évek óta próbálják követni a Black Friday időszakban a vásárlói igényeket, de a számok szerint nem sok sikerrel. Ez a promóciós technika jó ideje kevesebb pluszforgalmat hoz nekik, a KSH adatai szerint a műszaki cikkek piacán és a teljes kiskereskedelmi forgalomban utoljára 2022-ben mutatkozott november hónapban számottevő növekedés (2021-hez képest). Ha hátrább megyünk az időben a növekedés elenyésző – pedig 2022-ben még nem volt erős a fogyasztói pesszimizmus.
Nem csak itthon, egész Európában a november hónapot használják fekete péntek akciós hónapnak, holott ez a marketingtechnika egyetlen napra, az amerikai hálaadás napot (novemberi utolsó csütörtök) követő péntekre esik. Lényegében az adventi kiskereskedelmi szezont promotáló akciós bolti nap. Az elmúlt évtizedben ezt az eladási technikát lényegében a webshopok sajátították ki, a legnagyobb akciók és leértékelések szinte mindig az online felületen elérhetők. Itthon is. Ugyanakkor a tavalyi gyengébb érdeklődés miatt idén nagyon visszafogott a piac, és minden egyes szokásos havi bolti leértékelést
Black Friday jelzővel látjnak el, így olyan, mintha ez nem is lenne egyedi, egyszeri alkalom.
A lapunk által megkérdezett elemzők szerint a november kiskereskedelmi szempontból jellemzően a „lustább” hónapok közé tartozik, nem olyan régen mind volumenben, mind értékben (még az inflációs nyomás előtti években) az október erősebb hónapnak számított. A Covid-járvány előtti években csak egy-két olyan év volt, amikor a Black Friday-promóciók valós forgalomnövekedést hoztak novemberben, és a hónap bolti szempontból elérte a december havi eladási szintet.
Az elkölthető jövedelem a november–decemberi időszakban nagyon fontos alapkritérium. A kereskedelmi láncok folyamatosan monitorozzák a célközönségük pénztárcájának vastagságát, és ahhoz igyekeznek belőni a kiskereskedelmi szezon alatt a kínálatuk árfekvését, illetve a leértékelések mértékét. (Az akciós árak végső soron a boltok profitjából vesznek el.) Erre azért van szükség, mert az elkölthető jövedelem elmúlt években tapasztalt növekedésével a háztartások igénye is megnőtt, egyre többen engedhetik meg maguknak, hogy prémiumtermékeket és prémiumszolgáltatásokat vásároljanak az adventi időszakban.
Csakhogy ezeknek a termékeknek és szolgáltatásoknak (lásd adventi vásár) jócskán megnőtt az ártömege. Egy kiló szaloncukor ára annyi, mint egy apróbb gyerekjátéké. Egy tank benzin ára ma már annyi, mint egy cipőé.
Ezek, illetve az ajándékvásárlások kioltják egymást, vagyis a háztartások egyre inkább mérlegelnek, mire mennyit költenek. Nemcsak azért, mert vagy ezt, vagy azt engedhetik meg maguknak, hanem azért, mert az ártömeg-növekedés (pszichésen) sokakat visszatart a hirtelen költekezéstől. Ez nagyban befolyásolja például az impulzusvásárlásokat, amire a Black Friday-promóciók korábban pozitív hatást gyakoroltak.
A kasszaforgalmi adatok szerint az élelmiszer-kereskedelem a szokásos növekedést produkálja, sokan most szerzik be az eltartható karácsonyi élelmiszer-alapanyagokat. A műszaki cikkek piacán van olyan üzlet, amelynél növekedés mutatkozik, de van olyan is, amelynél csak a visszaesés mértéke lett kisebb, magyarán vegyes a kép.
Az is látszik, hogy a szeptemberi a ruházati forgalom növekedését a november nem követi, bár a hideg időjárás nyilvánvalóan jót tett az új téli kollekciók értékesítésének.
Mindent összevetve, az elemzők szerint a Black Friday után következő hetekre tartalékolnak a háztartások, az igazi forgalomnövekedés a decemberi fizetések érkezését követően indul be, és várhatóan a legnagyobb roham a szentestét megelőző aranyvasárnapi hétvégére várható, amivel a piac visszakanyarodik a 20-25 évvel ezelőtti fogyasztói ritmushoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.