BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar GDP-ben is mérhető a Lidl teljesítménye

Befizetett adóban, foglalkoztatásban, a hazai termékek exportpiacokra juttatásában és a beruházások gerjesztésében is meglátszik a Lidl Magyarország magyar gazdaságra gyakorolt hatása – olvasható ki a most húszéves diszkontlánc vezetőinek beszámolóiból. A Lidl stabilan őrzi piacvezető helyét a kiskereskedelmi láncok között.

Fapados diszkontként, 12 üzlet nyitásával indult 2004. november 18-án Magyarországon az akkor itthon szinte ismeretlen Lidl, ma pedig már 210 üzletet üzemeltet, melyeket négy logisztikai központ szolgál ki, és minden fogyasztó ismeri – jellemezte röviden a diszkontlánc hazai történetét Szlavikovics Zita, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke a huszadik évforduló alkalmából rendezett tájékoztatón. 

Lidl_IMG_8386_LUS
A Lidl Magyarország tevékenysége a magyar gazdaságra is kihat / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A világszerte 13 900 üzletet üzemeltető Lidl egyebek mellett a Kaufland-láncot is magáénak tudó Schwarz csoport tagja. Főként Európában vannak jelen, de már az USA keleti partvidékén is terjeszkednek. Az üzletlánc teljes árbevétele tavaly 167,2 milliárd euró volt, Magyarországon pedig 1413 milliárd forint forgalmat könyvelhetettk el, amellyel piacvezető (az 1060 milliárddal második SPAR és a 830 milliárddal harmadik Tesco előtt). Piaci részarányuk 2023-ban 20,4 százalék volt. Idén elérik a 180 milliós vásárlószámot, a vevőket mintegy 9500 dolgozójuk szolgálja ki.

A cég terjeszkedését jellemezve a cégvezető elmondta, hogy Magyarországon a 100. és a 200. üzlet megnyitása között eltelt tizenöt év, és már tudják, mikor nyílik a 250., és – bár a korábbiak alapján időarányosan ez lenne várható – a kétszázadik után nem kell hét és fél évet várni ahhoz, hogy átadják. Ötödik logisztikai központjuk pedig Kiskunfélegyházán épül, amit a tervek szerint 2026-ban adnak át.

A fenntarthatóság is fontos

A Lidl Magyarország magyar gazdaságra gyakorolt hatása is jelentős: a magyar beszállítók több mint 4500-féle terméket értékesítenek a diszkontláncnak, a rajtuk keresztül végbement export értéke pedig 338,2 millió euró volt tavaly.

Ha valaki bekerül hozzánk magyar beszállítóként, akkor az exportlehetőségek is megnyílnak előtte

– fogalmazott Szlavikovics Zita. A cégvezető szerint egy sor egyéb szám is jól érzékelteti a Lidl Magyarország kulcsszerepét a magyar gazdaságban, hiszen az elmúlt öt évben több mint 1200 forint volt a cég „gazdasági lábnyoma”, a bruttó hozzáadott érték, az általuk befizetett adó a hazai GDP 1 – beszállítóikat is számítva 1,3 – százalékát teszi ki, a foglalkoztatást pedig az elmúlt öt évben majdnem 30 százalékkal növelték. Az utóbbi azt jelenti, ma már a kiskereskedelemben foglalkoztatottak 3,3 százaléka Lidl-dolgozó.

A gazdasági eredmények mellett a cég fontosnak tartja a fenntarthatóságot, és ennek érdekében több intézkedést is hozott, például

  • a biodiverzitás és
  • a zöldáram felhasználásának növelése, valamint a
  • a saját márkás termékek só-, illetve cukortartalmának csökkentése érdekében.

Vezető borexportőr a Lidl

„Húsz éve egy sokkal egyszerűbb, kevésbé töredezett piacra érkeztünk, ismeretlen márkákkal, ahol a diszkont a vásárlóknak misztikus volt” – emlékezett vissza a kezdetekre Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési ügyvezető igazgatója. Az első tíz év a belső építkezésről szólt, majd a megerősödött hazai beszállítókkal ki tudtak lépni az exportpiacokra, vagyis a külföldi Lidl-üzletekbe is bekerültek a magyar termékek. 

Tíz év alatt több mint hatszorosára emelkedett az exportált termékek száma, és ma már 651 terméket értékesítenek a diszkontlánc külföldi áruházaiban. 

Sikertörténetként említette a magyar borok értékesítését is: a 2014 óta rendezett Lidl Wine Expo eredményeként is az akkori 6 millióról 2023-ra 29 millió darabra emelkedett az Lidl-áruházakban eladott palackos borok mennyisége, ennek részeként pedig az export 3,1 millióról 14,3 millió palackra nőtt, vagyis majdnem minden harmadik exportált palack bor a diszkontláncon keresztül került a külpiacra. Az ügyvezető igazgató sikerük egyik kulcsaként a vonzó árakat említette, kiemelve, hogy a Lidl-áruházakban a vevőknek harmincféle módon van lehetőségük a spórolásra.

Lidl: csütörtökön megostromolták a boltokat a magyarok, ezért a termékért álltak sorban már hajnaltól – elképesztő jelenetek
Ahogy az várható volt, nem mindennapi roham alakult ki országszerte a legnagyobb magyarországi boltnál. A Lidl csütörtöktől árulja a fa játék konyhát, a vásárlók elképesztő jelenetekről számoltak be.



 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.