BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem történt áremelés, mégis drágábban gyorsvonatozunk

Németh Lászlóné szerint nem történt áremelés, hanem a többletszolgáltatások díját állapították meg a vasúti gyorsvonati pótjegy bevezetésével. Az MSZP szerint a pótjegy bevezetésével 7-11 százalékkal többet kell fizetni.

Nem az árat emeltük, hanem a magasabb komfort és a gyors eljutás, mint többletszolgáltatások többletdíját állapítottuk meg – közölte a parlament honlapján a nemzeti fejlesztési miniszter. Németh Lászlónét az MSZP-s Józsa István kérdezte a gyorsvonatokon bevezetett minőségi pótjegy kapcsán, hogy „Ön szerint kevésbé fáj az áremelés, ha azt csendben, adagoltan vezetik be?” A tárcavezető azt is hangoztatta, hogy az alaptarifa a kormányváltás óta változatlan, legutóbb pedig a szocialista kormányzás idején, 2010 februárjában emelkedtek a közszolgáltatási személyszállítás díjai. Némethné közölte, hogy a vasúti közlekedésben a kiegészítő jegyek bevezetése azokon a járatokon történt meg, amelyek az ágazati szintű szolgáltatások értékelésében rövidebb eljutási időt, magasabb komfortot, és nagy távolságú, közvetlen eljutást biztosítanak.

A MÁV-START Zrt. idén és jövőre mintegy egymilliárd forintot fordít a kocsiállomány felújítására, és további járművek állapotjavító beruházásait is tervezi. A folyamatos fejlesztésekhez szükséges források előteremtése érdekében 2013. május 15-től 258 hibrid, gyors- és sebesvonaton, az lnterCity vonatokkal együtt összesen 456 vasúti járaton kell a szolgáltatás jellemzőiért kiegészítő jegyet váltani. Az intézkedéssel a díjstruktúra nem, csak az egyes járatok menetrendi besorolása módosul.

A tárcavezető leírta azt is, hogy az autóbusz-közlekedésben a kiegészítő jegyek bevezetése az országos besorolású, nagy távolságra közlekedő, a vasúttal részben párhuzamos, rövid eljutási időt biztosító vagy magasabb komfortot nyújtó járatokon történt meg. A napi mintegy 39 ezer autóbuszjáratból az intézkedés mindössze 657 járatot érint. Szerinte a magasabb színvonalat nyújtó járatok igénybevétele valamennyi utastól megköveteli a kiegészítő jegyek megváltását a bérlettel rendelkezők, a hadigondozottak és kísérőik, továbbá a 3 év alatti gyermekek kivételével.

Józsa István egyébként sérelmezte, hogy a Fidesz-kormány 2012 áprilisában 412 járatot szüntetett meg, ami összességében 13 százalékos szolgáltatási volumencsökkenést eredményezett, ráadásul az új személyszállítási törvény már azt sem garantálja, hogy busszal pótolják a kieső vasúti kapacitásokat. Az MSZP-s politikus szerint a jelenlegi minimális állami kötelezettség nem több, mint napi három járatpár üzemeltetése minden település és vonzáskörzete között. Ott is, ahol ez töredéke a szükségesnek, és ott is, ahol korábban sem volt szükség napi három járatpárra.

Józsa kiemelte, hogy minden különösebb előztese bejelentés nélkül március 15-ével számos buszjárat drágult meg, legújabban pedig május 1-jén éjjel jelent meg egy közlemény (a MÁV-Start honlapján), miszerint 2013. május 15-től számos gyorsvonat is hasonló módon, gyakorlatilag mintegy 7-11 százalékkal drágul meg.

Némethné a felvetésekre azt válaszolta, hogy a 2007. és 2009. évi vasúti forgalom-szüneteitetésekkei kapcsolatban a Fidesz frakció azt ígérte, hogy azokon a vasúti mellékvonalakon, ahol azt a műszaki lehetőségek lehetővé teszik, megindítja a vasúti személyszállítást. Ennek megfelelően 2010-ben összesen 11 vasútvonalon vagy vasúti vonalszakaszon, összesen 385 kilométer hosszon indította újra a vasúti személyszállítást. Némethné szerint az autóbuszos pótjegyek bevezetését 30 nappal, míg a gyorsvonati pótjegyek bevezetését 14 nappal korábban jelezték, ami szerinte megfelelő tájékoztatás volt.

A vasúti gyorsvonai pótjegy bevezetését az ellenzék mellett a fidesz frakció is ellenezte és tárgyalásokat folytattak a fejlesztési minisztériummal. Végül annyit értek el, hogy a 65 év felettiek és a 6 éven aluli gyerekek havi 1500 forintból megúszhatják az új felárat, de a diákok szerdától kezdve csak akkor járhatnak jól, ha bérletet vesznek. Új kedvezmény, hogy 15 rossz műszaki állapotú mellékvonalon csökkenhetnek a jegyárak, az elektronikus jegyet vásárlók pedig júliustól 3 százalékkal kevesebbet fizetnek majd.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.