Károsabb lehet a környezetre a halfogyasztás, mint azt gondoltuk – derül ki egy friss kutatásból, melyet a BBC szemlézett. A korábbi tudásunk szerint a halhús karbonlábnyoma alacsonyabb más, állati eredetű fehérjékénél, hiszen a víziállatok nem igényelnek földterületet és gondozást sem.
A Nature című tudományos szaklapban megjelent tanulmány szerint azonban a vonóhálós halászat során nagyjából annyi széndioxid szabadul fel, mint amennyit a légi közlekedés termel világszerte. A tengeri üledék ugyanis jelentős mennyiségű CO2-t köt meg, ami kiszabadulhat a tengerfenék közelében végighúzott, súlyos halászhálók okozta örvényben. A kutatást vezető Dr. Enric Sala számításai szerint évente csaknem 1 gigatonna széndioxid szabadulhat fel így, ami a világ karbon-kibocsátásának 2 százaléka. Összehasonlításként a repülés évi kibocsátása 1,04 gigatonna. A fenékvonóhálózás ráadásul a halászoknak is rossz: rengeteg üzemanyagot használnak el hozzá, a gyakran halászott területeken alig fognak valamit, és állami támogatás nélkül a halászoknak ráadásul ráfizetéses lenne.
Mégis, az ilyen típusú halászat az egyik legelterjedtebb a világon, a Nagy-Britanniában például a halak felét ezzel a technikával fogják. A halászati szakértők azonban vitatják a Dr. Sala által közölt adatokat, szerintük a felkavarodott széndioxid ugyanis nem jut el a levegőig.
A kutatás vezetője szerint azonban ez nem feltétlenül számít, hiszen az óceánok évente elnyelik a széndioxid-kibocsátásunk harmadát vagy negyedét, ám a halászat során felszabaduló széndioxid csökkenti az óceánok karbon-megkötő képességét.
A nyílt vizek védelme hozzájárulhat ennek megőrzéséhez, ráadásul számos ország hozott már létre védett tengeri területeket; az Egyesült Királyság vizeinek negyede például ilyen. Azonban a fenékvonóhálós halászat a legtöbb, védelem alá vett területek is engedélyezett. Dr. Sala szerint a halászat szempontjából az lenne a legkifizetődőbb, ha az óceánok 28 százalékát védetté nyilvánítanák: ezeken a területeken a tengeri állatok háborítatlanul szaporodhatnának, és utánpótlással láthatnák el a halászható vizeket. Jelenleg a Föld tengereinek mindössze 7 százaléka védett, a túlhalászat pedig számos faj létét veszélyezteti.
A brit Környezetvédelmi, Élelmezési és Vidékügyi Minisztérium (Defra) szerint bár a vonóhálós halászat hozzájárulhat a széndioxid kiszabadulásához a tengerfenéki üledékből, a folyamat bonyolult és a végső hatása nem világos. Ugyanakkor elmondták azt is, hogy sürgetik további védett tengeri területek létesítését és szeretnék, ha világszinten az óceánok 30 százaléka védetté válna 2030-ra.
A brit halászati szereplők azonban nem értenek egyet ezzel a törekvéssel; országos érdekvédelmi szervezetük vezetője, Barrie Deas rámutatott, hogy a korlátozással legfeljebb azt érnék el a törvényhozók, hogy a nem védett területeken nőne a halászat intenzitása. Deas szerint más ágazatokhoz hasonlóan a halászatnak is ki kell vennie a részét a klímaváltozás ellen küzdelemből, ugyanakkor biztosítani kell a halászok megélhetését, ebben pedig a vonóhálós halászatnak fontos szerepe van.
A brit halászat lobbiereje kifejezetten erős, gondoljunk csak a Brexit megállapodás kapcsán felmerülő vitákra vagy a Jersey-sziget környékén fellángoló ellentétekre, így a halászat szabályozása sem ígérkezik könnyű feladatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.