BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szükség van a tudatos vásárlókra is a sikerhez

Ahhoz, hogy az élelmiszer-biztonsági szempontból problémás termékek visszahívása eredményes legyen, egyaránt nélkülözhetetlen szereplő a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló – szűrhető le a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a témában rendezett kerekasztal-rendezvényének tanulságaként.

A téma felvezetésére felkért szakértők előadásaikban bemutattak jó és rossz példákat, ismertették a Nébih friss, reprezentatív vásárlói felmérésének eredményét, valamint az Európai Unióban tapasztalt visszahívási arányokat az RASFF rendszer tükrében. A felmérés egyik érdekes eredménye volt például, hogy

a magyar lakosok mintegy 80 százaléka a gyártó és a hatóság közös feladatának tartja a problémás termékek visszahívását, amiről elsősorban a média és a közösségi média segítségével tájékozódik.

Fotó: MTI/Földi Imre

A kerekasztalon részt vevők – a civil szféra, az élelmiszer-előállítók és -forgalmazók, valamint az Agrárminisztérium és a hatóság képviselői – szerint a vásárlók esetében szemléletformálásra van szükség annak érdekében, hogy megismerjék az alapfogalmakat (például a forgalomból történő kivonás és a visszahívás közti különbséget).

A résztvevők közös feladatként határozták meg a termékvisszahívás valódi jelentésének és az érintett tétel fogalmának jobb megismertetését is a lakossággal.

Ebben a hatóságon kívül részt vállalhatnak az élelmiszer-vállalkozások és a fogyasztóvédelmi civil szervezetek is. Fontos hogy a vásárlók értsék, egy termék gyártó általi visszahívása az esetek többségében pozitív, a vásárló érdekeit szem előtt tartó és felelős vállalkozói döntésként értékelhető.

A tapasztalatok és vélemények megosztása során rendre felmerült a sajtó szerepének jelentősége is, a lakosok nagyobb része ugyanis a médiából tájékozódik.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.