Az idei meggytermést már a tavalyi aszályos nyár is befolyásolja, ráadásul az ősz és a tél sem volt csapadékban gazdag. A meggyfák ugyan elég mélyen gyökereznek, és akár többméteres mélységből is tudnak vizet felvenni, de most a mélyebb talajrétegek is ki vannak száradva, mert egyéves viszonylatban elég nagy a csapadékdeficit. Az április elején hullott eső segítette a terméskötődést, és a nagy tavaszi fagyokat is megúsztuk, de április elejétől kezdve gyakorlatilag június elejéig érdemi csapadék sehol sem érkezett. A gyümölcsméret emiatt most sokkal apróbb a szokásosnál – így írta le a VG-nek az idei meggyszezont meghatározó körülményeket Apáti Ferenc, a FruitVeB – Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet elnöke.
A múlt hét második felében már nagyobb mennyiségű eső esett, de főleg a Dunántúlon, míg a hazai meggytermőterület 60-70 százaléka Észak- és Északkelet-Magyarországon, valamint Bács-Kiskunban található. Ide viszont alig jutott a csapadékból, legfeljebb lokálisan, kisebb foltokban eshetett elegendő mennyiség. Így most az a kérdés, hogy a betakarítás előtt egy-három héttel lehullott eső tesz-e hozzá valamit a gyümölcsmérethez. A FruitVeB szakértői szerint a fán megkötődött gyümölcsök darabszáma alapján akár 30 százalékkal is nagyobb termés lehetne, mint a tavalyi 60 ezer tonna körüli, vagyis meglehetne a 75-78 ezer tonnás termés is. Viszont, ha a gyümölcsméreteken nem segített az eső, akkor rosszabb esetben ismét megrekedhet a 60 ezer tonnás szinten a hazai meggytermés – mondta Apáti Ferenc.
Ha a 60 ezer tonnához lesz közelebb a termés, mert apró marad a gyümölcs, akkor a nagy kérdés nem is az lesz, hogy 60 vagy 66 ezer tonna a mennyisége, hanem az, hogy mennyi lesz a 18 milliméter fölötti átmérőjű, konzerv- és hűtőipari feldolgozásra alkalmas gyümölcs. Az ennél kisebb méretű meggy ugyanis nem kell a feldolgozóknak. Ugyan a léiparnak jó a 18 milliméter alatti méretű gyümölcs is, de legfeljebb csak 8-8,5 ezer tonnát tud felvenni ez a piac, ugyanis ekkora a kapacitása. A konzerv- és a hűtőiparnak viszont a 18 milliméter alatti meggy apró, nem jó, ott a 18 vagy még inkább a 20 milliméteresnél nagyobb méret a megfelelő. Vagyis ha bőséges lesz a termés, de apró méretű meggyből, akkor az, akinek nagy méretű a termése, nagyon jó árat érhet el a piacon – jelezte az elnök.
A termelőiár-elvárások egyébként a kilónként 90 eurócentnek megfelelő forint körül mozognak, minimumként pedig az elmúlt két-három év mintegy 200 forintos átlagárát – ami a belföldi feldolgozóknak beszállított első osztályú meggyre volt jellemző – plusz a 40-50 százalékos költségemelkedés megfizetését remélik, vagyis legalább 280-300 forintos kilónkénti árban bíznak. A feldolgozói indulóárakról egyelőre annyit lehet tudni, hogy valamivel ez alatt vannak, de azért nincsenek messze a két fél elképzelései. Hogy az indulóáraktól a szezonban felfelé vagy lefelé lesz elmozdulás, az annak függvénye, hogy sok vagy kevés terem a 18 milliméteresnél nagyobb meggyből, és mennyire torlódnak össze a leszüretelt mennyiségek.
Korábban – 2017-ig – az export 20-24 ezer tonnát tett ki, ebből 10-12 ezer tonna ment Németországba. A magyar meggykivitel azóta feleződött, és már Németországba is csak körülbelül hétezer tonnát szállítanak. Apáti Ferenc szerint az exportpiacunkból azért vesztettünk el tízezer tonnát, mert 2018–20 között a sok júniusi csapadék miatt minőségi problémák voltak a meggyel, laza volt a húsa, felrepedt, rossz volt a feldolgozhatósága. Ilyenkor az exportőr sem mer szállítani, mert fél, hogy az áru „kifolyik a ládából”, mire Németországba ér, és a német konzervgyárak sem nagyon mernek venni.
A német piac egyébként a FruitVeB elnöke szerint visszaszerezhető, mert – ahogyan azt egy múlt heti egyeztetésen az egyik német konzervgyár vezetője el is mondta – ugyan próbálkoznak a lengyel meggyel, de semmi nem alkalmasabb konzervipari célra, mint a magyar gyümölcs, ugyanis az – ha nincsenek időjárás okozta minőségi gondok – az állaga miatt sokkal jobban feldolgozható, mint az alapesetben puhább lengyel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.