Most háborús helyzet van, ami a termelőket, a feldolgozókat, a kiskereskedőket és fogyasztókat is érinti, és ebben a helyzetben az első és legfontosabb feladat az élelmiszer-ellátás biztonságának fenntartása, úgy, hogy ez elsősorban hazai termelésből valósuljon meg – mondta a Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium államtitkára a tárca, az Agrármarketing Centrum és a Magyar Húsiparosok Szövetsége (Hússzövetség) által szervezett nyári fogyasztásösztönző kampány nyitórendezvényén. Bár a kampány a Micsoda malacunk van címet viseli, a jelenlegi piaci helyzetben ezt – a rendezvényen elhangzott előadások alapján – legfeljebb arra lehet érteni, hogy
a magyar sertéshússzektor nagymértékben képes az önellátásra.
Az államtitkár egy 2019-es adatra hivatkozva 96 százalékos önellátottsági szintről beszélt.
„Azt várjuk el a kiskereskedelemtől, hogy a lehető legnagyobb mértékben magyar termelésből származó sertéshúst kínáljon, ez a természetes szolidaritás a túlélést jelentheti az ágazati szereplők számára” – mondta az államtitkár, hozzátéve, hogy a kormány a származási hely zászlóval történő jelölésének előírásával segíti a fogyasztókat.
Az év elején elkezdődött egy árkorrekció az élősertés-piacon, amivel az elmúlt időszakban a sertéshizlalásban a korábbi veszteségek után az önköltséget megközelítő árak alakultak ki. Jelenleg 60-65 százalékkal kerül többe az élősertés, mint év elején – mondta előadásában Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke. A takarmányárak növekedése azonban nem állt meg, és a nem túl rózsás terméskilátások is a további áremelkedést vetítik előre. A húsfeldolgozókat ráadásul nemcsak az alapanyag-, hanem az energia- és a bérköltségek növekedése is sújtja, ezek hatásait azonban csak részben tudták érvényesíteni áraikban. A fogyasztók eddig a tőkehús 25-30 százalékos drágulását érzékelhették, a készítményekben pedig még ennél is kisebb arányú volt az áremelkedés – idézte a KSH adatait.
Ezekből az következik, hogy további és érdemi áremelkedésre kell számítani
– nyomatékosította. Fontos, hogy a fogyasztók tisztában legyenek azzal, mennyire nélkülözhetetlen része a kiegyensúlyozott táplálkozásnak a sertéshús, a kereskedőket pedig arra kérik, hogy szolidaritás nevében segítsék a sertésszektort azzal, hogy magyar sertéshúst kínálnak.
Már tíz éve szervez hasonló, a sertéshús fogyasztását ösztönző kampányt az AMC, aminek már bőven látszik is az eredménye, hiszen azóta
évente körülbelül egy-egy kilogrammal nőtt az egy főre jutó éves fogyasztás: a 2013-as 24 kilóról 33-ra
– mondta Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese. Az idei kampány egyébként módosult a korábbiakhoz képest, most nem lenne etikus a mennyiségi növekedésre fókuszálni. Idén egyébként három ilyen akcióval számolhatunk: az első volt farsang idején, a második indult ma, a grilltermékeket a középpontba helyezve, a harmadik pedig a karácsonyi időszakban lesz. A mostani kampányban visszatértek az áruházi promócióhoz, és négy áruházláncban kóstoltatnak sertéshúsból készült termékeket, illetve két flashmobot is tartanak, „gerillagrillezéssel”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.