Tavaly összesen 3009 új traktort helyeztek forgalomba Magyarországon – közölte az Agroinform.hu. Ez 32,5 százalékkal marad el a 2022-ben regisztrált, rekordnak számító 4457-es darabszámtól; a 2021-es, átlagosnak mondható forgalomtól 8 százalékkal marad el. Az elemzés emlékeztet arra, hogy a 2022-es év kiugró eredményeit a koronavírus utáni élénkülés okozta, és a felívelést tovább erősítették az ekkoriban meghirdetett pályázati lehetőségek is. Ez a piaci helyzet azonban a terményárak drasztikus csökkenése, a gyártói áremelések, valamint a kedvezőtlen kamatkörnyezetben romló finanszírozási lehetőségek miatt sokat romlott.
A megrendelések fokozatos kifuttatása miatt márciusig még aktív maradt az új traktorok piaca, ezt követően azonban törvényszerűen bekövetkezett a máig tartó visszaesés. A gabonahelyzet óvatosabbá tette a gazdákat, egy beruházási döntés ma még azokban a gazdaságokban is átgondoltabb és lassabb folyamattá vált, amelyek képesek megfinanszírozni az új gépeket.
A mezőgazdasági gépek kereskedelmében tapasztalt visszaesés nem egyedülálló belpiaci jelenség, nemzetközi szinten is hasonló folyamatok zajlanak – mondta Harsányi Zsolt, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének (MEGFOSZ) elnöke.
A jelenlegi piaci helyzet súlyosságát mutatja, hogy normál esetben a gyengülő vásárlóerő a piacon általában a használt gépek irányába tolja el a keresletet, tavaly viszont mindkét kategóriában párhuzamosan csökkent a forgalom
– tette hozzá.
A traktormárkák közötti versenyben a John Deere tavaly 635 traktort adott el a DataHouse által közzétett forgalomba helyezési adatok szerint, ami a piac 21,1 százalékát jelenti.
A 2022-es negyedik helyről a másodikra ugrott a Claas, amely tavaly a forgalom 13,6 százalékát biztosította. A New Holland stabilan tartja 10 százalékos részesedését, amely 2023-ban a harmadik helyre volt elegendő. A magyar piacra az elmúlt években betörő indiai Solis-Sonalika traktorok részesedése idén is elérte a 9 százalékot. A lista további helyein a Fendt, a Case IH és a Massey Ferguson márkát találjuk. A DataHouse által közölt adatok szerint 2023-ban 1198 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba, csaknem 38 százalékkal kevesebbet az előző év 1929-es mennyiségénél.
A gépkereskedelem forgalma együtt mozog a szélesebb mezőgazdasági szektor teljesítőképességével, így a gépeladások volumene is akkor kerül újra magasabb szintre, amikor a termelés oldalán rendeződik a gazdasági környezet. Miközben az infláció és a kamatkörnyezet is kedvezően alakul, a terménypiaci helyzet a régiónkban nem javult.
Harsányi kiemelte:
A géppiacok forgalmának alakulásában fontos szerepet játszanak a támogatások, amelyek pozitív hatása különösen 2024 második felében jelentkezhet.
Szerinte a jelenlegi piaci helyzetben mind a gazdáknak, mind a gépkereskedőknek jelentős segítség volna, ha a támogatási pályázatok kiírására már a közelebbi jövőben sor kerülhetne. Ebben az esetben a kapcsolódó gépberuházások már a tavaszi időszakban megkezdődhetnének.
Befékezett az agrárgéppiac, az új pályázatokra várnak a gazdákAlkatrészekre többet, új mezőgazdasági gépekre pedig kevesebbet fordítottak az első három negyedévben a gazdálkodók, mint egy évvel korábban. Közben erőteljes koncentráció figyelhető meg a gépforgalmazói piacon. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.