BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A traktorvásárlásokban is meglátszott a terményárak mélyrepülése

Közel harmadával kevesebb új traktort helyeztek forgalomba tavaly Magyarországon. A szakértők szerint a gabonapiaci helyzet és a kedvezőtlen általános gazdasági környezet okozta a visszaesést. A pályázati pénzek hozhatják el újra a bővülést.

Tavaly összesen 3009 új traktort helyeztek forgalomba Magyarországon – közölte az Agroinform.hu. Ez 32,5 százalékkal marad el a 2022-ben regisztrált, rekordnak számító 4457-es darabszámtól; a 2021-es, átlagosnak mondható forgalomtól 8 százalékkal marad el. Az elemzés emlékeztet arra, hogy a 2022-es év kiugró eredményeit a koronavírus utáni élénkülés okozta, és a felívelést tovább erősítették az ekkoriban meghirdetett pályázati lehetőségek is. Ez a piaci helyzet azonban a terményárak drasztikus csökkenése, a gyártói áremelések, valamint a kedvezőtlen kamatkörnyezetben romló finanszírozási lehetőségek miatt sokat romlott.

LUS_0719
 Az alacsony gabonaárak mellett a gépberuházásokban is óvatosabbak a gazdálkodók.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A megrendelések fokozatos kifuttatása miatt márciusig még aktív maradt az új traktorok piaca, ezt követően azonban törvényszerűen bekövetkezett a máig tartó visszaesés. A gabonahelyzet óvatosabbá tette a gazdákat, egy beruházási döntés ma még azokban a gazdaságokban is átgondoltabb és lassabb folyamattá vált, amelyek képesek megfinanszírozni az új gépeket.

A mezőgazdasági gépek kereskedelmében tapasztalt visszaesés nem egyedülálló belpiaci jelenség, nemzetközi szinten is hasonló folyamatok zajlanak – mondta Harsányi Zsolt, a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének (MEGFOSZ) elnöke. 

A jelenlegi piaci helyzet súlyosságát mutatja, hogy normál esetben a gyengülő vásárlóerő a piacon általában a használt gépek irányába tolja el a keresletet, tavaly viszont mindkét kategóriában párhuzamosan csökkent a forgalom

– tette hozzá.

A traktormárkák közötti versenyben a John Deere tavaly 635 traktort adott el a DataHouse által közzétett forgalomba helyezési adatok szerint, ami a piac 21,1 százalékát jelenti. 

A 2022-es negyedik helyről a másodikra ugrott a Claas, amely tavaly a forgalom 13,6 százalékát biztosította. A New Holland stabilan tartja 10 százalékos részesedését, amely 2023-ban a harmadik helyre volt elegendő. A magyar piacra az elmúlt években betörő indiai Solis-Sonalika traktorok részesedése idén is elérte a 9 százalékot. A lista további helyein a Fendt, a Case IH és a Massey Ferguson márkát találjuk. A DataHouse által közölt adatok szerint 2023-ban 1198 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba, csaknem 38 százalékkal kevesebbet az előző év 1929-es mennyiségénél.

A gépkereskedelem forgalma együtt mozog a szélesebb mezőgazdasági szektor teljesítőképességével, így a gépeladások volumene is akkor kerül újra magasabb szintre, amikor a termelés oldalán rendeződik a gazdasági környezet. Miközben az infláció és a kamatkörnyezet is kedvezően alakul, a terménypiaci helyzet a régiónkban nem javult. 

Harsányi kiemelte: 

A géppiacok forgalmának alakulásában fontos szerepet játszanak a támogatások, amelyek pozitív hatása különösen 2024 második felében jelentkezhet.

Szerinte a jelenlegi piaci helyzetben mind a gazdáknak, mind a gépkereskedőknek jelentős segítség volna, ha a támogatási pályázatok kiírására már a közelebbi jövőben sor kerülhetne. Ebben az esetben a kapcsolódó gépberuházások már a tavaszi időszakban megkezdődhetnének.

Befékezett az agrárgéppiac, az új pályázatokra várnak a gazdák

Alkatrészekre többet, új mezőgazdasági gépekre pedig kevesebbet fordítottak az első három negyedévben a gazdálkodók, mint egy évvel korábban. Közben erőteljes koncentráció figyelhető meg a gépforgalmazói piacon.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.