BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
20201028 SzegedSzeged Marso gumiszerviz téli és nyári gumi cserefotó: Török János TJ DM Délmagyarország 20201028 Szeged

Szeged Marso gumiszerviz téli és nyári gumi csere
fotó: Török János TJ DM Délmagyarország

Rossz hír az autósoknak: drágultak az abroncsok és a gumicsere

A Világgazdaság által megkérdezett szakértő minden esetben a prémium abroncsokat ajánlja. Nem elsősorban azért, hogy a drágábbat adja el, hanem mert ezekkel emelkedik a menetbiztonság és csökken az esetleges problémák száma. A legjobb minőség viszont nem olcsó, bizonyos típusoknál akár félmillió forintba is kerülhet.

„A köztudatban elterjedt a 7 Celsius-fok, ez alatt a téli, felette a nyári abroncsok használata javasolt. Az ilyen enyhe teleken, mint amilyen a mostani volt, a nap nagy részében ennél azért 7 foknál hidegebb voltak, szóval az időjárás nem jelentett problémát. A tartósan magas hőmérsékleten használt téli abroncsok viszont nemcsak intenzívebben kopnak, hanem kevésbé jól is tapadnak, sőt gyorsabban »öregednek, fáradnak« el” – mondta a Világgazdaságnak Karácsonyi János, a Duna Autó Zrt. Volvo márkaszervízének vezetője. 

20201028 SzegedSzeged Marso gumiszerviz téli és nyári gumi cserefotó: Török János TJ DM Délmagyarország 20201028 Szeged

Szeged Marso gumiszerviz téli és nyári gumi csere
fotó: Török János TJ DM Délmagyarország
Fotó: Török János / Délmagyarország

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a kerék-, vagy gumicseréket leginkább akkor érdemes elvégezni, amikor a használat közbeni napi átlaghőmérséklet a „bűvös” 7 Celsius-fok alá, vagy fölé megy. Azt tanácsolja, hogy lehetőleg mindig figyeljük az időjárás-előrejelzést, mert így elkerülhetjük a legnagyobb rohamot. Legyünk előrelátók, cseréltessünk időben, de mindenképpen foglaljunk időpontot kedvenc szervizünkben – javasolja. 

Karácsonyi az elmúlt egy-másfél évet illetően 15–30 százalékos áremelésről számolt be: 

Nemcsak a gumicsere költsége, hanem az abroncsok ára is nőtt, illetve az olyan kényelmi szolgáltatásoké is, mint például a gumihotel.

Mi az a gumihotel?

Az autópark-kezelők, lízingcégek, vagy saját járműparkkal rendelkezők körében népszerű szolgáltatást lassan a magánügyfelek is kezdik felfedezni. A „pihenni” küldött abroncsok tulajdonosának szinte semmi dolga nincs a cserével, a karbantartással, tárolással. A háttérben komplex logisztikai rendszerrel, aprólékosan felépített munkafolyamatokkal, egyedülálló infrastruktúrával és a legmodernebb informatikai eszközökkel gondoskodnak az autótulajdonosok kényelméről – írja a gumi.hu. A kényelmi csomag ára általában 30–50 ezer forint között mozog. 

Nézzük az árakat!

Karácsonyi János szerint: 

  • egy átlagos minőségű, 16 colos téli gumi szettben 32–35 ezer,
  • míg ezen méret a prémium kategóriában 42–45 ezer forintos darabártól kezdődik,
  • közepes minőségű 18 colost 58–65 ezer forintért kaphatunk,
  • ugyanebben a méretben a prémium abroncsok pedig 85–90 ezer forinttól érhetők el egyenként.

Az abroncsok átszerelése 16 colosnál jellemzően 18–20 ezer, 18–19 colosnál 28–32 ezer forinttól kezdődik. 

A mértékadó német autóklub, az ADAC legutóbbi tesztjén a Michelin e.Primacy végzett az élen a tartósság szempontjából: a több mint 71 ezer kilométert bíró R16-os darabjáért mintegy 40 ezer forintot kell fizetnünk. A Goodyear EfficientGrip Performance 2-őt 61 ezer kilométeren keresztül gyűrhetjük darabonként 34 ezer forintért, a Double Coin DC99-et meg 31 ezerért. A Continental SportContact7 R18-as méretben 41 ezer forint körüli áron megy. 

Milyen abroncsot ajánl a szakértő?

„Elsősorban a gépkocsigyártó ajánlását kell figyelembe venni, attól eltérni nem szabad!” – hangsúlyozta a Duna Autó Zrt. Volvo márkaszervízének vezetője. Tehát fontos a méret, a sebességindex, az abroncs terhelhetősége és a súlyindex. Továbbá, hogy az adott modell normál vagy defekttűrő abroncsokra van tervezve, méretezve, és „ettől ne térjünk el”. Figyelembe kell azt is venni, hogy hol megyünk az autóval. Más abroncs javasolt ugyanis egy döntően országúti használat, és más egy városi „mamataxi” esetében. „Az ajánlásaink minden esetben a prémium abroncsokkal kezdődnek. Nem elsősorban azért, hogy a drágábbat adjuk el, hanem mert ezekkel emelkedik a menetbiztonság és csökken az esetleges problémák száma” – mutatott rá.

Mélyen a zsebünkbe kell nyúlnunk a gumicserénél ezen a télen

Akár negyedmillió forintba is kerülhet a négy új abroncs, a legtöbb helyen a centrírozásért nem kell külön fizetni.

A laikusok közül sokan érzik úgy, hogy értenek a gumikhoz, de Karácsonyi szerint a nagy többség rosszul méri fel a tudását ebben a témában. Érdemes ilyenkor az elvégzett tesztek eredményeiből tájékozódni, ám a legfontosabb, hogy fogadjuk meg a szakember javaslatát, véleményét. A szolgáltatások között is van különbség, főleg a minőséget illetően tapasztalható eltérés. A gumicserére szakosodott műhelyekkel azonban nem foghatunk mellé. 

Igen, itt is újrahasznosítunk!

„A környezet védelme talán a legfontosabb az autó üzemeltetése közben” – magyarázta. Szerinte a leszerelt, és már nem használt abroncsokat minden esetben hagyjuk a szolgáltatónál. A megsemmisítés költségét ugyanis legtöbben beépítik az újonnan vásárolt termék árába, vagy körülbelül 600–900 forint közötti összeget kérnek darabjáért. Ha mégis valamilyen oknál fogva nálunk maradtak a már nem használt abroncsok, akkor két lehetőségünk van: egy gumiszerelőnél leadjuk, vagy egy kijelölt hulladékudvarban szabadulunk meg tőle.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.