Az újautó-eladások 0,4 százalékkal, 1,03 millióra nőttek júliusban Európában, ami lényegében az autópiac stagnálását mutatja – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége csütörtöki közleményéből. Magyarország az európai átlag felett teljesített, hazánkban az összes autó értékesítése az előző év júliusához képest 2,2 százalékkal, 8525 darabra nőtt.
Az európai autóeladások az Európai Unió 27 országát, az Egyesült Királyságot, Izlandot, Liechtensteint, Norvégiát és Svájcot foglalja magában, az EU-t 0,2 százalékos éves bővülés és 852 ezres eladási volumen jellemezte júliusban.
Az elektromos autók teljes európai piaca júliusban 10,8 százalékkal, 102 705 darabra zsugorodott, részesedése pedig 12,1 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 13,5 százalékról. A legnagyobb növekedés Belgiumban volt, 44,2 százalékkal, a legnagyobb visszaesés pedig Németországban, 36,8 százalékkal.
A plug-in hibrid autók regisztrációja azonban 14,1 százalékkal csökkent Európa-szerte, és a teljes újautó-forgalom 6,8 százalékát tették ki (57 679 darab), ami kevesebb a tavalyi 7,9 százalékhoz képest.
A hibrid járművek eladásai is növekedtek júliusban, belőlük 273 ezer darabot értékesítettek, ami a részesedést 32 százalékra növelte a tavalyi 25,5 százalékról. Mind a négy nagy autópiacon erős volt a növekedés: Franciaországban 47,4 százalék, Spanyolországban 31,5 százalék, Németországban 22,4 százalék, Olaszországban 17,4 százalék.
Magyarországon az elektromos járművekből 63,9 százalékkal, a hibridekből pedig 192 százalékkal adtak el többet idén júliusban a 12 hónappal ezelőttihez képest. A plug-in hibrideknél 12,7 százalékos csökkenést mértek.
A benzinüzemű személygépkocsik eladásai 7 százalékkal csökkentek Európa-szerte, a legnagyobb mértékben Franciaországban (mínusz 22,6 százalék) és a Spanyolországban (mínusz 12,5 százalék). A benzinesek a piac 33,4 százalékát tették ki, a tavaly júliusi 35,9 százalék után.
A dízelautók piacán 10,1 százalékos volt a csökkenés, a legnagyobb mértékben Olaszországban (mínusz 24,6 százalék), Franciaországban (mínusz 23,9 százalék) és Spanyolországban (mínusz 11,6 százalék).
Magyarországon a benzines járművekből 15,1 százalékkal adtak el kevesebbet, dízelből pedig 9,2 százalékkal.
Az elektromos autók eladásai hónapok óta csökkennek Európában, részben mert a kormányok csökkentették a vásárlásukhoz nyújtott támogatásokat. Németország december közepén szüntette be hirtelen a villanyautókra vonatkozó támogatásokat, aminek a hatására rátett egy lapáttal a fogyasztói kereslet általános csökkenése.
Ez arra ösztönzi az autógyártókat, hogy lassítsák a folyamatokat a belső égésű modellek piaci kivezetésében.
A Volkswagen a költségcsökkentési programja keretében bezárja a Brüsszel melletti elektromos-Audi-gyárát. Európa második legnagyobb gyártójának, a Stellantisnak pedig felére csökkent a profitja az év első felében. A Mercedes-Benz csökkentette az idei bevételi előrejelzését, és visszavonta az elektromosautó-eladásokra vonatkozó középtávú céljait, mivel a robbanómotoros autókról való átállás a vártnál hosszabb időt vesz igénybe.
Az európai elektromosautó-piac kilátásait tovább nehezítik a Kínával fennálló kereskedelmi feszültségek. Nyáron az Európai Unió büntetővámot vezetett be a Kínából érkező autókra, mivel úgy találta, hogy Peking állami támogatásokat ad a hazai gyártóknak, torzítva ezzel a versenyt.
Sokkhatás az autóiparban: megégtek a detroitiak, rövidzárlat a TeslánálApadó eladások, eladatlan készletek, olvadásnak indult profit jellemzi az amerikai autóipar jelenét. A sokkoló gyorsjelentések után a befektetők is elfordultak a detroiti hármaktól, ahogy a Teslát sem kímélték. Az autógyártók türelemre intenek, de ez az, amiből a legkevesebb van. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.