BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A couple of workers waits for the comuter bus as workers get out from the morning shift at Dacia factory in Mioveni city, 130 kms northwest from Bucharest, on 9 April, 2008. A Romanian court should pronounce a decision regarding the legality of the 17th-day strike at Dacia factory. Around 7, 600 workers out of 13,000 strikes asking a 550 RON (145 euro) wage raise.  AFP PHOTO DANIEL MIHAILESCU (Photo by DANIEL MIHAILESCU / AFP)

Újabb leépítés az autóiparban: milliókkal veszik rá a dolgozókat az önkéntes felmondásra

Gondoskodó elbocsátási programot vezetett be a román autógyártó. A Dacia a leglojálisabb, a 16 évnél hosszabb szolgálati idővel rendelkező dolgozóit jutalmazza a legjobban, ha saját elhatározásból távoznak. A „búcsúzó” kollégák továbbra is kedvezményes áron juthatnak Dacia, Nissan vagy Renault típusú személyautóhoz is. A romániai vállalat azoknak javasolja ezt a megoldást, akik olyan részlegen teljesítenek feladatot, ahol tevékenységcsökkentési és -megszakítási, projektlezárási, automatizálási, robotizálási, digitalizálási, egyéb szerkezeti vagy beosztási változtatásokat terveznek.

Önkéntes elbocsátásokat hajt végre a Dacia Romániában. A felmondásért 185 ezer lejig terjedő végkielégítés jár, ami 14,66 millió forintnak felel meg. 

Dacia, Jogger, önkéntes elbocsátás
Dacia: nagy összegeket kapnak az önként távozók – a leglojálisabbak járnak a legjobban / Fotó: Getty Images

Dacia-elbocsátás: a leglojálisabb alkalmazottak járhatnak a legjobban

  • A legkisebb „lelépési díjat”, 22 ezer lejt (1,74 millió forint), azoknak ajánlják fel, akik legfeljebb két éve dolgoznak a vállalatnál, míg 
  • a két és négy év közötti szolgálati idővel rendelkezők 55 ezert lejt kapnak (4,36 millió forint). 
  • Négy és nyolc év közötti lojalitásért 98 ezer lej (7,77 millió forint),
  • nyolc és tizenkét év közöttiért 120 ezer lej (9,51 millió forint),
  • tizenkét és tizenhat év közöttiért pedig 150 ezer lej (11,89 millió forint) a fizetség.

A legjobban az autógyártónál 16 évnél hosszabb ideje foglalkoztatottak járnak, akik 185 ezer lejt kapnak, ha saját elhatározásból távoznak a cégtől

írja a Maszol a Profit.ro információira hivatkozva.

Az úgynevezett gondoskodó elbocsátásprogram részeként a „búcsúzó” kollégák továbbra is kedvezményes áron vásárolhatnak Dacia, Nissan vagy Renault típusú személyautót.

A Dacia azoknak a munkatársainak javasolja az önkéntes elbocsátást, akik olyan osztályokon látnak el feladatot, ahol tevékenységcsökkentési és -megszakítási, projektlezárási, automatizálási, robotizálási, digitalizálási, egyéb szerkezeti vagy beosztási változtatások vannak kilátásban. A Profit.ro információi szerint nincs kitűzött cél az így leépítésre kerülők számát illetően.

Rengetegen dolgoznak a román autóiparban

A román vállalat idén fejezi be óriáskombija, a Lodgy, a Dokker és a Logan kombi közös utódjaként létrejött Jogger első generációjának előállítását, amely a marokkói tangeri gyártósorokra is bekerült. E modell helyett a Bigster gyártásába kezdenek, amely a debütálást követő első évben a megszokottnál alacsonyabb mennyiségben kerül piacra. 

A romániai üzemben további két típusra kerül sor, de a termelést ezen autók esetében legkorábban 2026-ban kezdik meg.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) statisztikái szerint Romániában az egyik legmagasabb az arány az autóiparban foglalkoztatottak száma és az egy alkalmazottra jutó megtermelt mennyiség között.

A két helyi autógyár, a Craiova és a Mioveni éves termelése 3,2 jármű per alkalmazott, ami nem éri el az 5,4 autós uniós átlagot, míg Románia azon uniós országok közé tartozik, ahol közülük a legtöbben – 160 ezren – dolgoznak az ágazatban.

A két romániai autóüzemben foglalkoztatottak aránya a teljes romániai gyártásban foglalkoztatottak 14,5 százaléka, ami a harmadik legmagasabb érték az EU-ban. 

Már évekkel ezelőtt látni lehetett, hogy baj lesz – elhúzódó krízisre készül az autóipar

Németországban gyenge a fogyasztás, az újonnan forgalomba helyezett járműveknek mindössze 12 százaléka volt elektromos hajtású az idei számok alapján. Várkonyi Gábor szerint az egyik legnagyobb probléma a maradványérték, hogy nem tudni, mennyiért lehet majd egy használt villanyautót eladni a jövőben, ezért némelyik német kereskedő már nem számítja be ezeket a kocsikat. Az autóipari szakértő úgy véli, ha a politikát akarja kiszolgálni az ágazat, és nem a vevőket, kinyílik az olló az eladások, illetve a megrendelések között. A jelenség nem is egyedi.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.