A J. D. Power amerikai járműipari adatelemző cég több mint nyolcvanezer új autót vásárlót kérdezett meg, hogy szerintük melyek azok az extrák, amelyek fontosak voltak számukra a választáskor, és melyek az általuk haszontalannak ítélt technikai funkciók. A válaszok meglepők voltak, s jól visszaigazolják, hogy az autógyártóknak sokszor fogalmuk sincs a valós fogyasztói igényekről, amikor egy-egy extra beépítéséről döntenek.
A fejlett technológiák közül az ujjlenyomat-olvasók használata a gépjárművekben tökéletes pénzkidobásnak ítéltetett, ahogy az újabban egyre több autóban elterjedt utasoldali kijelzők is az úri huncutságok sorát gyarapítják. A J. D. Power megjegyzi, hogy a járműveknek csupán 10 százaléka szállít naponta utast az anyósülésen, így egy képernyő elhelyezése ott bár látványos, de nem túl izgalmas. A 2024-es modellek közül az utasoldali szórakoztatás lehetőségét már megteremtették többi között
legtöbb változatában. A sofőrbosszantó technológiai innovációkhoz sorolja a megkérdezettek zöme az úgynevezett gesztusvezérlőket, amelyek lehetővé teszik, hogy a vezető az ujját a levegőben mozgatva, rajzolva vagy pörgetve állítson be egyes kényelmi funkciókat.
A többség a gesztusvezérlők mögött lévő szolgáltatások igénybevételéhez megelégszik a gombok tekergetésével vagy a csuszkák használatával a központi kijelzőn.
Rengetegen akadtak ki az arcfelismerő technológiák tökéletlenségén, de a géphanggal való beszélgetés újdonsága sem sok szívet doboztatott meg.
Ráadásul az emberek többsége már azzal megelégszik, ha az alapfunkciókat gördülékenyen tudja használni a technika legújabb vívmányaival teli zsúfolt járművekben.
A felmérés egyik legmeglepőbb eredménye az volt, hogy a sofőrök nem rajonganak az országúton aktiválható, kézhasználatot nem igénylő olyan távolság- és sávtartó automatika használatáért, mint amilyen a General Motors Super Cruise vagy a Ford BlueCruise.
A kormányt elengedve lehet ugyan matatni, ezt azt ide-oda rakosgatni vagy éppen malmozni, de csak korlátozottan. Szenzor ellenőrzi, hogy a sofőr mennyire éber, és mennyire tartja rajta a szemét az úton, és „beszól”, ha lankad a figyelem. Ezzel életeket menthet meg, ugyanakkor halálosan idegesítő is lehet az állandó utasítgatásaival.
Kedveltebbek a biztonságot szolgáló olyan segédeszközök, mint a gázolásgátló hátrameneti automatikus vészfékezés és a holttérkamerák. Kathleen Rizk, a J. D. Power igazgatója a felhasználói tapasztalatokkal kapcsolatos felméréssel kapcsolatban megjegyezte, hogy
az emberek egy része nyitott azt újdonságokra, és ők könnyebben boldogulnak,
de a idegenkedők is előbb-utóbb megszokják például a vezetéstámogató rendszereket.
Az autótulajdonosok ugyanakkor nagyra értékelik a klímaberendezések intelligens vezérlését, amely például automatikusan bekapcsolja a légkondicionálót, ha a nap besüt az utastérbe.
Rizk arra számít, hogy általában az ilyen, mesterséges intelligencián alapuló funkciók idővel egyre jobban elterjednek. A másik legtöbb lájkot a holttérfigyelő kamerák kapták, amelyekkel rengeteg balesetet előzhető meg, főleg a sűrű városi forgalomban.
A sávtartó rendszerek hasznosak ugyan, de az állandó figyelmeztető jelzésként szolgáló dingdongozás megszokhatatlan, hamar a sofőrök agyára megy. Az infotainment eszközök kezelésének nehézkessége is fekete pontot kapott a megkérdezettektől. Nincs viszont már napirenden a havi előfizetések extrák bevezetése, amivel korábban a BMW próbálkozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.