BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ilyen még nem volt Magyarországon: újfajta német aszfaltkeveréket használnak az egyik főúton – ezért jobb

Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék kerül az 1-es főút egy szakaszára. Az aszfaltot a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a Strabag szakemberei rakták le Tatabányán.

A kísérleti útszakaszok célja és feladata, hogy a gyakorlatban is kiderüljön egy ötéves tesztidőszak végén, hogy érdemes-e új összetételű aszfaltkeverékek használatát bevezetni az útépítéseknél – írta a Magyar Építők.

Magyar Építők aszfalt
A német aszfaltkeveréket Tatabányán használták először hazánkban / Fotó: Magyar Építők

Az 1-es főút 51-es kilométerénél lévő 300 méteres szakaszon kísérleti jelleggel az út egyik sávjában nagy tömörségű, hagyományos bitumen kötőréteget próbálnak ki abban bízva, hogy a mostaniaknál hosszabb élettartamot biztosít a nagy forgalmú útnak.

Németországban már használják az aszfaltkeveréket

A közlekedési folyosó másik oldalára magas merevségű SMA Binder aszfaltkeveréket, úgynevezett kőmázas aszfaltot dolgoztak be. Ennek a keverésekor nagy viszkozitású bitument adagolnak a kőaggregátumhoz. Ezek elegyéből tartós, kiváló minőségű útburkolati anyag állítható elő. Németországban az SMA alkalmazása már elterjedt, elsősorban a nagy forgalmat lebonyolító és jelentős terhelésnek kitett utakon alkalmazzák.

Az 1-es főút korábban is helyszíne volt hasonló teszteknek, 2020-ban a nyomvályúk kialakulásának visszaszorítása és a mart aszfalt újrahasznosításának elősegítése állt a kísérletek középpontjában a mostani munkálatok helyszínének folytatásában. Az ilyen kísérleteknek az a legfőbb céljuk, hogy a mérnökök és vegyészek által kifejlesztett anyagokat és technológiákat a gyakorlatban is kipróbálják – írta a szaklap.

A most bedolgozott nagy tömörségű bitumen, illetve SMA Binder aszfaltkeverékeket Németországban már használják, a magyar szabványok között azonban még nem szerepelnek.

Ha az ötéves kísérleti időszakban beigazolódik, hogy sikerül az új anyagok felhasználásával az utak élettartamát megnövelni, utána születhet döntés arról, hogy ezeket is átemeljék az útügyi műszaki és szabványelőírásokba, hogy azután alkalmazhassák a magyarországi útépítéseknél.

Ezek az autópályák épülhetnek meg 2024-ben Magyarországon – nem kell sokat várni az első átadóra

Lecsengett az autópálya-építések korábbi években tapasztalt lendülete, ami az idei átadásokban is tükröződik: 2024-ben mindössze 30 kilométerrel bővülhet a hazai gyorsforgalmi úthálózat. Mindjárt az év elején átadhatják a forgalomnak az M6-os autópálya utolsó és az M44-es autóút utolsó előtti szakaszát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.