A Respray projektjének ötletét az adta, hogy a spray kiszerelésű (areoszolos) dezodorok környezetszennyező hatását újratölthető flakonokkal és az azok töltésére szolgáló automatákkal csökkentsék. Magyarországon 12 millió, Európában 1,8 milliárd dezodorpalackot használnak el évente a fogyasztók, amelyek zömét elégetik, mert a palackban lévő túlnyomás miatt nem lehet újrahasznosítani. Az égetés során felszabaduló káros anyagok mennyisége megközelíti az autók károsanyag-kibocsátását. Ezt a problémát a Respray a palackok sokszori újratölthetőségével és egy káros hajtógáz nélküli technológiával oldja meg. A vásárlók magukkal vihetik a drogériába a flakont, és egy automata segítségével maguk újratölthetik. Ezzel a megoldással csökkenne a gyártók csomagolási költsége, és radikálisan csökkenthetik a szén-dioxid-kibocsátásukat is. Európában 6 milliárd, Magyarországon 37 millió euró a piac mérete, ennek közel a felét az aeroszolos dezodorok teszik ki. A Hiventures befektetésével az első automatát és a palackok prototípusát szeretnék kifejleszteni.
Az Agromachine arra talált megoldást, hogy a fatelepítés után az ültetvények egy része elpusztul a nem megfelelő vagy látens betegségeket hordozó szaporítóanyag miatt. A startup kifejlesztett eljárásával és a rá épülő szolgáltatás segítségével ki lehet szűrni a beteg facsemetéket. Számításuk szerint almaültetvények esetében hektáronként akár 5 millió forintot is megspórolhatnak a termelők három év alatt az Agromachine-nel, ugyanis nagyjából 30 százalékos a kipusztulási arány az ültetvényeken. Sok facsemete már a faiskolában is megfertőződhet, amit aztán továbbvisz. A startup alapítói olyan szolgáltatást építenek fel, amely felismeri a növényekben lévő kórokozókat, egy méréssel a látens betegségeket is megállapítja, és a fajtaazonosítást is elvégzi. A cél, hogy eddig nem ismert kórokozókat is azonosítani tudjanak. A mezőgazdaság gyümölcs- és szőlőágazatára koncentrálnak. A piac évente Magyarországon 30-40 millió szaporítóanyag bevizsgálását jelentheti, globálisan ez 4 milliárd felett van.
(A Respray és az Agromachine mellett a DeepAgro és a SmartSense is befektetéshez jutott.)
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.