Erősödő online turisztikai üzletágak

Sohasem volt ilyen fontos az online marketing a légitársaságoknál és az utazási vállalatoknál, mint most. Járványok, háborúk és a terrorizmus miatti félelem tizedeli az utasok bizalmát, nem mindegy tehát, hogy milyen sikerrel alkalmazzák a világhálót a turizmusban érdekelt vállalkozások.

Eddig jobbára a célcsoport pontosabb körülhatárolása, a vásárlási szokások és a szabadidő-eltöltés módjának letapogatása állt a középpontban. A technikai elemek kevésbé számítottak. Manapság azt lehet megfigyelni, hogy a képernyőkön visszaszorulóban van a korábbi években jellemző információs kavalkád, és az üzemeltetők jobban figyelnek arra, miként vezethetik az olvasót lapról lapra.

Nyugat-Európában tavaly 53 százalékkal emelkedett az utazási szolgáltatások online értékesítéséből származó bevétel, és elérte a 7,3 milliárd eurót. Az élen a repülőjegy-foglalás végzett 62 százalékkal, ezüstérmes lett a szobafoglalás és a társasutazás együttes kategóriája, mögötte 10 százalékot szerzett a vasútijegy-értékesítés, és ezektől jelentősen elmaradt a bérautó-ágazat a maga 3 százalékával - közölte a Centre for Regional and Tourism Research. A kutatócég szerint az idén 32 százalékos általános bővülés várható, így az online eladás az egész turisztikai értékesítésen belül 4,4 százalékra emelkedhet a tavalyi 3,5-ről.

A válságok ellenére - vagy talán éppen ezért - nagyságrendekkel növekszik az internetet információs forrásként használók aránya. A mérföldkőnek számító 2001. szeptemberi amerikai terrorakciók utáni tíz hónap alatt Franciaországban 230, Németországban 179, Olaszországban pedig 59 százalékkal többen keresték fel a légitársaságok honlapjait, mint a megelőző hasonló időszakban. Az utazási portáloknál az említett három országban 135-142 százalék közötti emelkedést rögzített a Nielsen/NetRatings kutatása. A tavaly nyár óta mostanáig eltelt hónapokban sem csökkent a növekedési ütem, még annak ellenére sem, hogy az idén tavasszal az iraki háború és a távol-keleti tüdőgyulladás-járvány visszavetette a légi forgalmat.

A listát a mind népszerűbb diszkont-légitársaságok vezetik, de hagyományos társaik sem nagyon panaszkodhatnak, a jegyfoglalásoknak már 35-50 százaléka történik az interneten keresztül, miközben az e-jegyek aránya is fokozatosan növekszik, jelenleg 5-10 százalék között mozog. A Malév fő európai partnere, a holland KLM tavaly több mint kétszer annyi jegyet adott el az interneten, mint 2001-ben. A cég több, az internetes jegyfoglalást népszerűsítő kampányt is indított a világhálós médiumokon keresztül. Ezek egy része a külföldön már bevált kommunikációs eszközöknek a "magyar webre" történő adaptációja, illetve testreszabása volt, amelyek olyan jól sikerültek, hogy a külföldiekénél messze magasabb eredményeket produkáltak. Más részük viszont teljes mértékben magyar találmány, nem egyet világszerte alkalmaztak.

A KLM és észak-amerikai szövetségese, a Northwest Airlines az idén május elején közölte: a légiközlekedési ágazatban elsőként transzatlanti e-ticketing szolgáltatást vezet be június első felében. Gyakorlatilag egyetlen e-jegye lesz minden utasnak, bármilyen messzire is repül a két cég hálózatán belül. A Northwest az idén márciusban vállalati rekordot ért el: belföldi utasainak 89,7 százaléka e-jegyet vásárolt. A KLM tavaly áprilisban vezette be az e-jegyek rendszerét, és azt tervezi, hogy a 2003/2004-es üzleti év végére 15 százalékot ér el ezek aránya.

Az utazási irodáknál az utazásszervezési és tanácsadási részterület páratlan fejlődésen megy keresztül, míg a szállásfoglalás vagy mondjuk a turizmuskártyák értékesítése alig javuló tendenciát mutat. Az örök optimista amerikai és nyugat-európai szállodatulajdonosok mindamellett azt vallják, hogy a belföldi turizmus élénkülése ellensúlyozhatja az ágazatot sújtó külső kedvezőtlen hatásokat. Ennek megfelelően fejlesztik saját internetes marketingakcióikat és megjelenésüket. A PhoCusWright nemrégiben közölt felmérése is erre enged következtetni. E szerint az online lebonyolított szobafoglalás a jelenlegi 9 százalékkal szemben 2-3 éven belül 20 százalékra emelkedhet. Több nagy hotellánc ugyanakkor arra készül, hogy visszavegye az értékesítés egy részét a közvetítő cégektől (hotels.com, expedia.com, travelocity). Néhány hete TravelWeb néven új vállalkozást indítottak, ezek a már meglévő saját honlapok elemeit egyesítik, ettől azt remélik, hogy két-három év alatt 15-20 százalékos részesedést szerezhetnek az internetes szobafoglalások piacán, amelyet most az említett három vállalkozás vezet, összesen 73 százalékos részesedéssel.

A szállodai ágazat a távközlési cégek számára is növekvő üzleti lehetőségeket rejt magában. A Frost & Sullivan szerint a vállalatok az idén 4,41 milliárd dollárnyi fejlesztést hajtanak végre. A vezetékes ágazat továbbra is "túlerőben" lesz, ám egyes új generációs szolgáltatások is megjelennek, és nagy távlatok nyílnak a mobilkommunikációs szolgáltatások további terjesztése előtt. Kulcsfontosságú terület lesz a konferenciaszervezéssel összefüggő távközlési fejlesztéseké, a szélessávú internetszolgáltatásoké és a vendégek interaktív kiszolgálásáé. A szállodaláncoknak ugyanakkor új ingatlangazdálkodási és üzemeltetési szoftvereket ajánlanak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.