Sohasem volt ilyen fontos az online marketing a légitársaságoknál és az utazási vállalatoknál, mint most. Járványok, háborúk és a terrorizmus miatti félelem tizedeli az utasok bizalmát, nem mindegy tehát, hogy milyen sikerrel alkalmazzák a világhálót a turizmusban érdekelt vállalkozások.
Eddig jobbára a célcsoport pontosabb körülhatárolása, a vásárlási szokások és a szabadidő-eltöltés módjának letapogatása állt a középpontban. A technikai elemek kevésbé számítottak. Manapság azt lehet megfigyelni, hogy a képernyőkön visszaszorulóban van a korábbi években jellemző információs kavalkád, és az üzemeltetők jobban figyelnek arra, miként vezethetik az olvasót lapról lapra.
Nyugat-Európában tavaly 53 százalékkal emelkedett az utazási szolgáltatások online értékesítéséből származó bevétel, és elérte a 7,3 milliárd eurót. Az élen a repülőjegy-foglalás végzett 62 százalékkal, ezüstérmes lett a szobafoglalás és a társasutazás együttes kategóriája, mögötte 10 százalékot szerzett a vasútijegy-értékesítés, és ezektől jelentősen elmaradt a bérautó-ágazat a maga 3 százalékával - közölte a Centre for Regional and Tourism Research. A kutatócég szerint az idén 32 százalékos általános bővülés várható, így az online eladás az egész turisztikai értékesítésen belül 4,4 százalékra emelkedhet a tavalyi 3,5-ről.
A válságok ellenére - vagy talán éppen ezért - nagyságrendekkel növekszik az internetet információs forrásként használók aránya. A mérföldkőnek számító 2001. szeptemberi amerikai terrorakciók utáni tíz hónap alatt Franciaországban 230, Németországban 179, Olaszországban pedig 59 százalékkal többen keresték fel a légitársaságok honlapjait, mint a megelőző hasonló időszakban. Az utazási portáloknál az említett három országban 135-142 százalék közötti emelkedést rögzített a Nielsen/NetRatings kutatása. A tavaly nyár óta mostanáig eltelt hónapokban sem csökkent a növekedési ütem, még annak ellenére sem, hogy az idén tavasszal az iraki háború és a távol-keleti tüdőgyulladás-járvány visszavetette a légi forgalmat.
A listát a mind népszerűbb diszkont-légitársaságok vezetik, de hagyományos társaik sem nagyon panaszkodhatnak, a jegyfoglalásoknak már 35-50 százaléka történik az interneten keresztül, miközben az e-jegyek aránya is fokozatosan növekszik, jelenleg 5-10 százalék között mozog. A Malév fő európai partnere, a holland KLM tavaly több mint kétszer annyi jegyet adott el az interneten, mint 2001-ben. A cég több, az internetes jegyfoglalást népszerűsítő kampányt is indított a világhálós médiumokon keresztül. Ezek egy része a külföldön már bevált kommunikációs eszközöknek a "magyar webre" történő adaptációja, illetve testreszabása volt, amelyek olyan jól sikerültek, hogy a külföldiekénél messze magasabb eredményeket produkáltak. Más részük viszont teljes mértékben magyar találmány, nem egyet világszerte alkalmaztak.
A KLM és észak-amerikai szövetségese, a Northwest Airlines az idén május elején közölte: a légiközlekedési ágazatban elsőként transzatlanti e-ticketing szolgáltatást vezet be június első felében. Gyakorlatilag egyetlen e-jegye lesz minden utasnak, bármilyen messzire is repül a két cég hálózatán belül. A Northwest az idén márciusban vállalati rekordot ért el: belföldi utasainak 89,7 százaléka e-jegyet vásárolt. A KLM tavaly áprilisban vezette be az e-jegyek rendszerét, és azt tervezi, hogy a 2003/2004-es üzleti év végére 15 százalékot ér el ezek aránya.
Az utazási irodáknál az utazásszervezési és tanácsadási részterület páratlan fejlődésen megy keresztül, míg a szállásfoglalás vagy mondjuk a turizmuskártyák értékesítése alig javuló tendenciát mutat. Az örök optimista amerikai és nyugat-európai szállodatulajdonosok mindamellett azt vallják, hogy a belföldi turizmus élénkülése ellensúlyozhatja az ágazatot sújtó külső kedvezőtlen hatásokat. Ennek megfelelően fejlesztik saját internetes marketingakcióikat és megjelenésüket. A PhoCusWright nemrégiben közölt felmérése is erre enged következtetni. E szerint az online lebonyolított szobafoglalás a jelenlegi 9 százalékkal szemben 2-3 éven belül 20 százalékra emelkedhet. Több nagy hotellánc ugyanakkor arra készül, hogy visszavegye az értékesítés egy részét a közvetítő cégektől (hotels.com, expedia.com, travelocity). Néhány hete TravelWeb néven új vállalkozást indítottak, ezek a már meglévő saját honlapok elemeit egyesítik, ettől azt remélik, hogy két-három év alatt 15-20 százalékos részesedést szerezhetnek az internetes szobafoglalások piacán, amelyet most az említett három vállalkozás vezet, összesen 73 százalékos részesedéssel.
A szállodai ágazat a távközlési cégek számára is növekvő üzleti lehetőségeket rejt magában. A Frost & Sullivan szerint a vállalatok az idén 4,41 milliárd dollárnyi fejlesztést hajtanak végre. A vezetékes ágazat továbbra is "túlerőben" lesz, ám egyes új generációs szolgáltatások is megjelennek, és nagy távlatok nyílnak a mobilkommunikációs szolgáltatások további terjesztése előtt. Kulcsfontosságú terület lesz a konferenciaszervezéssel összefüggő távközlési fejlesztéseké, a szélessávú internetszolgáltatásoké és a vendégek interaktív kiszolgálásáé. A szállodaláncoknak ugyanakkor új ingatlangazdálkodási és üzemeltetési szoftvereket ajánlanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.