Már csak három hét van hátra az amerikai elnökválasztásig, és egyre csökken a különbség a felmérésekben a két jelölt, Kamala Harris és Donald Trump támogatottsága között. A gazdasági ágazatok jelentős részének pedig egyáltalán nem mindegy, hogy ki lesz az Egyesült Államok új elnöke.
Az NBC News legfrissebb, országos közvélemény-kutatásának eredménye szerint teljes a holtverseny, mind a két elnökjelöltet a megkérdezett ezer ember 48-48 százaléka támogatja. Gyakorlatilag ugyanezt az eredményt hozta az ABC News és az Ipsos közös felmérése is: itt ugyan Harris 50, Trump 48 százalékon áll a teljes közvélemény, valamint 49, illetve 47 százalékon a regisztrált szavazók körében, a különbség azonban hibahatáron belül van.
Rosszabb hír a demokrata elnökjelölt számára, hogy csökken a népszerűsége:
az NBC News szeptemberi felmérésében a megkérdezettek 48 százaléka volt róla pozitív, 45 százaléka negatív véleménnyel, míg most ez 43, illetve 49 százalékra fordult, vagyis plusz 3 százalékról mínusz 6 százalékra romlott a megítélése.
Az amerikai vállalatoknak azonban egyáltalán nem mindegy, hogy melyikük nyer, mert a két jelölttől drasztikusan eltérő gazdaságpolitika várható, a verseny kimenetele nagy különbségeket eredményezhet a szabályok, az engedett fúziók és a fizetendő adók tekintetében.
Trump korábbi elnöksége idején csökkentette a társaságiadó-kulcsot, vámokat vetett ki a kínai árukra, törekedett a szabályozás és a bürokrácia csökkentésére és a bevándorlás visszaszorítására.
Harris ezzel szemben támogatná a vállalatiadó-kulcs 28 százalékra emelését a Trump alatt bevezetett 21 százalékos kulcsról, amihez azonban a kongresszus jóváhagyására lenne szükség.
A legtöbb vállalatvezető arra számít, hogy Harris nagyjából folytatni fogja Joe Biden elnök politikáját – emlékeztetett összeállításában a CNBC, hozzátéve, hogy sok minden függ attól is, kiket választ az új elnök olyan kulcspozíciók betöltésére, mint a pénzügyi és igazságügyi miniszter, vagy ki lesz szövetségi kereskedelmi bizottsági tag.
Az egyik legnagyobb szektorban, a légi közlekedésben mindent befolyásolhat az elnökválasztás eredménye attól kezdve, hogy a légitársaságok mennyit fizetnek a fogyasztóknak a járatkimaradások miatt, egészen addig, hogy mennyibe kerül egy repülőgép megépítése az Egyesült Államokban.
A Pete Buttigieg vezette közlekedési minisztérium keményen fellépett a légi utasok védelmében,
új szabályokat hozott vagy javasolt olyan kérdésekben, mint a járattörlés esetén járó pénzvisszatérítés vagy a családi ülőhelyek és a szolgáltatási díjak közzététele, amit a légitársaságok bíróságon támadtak meg.
A jelenlegi demokrata kormányzat harcolt az iparági konszolidáció ellen is, és megnyert két trösztellenes pert, amelyek megakadályozták az American Airlines és a JetBlue Airways partnerségét, és meghiúsította a JetBlue tervét a Spirit Airlines fapados légitársaság felvásárlására.
Trump korábbi kormányzata nem védte hasonló módon a fogyasztókat, és a vállalatok kedvezőbb elbírálásra számíthattak a fúziók engedélyezésénél is, bár már így is csak négy légitársaság ellenőrzi az amerikai piac több mint háromnegyedét.
Ami a repülőgépgyártókat illeti, mindennél jobban vágynak a stabilitásra, azt pedig aligha élvezhetnék republikánus elnökség alatt. Trump tovább emelné a kínai importra kivetett vámokat, ami növeli a gyártási költségeket, amikor azok egyébként is emelkednek, miközben a sztrájk és a növekvő veszteség miatt hatalmas leépítésre kényszeríti a Boeinget.
Kína ráadásul válaszolni fog a vámemelésekre, ahogyan az Európai Unióval is tette, ami rossz hír a Boeingnek, amelynek az ország fontos piaca.
A nagy bankokat negatívan érintenék a még a Biden-kormányzat által javasolt ambiciózus szabályozási tervek, amelyek több tízmilliárd dollárnyi bevételt veszélyeztetnek. Harris várhatóan ragaszkodna a végrehajtásukhoz, Trump viszont inkább lazít majd a szabályozásokon, ahogyan első elnöksége alatt is tette.
Természetesen segít, ha az elnök republikánus, és az esélyek még kedvezőbbek az iparág számára, ha a kongresszusban republikánus többség van
– mondta a CNBC-nek egy majdnem százmilliárd dolláros vagyonnal rendelkező bank vezérigazgatója.
Egyesek szerint azonban a Trump 2.0 talán nem lesz olyan barátságos az iparághoz, mint első hivatali idejében, az alelnökjelöltje, az ohiói J. D. Vance szenátor ugyanis gyakran kritizálja a Wall Street-i bankokat, és a múlt hónapban Donald Trump is elkezdte erőltetni azt az ötletet, hogy a hitelkártya-kamatlábakat 10 százalékban maximálják, ami földrengésszerű következményekkel járna az iparágra nézve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.