Közel hatszorosára nőtt tavaly 2003-hoz képest a harmadik generációs (3G) mobilszolgáltatásra előfizetők száma a világon, elérve a 16,1 milliót - derül ki a német informatikai és távközlési szövetség, a Bitkom elemzéséből. A világ vezető mobiltelefon-gyártójának számító finn Nokia előrejelzése szerint az idén további gyors bővülés várható, és az év végére akár a 70 milliót is elérheti a 3G-s ügyfelek száma.
A harmadik generációs mobilszolgáltatás bevezetése Japánban bizonyult a legsikeresebbnek, a felhasználók valamivel több mint fele az ázsiai szigetországban él. Európában Olaszország - a 3G-s előfizetők közel ötöde él a mediterrán országban - és az Egyesült Királyság jár az élen az új technológia alkalmazásában. Ez főként annak köszönhető, hogy a távközlési cégek és a tartalomszolgáltatók jól kidolgozott, átgondolt stratégiával kezdték meg az UMTS bevezetését. Ugyanakkor a harmadik generációs technológia meghonosításában élen járó országokban is alacsony a 3G-s előfizetők aránya a mobilt használók között. Japánban kilenc, Olaszországban és az Egyesült Királyságban öt százalék körül van az arányuk.
Kevésbé volt sikeres az új technológia bevezetése a legnagyobb európai távközlési piacnak számító Németországban, amely mindössze kétszázalékos részesedéssel bír az új generációs előfizetések területén. A német mobilosok mindössze fél százalékának van ilyen előfizetése.
A mobilhálózaton keresztüli szélessávú adattovábbítást lehetővé tevő új technológia a megjelenésekor a töretlen fejlődés ígéretét hozta mind a távközlési cégek, mind a tartalomszolgáltatók számára. Ennek megfelelően a 3G-s szolgáltatási jogok ára is az egekbe szökött. Csak Nyugat-Európában 140 milliárd eurós bevételhez jutottak a licenceket szétosztó nemzeti hatóságok. Németországban 51, az Egyesült Királyságban 38 milliárd eurót fizettek be a távközlési cégek az államkasszába, és a kedvező kilátások a már jelen lévő mobilvállalatok mellett újabb szereplőket is erre a piacra csábítottak. A magyar állam a mobilvilágban zajló generációváltásból a licencdíjak révén legkevesebb 52,5 milliárd forintos bevételhez jut.
A technológiai ágazat fejlődésének megtorpanása, a dotcom lufi kipukkanása azonban véget vetett a 3G körüli eufóriának. A távközlési cégek beruházásait pedig évekre visszavetette a licencdíjak kifizetése utáni tőkehiány, amely még a Deutsche Telekomhoz hasonló óriásokat is majdnem a padlóra vitte. A harmadik generációs előfizetők számára vonatkozó legújabb statisztikák azt mutatják, hogy az új technológia - amelynek többen már a végét jósolták - egyre gyorsabban terjed világszerte. Az egész világot vizsgálva tehát bizakodásra adnak okot a számok, ugyanakkor vannak olyan piacok, ahol még mindig várni kell a 3G-s technológia fellendülésére. Elemzők szerint azok, akiknek nem sikerül csatlakozniuk az új generációhoz, azt kockáztatják, hogy kimaradnak a mobilvilág fejlődéséből. Németországban a szakértők a távközlési cégek és a tartalomszolgáltatók közös felelősségére hívják fel a figyelmet: a felhasználókat csak úgy lehet átcsábítani az új technológiára, ha vonzó, értéknövelt szolgáltatásokat tudnak kínálni számukra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.