Gyorsul a generációváltás

Dinamikusan nő a harmadik generációs mobilszolgáltatást használók száma, 2004-ben 16 millióan voltak, az év végére pedig akár 70 millióan is lehetnek. A 3G-s világot jelenleg Japán uralja, Európában Olaszország és az Egyesült Királyság jár az élen az új technológia bevezetésében.

Közel hatszorosára nőtt tavaly 2003-hoz képest a harmadik generációs (3G) mobilszolgáltatásra előfizetők száma a világon, elérve a 16,1 milliót - derül ki a német informatikai és távközlési szövetség, a Bitkom elemzéséből. A világ vezető mobiltelefon-gyártójának számító finn Nokia előrejelzése szerint az idén további gyors bővülés várható, és az év végére akár a 70 milliót is elérheti a 3G-s ügyfelek száma.

A harmadik generációs mobilszolgáltatás bevezetése Japánban bizonyult a legsikeresebbnek, a felhasználók valamivel több mint fele az ázsiai szigetországban él. Európában Olaszország - a 3G-s előfizetők közel ötöde él a mediterrán országban - és az Egyesült Királyság jár az élen az új technológia alkalmazásában. Ez főként annak köszönhető, hogy a távközlési cégek és a tartalomszolgáltatók jól kidolgozott, átgondolt stratégiával kezdték meg az UMTS bevezetését. Ugyanakkor a harmadik generációs technológia meghonosításában élen járó országokban is alacsony a 3G-s előfizetők aránya a mobilt használók között. Japánban kilenc, Olaszországban és az Egyesült Királyságban öt százalék körül van az arányuk.

Kevésbé volt sikeres az új technológia bevezetése a legnagyobb európai távközlési piacnak számító Németországban, amely mindössze kétszázalékos részesedéssel bír az új generációs előfizetések területén. A német mobilosok mindössze fél százalékának van ilyen előfizetése.

A mobilhálózaton keresztüli szélessávú adattovábbítást lehetővé tevő új technológia a megjelenésekor a töretlen fejlődés ígéretét hozta mind a távközlési cégek, mind a tartalomszolgáltatók számára. Ennek megfelelően a 3G-s szolgáltatási jogok ára is az egekbe szökött. Csak Nyugat-Európában 140 milliárd eurós bevételhez jutottak a licenceket szétosztó nemzeti hatóságok. Németországban 51, az Egyesült Királyságban 38 milliárd eurót fizettek be a távközlési cégek az államkasszába, és a kedvező kilátások a már jelen lévő mobilvállalatok mellett újabb szereplőket is erre a piacra csábítottak. A magyar állam a mobilvilágban zajló generációváltásból a licencdíjak révén legkevesebb 52,5 milliárd forintos bevételhez jut.

A technológiai ágazat fejlődésének megtorpanása, a dotcom lufi kipukkanása azonban véget vetett a 3G körüli eufóriának. A távközlési cégek beruházásait pedig évekre visszavetette a licencdíjak kifizetése utáni tőkehiány, amely még a Deutsche Telekomhoz hasonló óriásokat is majdnem a padlóra vitte. A harmadik generációs előfizetők számára vonatkozó legújabb statisztikák azt mutatják, hogy az új technológia - amelynek többen már a végét jósolták - egyre gyorsabban terjed világszerte. Az egész világot vizsgálva tehát bizakodásra adnak okot a számok, ugyanakkor vannak olyan piacok, ahol még mindig várni kell a 3G-s technológia fellendülésére. Elemzők szerint azok, akiknek nem sikerül csatlakozniuk az új generációhoz, azt kockáztatják, hogy kimaradnak a mobilvilág fejlődéséből. Németországban a szakértők a távközlési cégek és a tartalomszolgáltatók közös felelősségére hívják fel a figyelmet: a felhasználókat csak úgy lehet átcsábítani az új technológiára, ha vonzó, értéknövelt szolgáltatásokat tudnak kínálni számukra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.