Elon Musk csütörtökön bemutatta a Tesla robotaxi prototípusát, a Cybercabot. A tervek szerint az autót 2026-ban kezdik el gyártani, ára 30 ezer dollár alatt marad. A probléma csak az, hogy a Cybercab mindennek kinéz, csak taxinak nem.
A bemutató során azonban igazi Musk-stílusban figyelmen kívül hagyta azokat a kérdéseket, hogy vajon egy ilyen kétüléses járgányba hogy fér be egy étterembe menő család, nem is beszélve arról, ha esetleg valaki mondjuk sok csomaggal a reptérre tart. A befektetők nem értették az egészet, hiányolták a részleteket is, így nem csoda, ha a Tesla papírok árfolyama pénteken 9 százalékkal szakadt be a Wall Streeten.
Amikor egy taxira gondolunk, valami olyasmire gondolunk, ami kettőnél több embert is tud szállítani
– mondta a Reutersnek Jonathan Elfalan, az Edmunds.com autóipari weboldal járműtesztelési igazgatója.
Szakértők szerint ha már robot taxiról beszélünk, akkor a legcélszerűbb a hagyományos bérautók lemásolása lenne: bőséges hely, magas építés, tolóajtók. Musk bemutatott egy másik modellt, egy futurisztikus robovant, amely akár 20 fő befogadására is alkalmas, de persze nem mondta meg, hogy mikor lesz elérhető. Ez viszont taxinak nyilvánvalóan túl nagy lenne.
Egy kétajtós robotaxi piaca nagyon korlátozott lenne
– mondta Sandeep Rao, a Leverage Shares, nevű, egymilliárd dollárt kezelő, Tesla részvényekkel is rendelkező befektetési alap vezető elemzője.
A Musk-bemutató már csak azért is érthetetlen, mert a J.D. Power elemzőcég adatai szerint a kétajtós járművek az Egyesült Államokban az autóeladások mindössze 2 százalékát teszik ki – nem számolva a terepjárókat és a pickupokat.
Musk közölte, hogy a tömegközlekedésnél olcsóbbá akarta tenni a robotaxit, és mérföldenként 20 centes üzemeltetési költséget jósolt a Cybercab esetében. Azt azonban nem árulta el, hogy a Tesla milyen gyorsan képes tömegesen gyártani a Cybercabokat és megszerezni a hatósági engedélyeket, vagy hogyan tudná legyőzni az Alphabetet, milyen stratégiával nyomná le a Waymót, amely már üzemeltet robotaxit néhány amerikai városban.
A Waymo mintegy 700 Jaguar Land Rover autóból álló flottája négy utas befogadására alkalmas. A Waymo korábbi vezérigazgatója, John Krafcik szerint a Tesla dizájnja
inkább játéknak, mintsem valami komoly dolognak tűnik,
ráadásul a kétajtós konfiguráció kihívást jelent az idősebb utasok és a fogyatékkal élők számára.
A kétüléses autókat évtizedek óta ajánlják ingázó járműveknek. De egyszerűen nem jöttek be a vásárlóknak
– mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions kutatócég alelnöke. A Teslának végül nagyobb robotaxikat kell majd építenie – tette hozzá.
Blake Anderson, a Carson Group vezető befektetési elemzője szerint ha a Cybercabot olcsóbb, tömegpiaci modellnek szánják, hogy növeljék a márka vonzerejét, akkor viszont a kétüléses autók kialakításnak nincs semmi értelme.
Valószínűleg így tudnak valamit gyorsan piacra dobni
– vázolt fel egy lehetséges magyarázatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.