Visszaesnek jövőre a globális luxusipari eladások egy friss előrejelzés szerint, amire nem volt példa a 2008-as nagy pénzügyi válság óta. A kilátásokat azonban még tovább ronthatja, ha Donald Trump megválasztott amerikai elnök beváltja a vámfenyegetéseit.
„Kész rémálom lehet. Az európai márkák szuperdrágává válhatnak egy egyébként is drága környezetben” – panaszkodott az AP amerikai hírügynökségnek Claudia D’Arpizio, a bostoni székhelyű Bain tanácsadó cég milánói irodájának partnere, az előrejelzés társszerzője.
Trump a kampányban azt ígérte, hogy akár 20 százalékot is elérő vámot vet ki minden importárura, hogy az Egyesült Államokba csábítson feldolgozóipari munkahelyeket, csökkentse a költségvetési deficitet és az élelmiszerárakat.
Bár a tanulmány nem foglalkozik a vámok hatásával, D’Arpizio szerint az attól függ majd, milyen mértékben érinti a büntetőintézkedés az ágazatot – ha egyáltalán. Mentesítheti őket ugyanis, hogy nincs elég olyan amerikai luxusipari termék, amelyekkel pótolni lehetne az európaiakat.
A negatív hatásokat semlegesíthetik a termelés áthelyezésével is az Egyesült Államokba, illetve az eladások növelésével az Európába látogató amerikai turisták körében – tette hozzá.
Az Egyesült Államok a luxusipar második legnagyobb piaca Európa után
mintegy 106 milliárd dolláros forgalommal, ami a globális eladások majdnem egyharmadát teszi ki. (Egy dollár 387,5 forint.)
A forgalom azonban világszinten 2 százalékkal, 363 milliárd euróra (385 milliárd dollárra) esik vissza jövőre a Bain előrejelzése szerint az idén várható 369 milliárd euróról a jelentős áremelkedések és a globális zavarok miatt. (Egy euró 408,6 forint.)
A szektor gyorsan talpra állt a koronavírus-válságból, 2022-re meghaladták az eladások a 2019-est, nagyrészt a zárlatok miatt elhalasztott vásárlásoknak köszönhetően. Még a jövő évi szerény visszaesés után is 28 százalékkal nagyobb lesz a piac, mint 2019-ben, és két és félszer akkora, mint a 2008-as nagy recessziós mélyponton.
D’Arpizio szerint a társadalmi és politikai felfordulások, például
a háborúk és a választások aláásták a fogyasztói bizalmat.
Negatív hatással járt még a leggazdagabb vásárlók körében is, hogy a márkák úgy emelik az árakat, hogy közben gyakran nem újítanak. Ez elidegeníti a Z generációt is, amely pedig azok közé tartozik, amelyek vásárlással vezetik le a szorongásaikat; ezt hívják „doom spendingnek”, ami egyfajta fájdalomcsillapításként működő vásárlás vagy élményfogyasztás, és gyakorlatilag ész nélküli költekezést jelent, mert ki tudja, mit hoz a holnap.
Az 1995 és 2009 között született Z generáció azonban pénzügyileg tudatosabb is a többinél, korábban kezdenek befektetni, és ezt részben a luxusipar sínyli meg.
Az eredmény az, hogy a luxuspiac 50 millió vásárlóval zsugorodott, a becslések szerint 250–360 milliósra, és az Egyesült Államokban folytatódik majd a csökkenés, akár érintik a vámok a luxusipari termékeket, akár nem.
A kiskereskedelmi szövetség (National Retail Federation – NRF) frissen közzétett tanulmánya szerint ugyanis az amerikaiak 46–78 milliárd dollárt is veszíthetnek évente a vásárlóerejükből csak hat kiskereskedelmi kategóriában Trump vámjai következtében – ezek a ruházat, a játék, a bútor, a háztartási felszerelések, a bőröndök és táskák, valamint a lábbelik.
Az Emarketer szerint ez azt jelenti, hogy a luxuscikkek egyre több, különösen új fogyasztó számára lesznek elérhetetlenek. A Kering és a Zegna Group már érzi a kereslet csökkenését, és a helyzet a többieké is romlani fog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.