Szabó Máté országgyűlési közlemény hiányolja „a nagyhírű OPNI bezárásának valódi indokait”. Ezzel kapcsolatban a minisztérium úgy fogalmazott: az állam felelőssége a pszichiátriai járó- és fekvőbeteg-szakellátás biztosítása a betegek számára, ez azonban nem egyetlen intézmény működését, hanem megfelelő intézményhálózat megteremtését jelenti. A korszerű, modern pszichiátriai ellátásszemlélet kialakulásával az intézményhálózat is átalakult. A hangsúly áthelyeződött a nagy pszichiátriai kórházak helyett az általános kórházakba integrálódott pszichiátriai osztályokra.
Egyébként az OPNI elhelyezésére szolgáló épületek állaga már a hatvanas évek végére leromlott, a működést veszélyeztető mértékben - folytatódik a tárca véleménye. Az épület teljes rekonstrukciójára lett volna szükség, ez a legóvatosabb becslések szerint is 10-12 milliárd forintba került volna, amit a tárca közgazdasági szempontból irracionális megoldásként értékelt, tekintve, hogy az épület üzemeltetése a továbbiakban is rendkívüli költségigényekkel járt volna. A tárca által választott megoldással országos szinten 3 milliárd forintot használtak fel a pszichiátriai tevékenységek befogadásához szükséges feltételek kialakítására. A ráfordítás eredményeként ugyanakkor nem csak egy, hanem valamennyi érintett intézményben sikerült javítani a betegellátás feltételeit.
Az ombudsman közleménye szerint „jelentős számban kerültek ki ellátás nélkül maradó betegek”, „akik elbocsátásuk után rövid időn belül, romló állapotuk következtében az utcán kötnek ki, növelve a hajléktalanok számát”, s akik miatt „nő a pszichiátriai betegek által elkövetett bűncselekmények száma”. Ám a minisztérium úgy látja, hogy az OPNI megszüntetéséből adódóan egyetlen beteg sem maradt ellátatlanul. A betegek ellátása még az átmeneti időszakban is a szakmai szabályok szerint, a jogszabályban meghatározott módon történt.
Az OEP valamennyi 2007. április 1. napján az OPNI-ban ellátott kezelt esetében „betegút-követést” folytatott és megállapította, hogy a betegek ellátásban részesültek a továbbiakban is. A betegellátás az átmeneti időszakban is a törvényi előírásoknak megfelelően történt, a betegek gyógykezelése és hazabocsátása is felelős orvosi döntésen alapult. Az OEP tételesen megvizsgálta a 2005-től 2007-ig tartó időszak gyógyszerfelhasználásának adatait is. Az erről készült jelentésből megállapítható, hogy a 2005-2007-ben rendszeres antipszichotikus terápiában részesülő betegek gyógyszerforgalmi és betegforgalmi adatainak vizsgálata nem talált tendenciaszerű változást sem a betegek számában, sem a vizsgált betegcsoport összetételében, így az állításokat nem tartjuk magalapozottnak.
Szabó Máté közleménye szerint ellátási hiányosságok alakultak ki (pl. stroke-ellátás, drogellátás Budán, serdülők akut pszichiátriai ellátása stb.). A minisztérium azonban úgy látja, hogy a főváros lakossága egészségügyi ellátásának megszervezésében nem az a legfontosabb körülmény, hogy a beteg Pesten, vagy Budán lakik, sokkal inkább az, hogy a főváros egész területén elérhető legyen az adekvát ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató.
A korszerű, megfelelő színvonalú stroke-ellátás a szakmai protokollban foglaltaknak megfelelően magában foglalja a szükséges diagnosztika, kardiológia és belgyógyászat szakmai háttér egyidejű biztosítását is. E tekintetben az OPNI ellátása csak 2006-ban egészült ki diagnosztikai háttérrel, s a kardiológiai szakellátási feltétel mindvégig hiányzott. Az OPNI–ban működő drogbeteg-ellátás a rendelkezésre álló kapacitásainak csupán 24 százalékát tudta kihasználni. E funkciót a Nyírő Gyula Kórház vette át feladatátadási szerződéssel 2007. decemberében. A jelenleg kihasználatlan kapacitásokra a tárca pályázatot tervez kiírni, és a pályázat nyerteseivel feladatátadási szerződést kötni. A serdülők fővárosban történő akut pszichiátriai ellátásának kapacitásait feladatátadási szerződéssel a Heim Pál Kórháznak adták át. Az országgyűlési biztos közleménye kifogásolja, hogy az intézmény megszűnésével komoly tudományos értékek (módszertani központ,magas szintű oktatási és kutatási központ,prion-program, a könyvtár, a Lipót Múzeum) kerültek veszélybe. A módszertani központ: „mentális egészségközpont” kérdéskörben a Lelki Egészség Operatív Program megalkotásának részeként a tárca jelenleg – a szakma képviselőinek széles körű bevonásával – alakítja ki álláspontját.
A pszichológusképzést a Semmelweis Egyetem vette át. A szakemberek oktatását és képzését a négy egyetem, illetve a hozzájuk tartozó klinikák biztosítani tudják. A Prion-program átkerült a Semmelweis Egyetem Igazságügyi Orvostani Intézetébe. A könyvtár végleges elhelyezésére az állomány pontos áttekintését, leltározását követően kerül sor a lehetőségek gondos mérlegelésével. A Lipóti múzeum megfelelő elhelyezése érdekében a tárca az MTA új elnökével folytatni kívánja a tárgyalásokat. Az eddigi egyeztetéseken a tárca mindvégig annak érdekében tárgyalt, hogy a múzeum látogatható legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.