A fapados légitársaságok árfeltüntetése alapvetően két kategóriába sorolhat. Bizonyos cégek, például a Wizzair és az easyJet a bruttó árat tüntetik fel a honlapjaikon, míg mások, például a Jet2 adók és illetékek nélküli árat prezentál nak. Ez azt jelenti, hogy a Jet2-nál egy megközelítőleg 200 eurós jegyárhoz mintegy 70 eurónyi adó járul, mindez csak a foglalási folyamat megkezdése után derül ki.
Mivel ezek a társaságok alacsony árakkal dolgoznak, az árból minden esetben kimaradó poggyászdíj jelentős tétel lehet. A Wizzairnél és az Easyjetnél az előre bejelentett, 20 kilogrammot nem meghaladó csomagok díja 3750-4000 forint. A Jet2–nál a maximum 17 kilogrammos poggyászok díja 9-13 euró.
A fapados járatok kiválasztásánál az egyik legfontosabb szempont az akciós ár. Ezen a téren is jelentősen eltérnek a társaságok. Az easyJetnél és a Jet2-nál úgynevezett low fare findert találunk, amelynek segítségével igény szerint akár havi bontásban megtekinthetőek az árak, így könnyű megtalálni a legkedvezőbbet.
„Az easyJet három olyan menüpontot vezetett be, amelyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy az utas különböző szempont szerint megtekinthesse az árakat. Ezek a dátumalapú nézet, a naptárnézet és a rugalmas áralapú/flexibilis opciók. Ezek közvetlenül az úti cél és a körülbelüli időpont megadása után jelennek meg. Ezen adatok nélkül nem lehet elindítani a kereső funkciót. A három menüpont mellett található egy „Legjobb árak” szekció is, amely a legjobb árakat listázza ki a hátralévő hónapokra az adott menetrend alapján, ahol az utas ellenőrizni tudja a dátumokat” – tájékoztatott Peter Voets, a társaság Magyarországért felelős regionális marketing vezetője.
Más a helyzet a Wizzairnél: a társaság honlapján banner hirdetéssel reklámozza a legkedvezőbb árú utakat. De mivel a cég nem alkalmazza az említett low fare findert, a leendő utas elsősorban a szerencséjének köszönheti, ha a dátumok között váltogatva megtalálja a meghirdetett jutányos árú jegyet.
A cég egy példát sem említ az akciós ár viszonylatában, nem határoz meg dátumot, így a fogyasztó nem tudja konkrét szolgáltatáshoz kötni az akciós árat. Ez a gyakorlat tehát megtévesztőnek minősíthető – szögezte le dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ magyarországi elnöke. Az Európai Unióra kiterjedő jogsegélyt nyújtó szervezet vezetője szerint a társaságoknak fel kell tüntetniük minden olyan költséget, amely az ajánlat meghirdetésekor előre kalkulálható. Mivel a légitársaságok más-más költségelemet hagynak ki a meghirdetett árból, az árak összehasonlíthatósága sérül.
Idén a panaszok száma jelentősen csökkent, ennek hátterében az állhat, hogy a légitársaságok igénybe vevő szűk réteg mostanra tájékozottabbá vált – jelentette ki dr. Kovácsffy Krisztina, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálója. A szakértő elmondta: a low fare finder használata nem kötelező, ugyanakkor a Wizzairrel kapcsolatban jelenleg is folyamatban van az eljárás, amely a fent említett problémáról hivatott dönteni. A Versenytanácsnak kell véleményt mondania arról, korrekt tájékoztatásnak számítanak-e a Wizzair banneres hirdetései.
A szakértő hozzátette: az ideális az, ha a társaságok az akciós ajánlataikon legalább név szerint feltűntetik azokat a költségelemeket is, amelyeket az ár nem foglal magába. A légitársaságoknak honlapjaikon tájékoztatniuk kell az egyéb költségekről is. Mint mondta, a versenyfelügyeleti eljárás során azt vizsgálják: a fogyasztó mi alapján hozza meg döntését. Vagyis az a tény, hogy egy repülőjegy végösszege csak egy fiktív, és később félbehagyott foglalási folyamat végén derül ki, önmagában nem számít tisztességtelennek. A fogyasztó ebben az esetben dönthet úgy, hogy mégsem veszi igénybe a szolgáltatást.
Kovácsffy Krisztina leszögezte: azt is nagy eredménynek tartanák, ha a cégek minden esetben az adókat, és illetékeket tartalmazó bruttó árat kommunikálnák, a járulékos költségeket pedig megfelelően feltűntetnék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.