BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fapados repülőjegyek: mennyi az annyi?

A Gazdasági Versenyhivatal tapasztalatai szerint jelentősen csökkent a légitársaságok hirdetési és árképzési gyakorlatával kapcsolatos panaszok száma. Néhány kérdés azonban továbbra is megválaszolatlan. A VGO áttekintette, hogy a fapados járatok meghirdetett jegyárainál, milyen további költségekkel kell számolnunk.

A fapados légitársaságok árfeltüntetése alapvetően két kategóriába sorolhat. Bizonyos cégek, például a Wizzair és az easyJet a bruttó árat tüntetik fel a honlapjaikon, míg mások, például a Jet2 adók és illetékek nélküli árat prezentál nak. Ez azt jelenti, hogy a Jet2-nál egy megközelítőleg 200 eurós jegyárhoz mintegy 70 eurónyi adó járul, mindez csak a foglalási folyamat megkezdése után derül ki.

Mivel ezek a társaságok alacsony árakkal dolgoznak, az árból minden esetben kimaradó poggyászdíj jelentős tétel lehet. A Wizzairnél és az Easyjetnél az előre bejelentett, 20 kilogrammot nem meghaladó csomagok díja 3750-4000 forint. A Jet2–nál a maximum 17 kilogrammos poggyászok díja 9-13 euró.

A fapados járatok kiválasztásánál az egyik legfontosabb szempont az akciós ár. Ezen a téren is jelentősen eltérnek a társaságok. Az easyJetnél és a Jet2-nál úgynevezett low fare findert találunk, amelynek segítségével igény szerint akár havi bontásban megtekinthetőek az árak, így könnyű megtalálni a legkedvezőbbet.

„Az easyJet három olyan menüpontot vezetett be, amelyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy az utas különböző szempont szerint megtekinthesse az árakat. Ezek a dátumalapú nézet, a naptárnézet és a rugalmas áralapú/flexibilis opciók. Ezek közvetlenül az úti cél és a körülbelüli időpont megadása után jelennek meg. Ezen adatok nélkül nem lehet elindítani a kereső funkciót. A három menüpont mellett található egy „Legjobb árak” szekció is, amely a legjobb árakat listázza ki a hátralévő hónapokra az adott menetrend alapján, ahol az utas ellenőrizni tudja a dátumokat” – tájékoztatott Peter Voets, a társaság Magyarországért felelős regionális marketing vezetője.

Más a helyzet a Wizzairnél: a társaság honlapján banner hirdetéssel reklámozza a legkedvezőbb árú utakat. De mivel a cég nem alkalmazza az említett low fare findert, a leendő utas elsősorban a szerencséjének köszönheti, ha a dátumok között váltogatva megtalálja a meghirdetett jutányos árú jegyet.

A cég egy példát sem említ az akciós ár viszonylatában, nem határoz meg dátumot, így a fogyasztó nem tudja konkrét szolgáltatáshoz kötni az akciós árat. Ez a gyakorlat tehát megtévesztőnek minősíthető – szögezte le dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ magyarországi elnöke. Az Európai Unióra kiterjedő jogsegélyt nyújtó szervezet vezetője szerint a társaságoknak fel kell tüntetniük minden olyan költséget, amely az ajánlat meghirdetésekor előre kalkulálható. Mivel a légitársaságok más-más költségelemet hagynak ki a meghirdetett árból, az árak összehasonlíthatósága sérül.

Idén a panaszok száma jelentősen csökkent, ennek hátterében az állhat, hogy a légitársaságok igénybe vevő szűk réteg mostanra tájékozottabbá vált – jelentette ki dr. Kovácsffy Krisztina, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálója. A szakértő elmondta: a low fare finder használata nem kötelező, ugyanakkor a Wizzairrel kapcsolatban jelenleg is folyamatban van az eljárás, amely a fent említett problémáról hivatott dönteni. A Versenytanácsnak kell véleményt mondania arról, korrekt tájékoztatásnak számítanak-e a Wizzair banneres hirdetései.

A szakértő hozzátette: az ideális az, ha a társaságok az akciós ajánlataikon legalább név szerint feltűntetik azokat a költségelemeket is, amelyeket az ár nem foglal magába. A légitársaságoknak honlapjaikon tájékoztatniuk kell az egyéb költségekről is. Mint mondta, a versenyfelügyeleti eljárás során azt vizsgálják: a fogyasztó mi alapján hozza meg döntését. Vagyis az a tény, hogy egy repülőjegy végösszege csak egy fiktív, és később félbehagyott foglalási folyamat végén derül ki, önmagában nem számít tisztességtelennek. A fogyasztó ebben az esetben dönthet úgy, hogy mégsem veszi igénybe a szolgáltatást.

Kovácsffy Krisztina leszögezte: azt is nagy eredménynek tartanák, ha a cégek minden esetben az adókat, és illetékeket tartalmazó bruttó árat kommunikálnák, a járulékos költségeket pedig megfelelően feltűntetnék.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.