A nyilvánosságra hozott megállapodást egy bő egyéves tárgyalási folyamat előzte meg, amelyet még az azóta a posztjáról távozott Ujhelyi István sportért és turizmusért felelős államtitkár kezdett meg a Dorna vezetőivel.
Azt már korábban sejteni lehetett, amennyiben a magyar kormány és a jogtulajdonos közötti egyeztetések eredményre vezetnek, a verseny akkor sem a Forma–1 Magyar Nagydíjnak is otthont adó Hungaroringen lesz. Korábbi nyilatkozatok szerint ugyanis a mogyoródi pálya átalakítása költségesebb lett volna, mint egy teljesen új aszfaltcsík építése.
Ennek megfelelően az érintettek ez utóbbit választották: a Balaton délnyugati részén, Keszthelytől mintegy 20 kilométerre, Sávoly közelében alakítanak ki új pályát. Vicente Cotio, a létesítményt építő – és egyébként a 125 köbcentiméteres géposztályban világbajnoki címvédő Talmácsi Gábort is szponzoráló – Sedesa elnöke elmondta: a ring kialakítására mintegy 80 millió eurót költenek.
A kivitelezés az idén szeptember–októberben indulhat meg, s a tervek szerint nyolc-tíz hónapon belül el is készül a 4,65 kilométer hosszú pálya.
A Sedesa egyébként más jellegű beruházásokat is megvalósít a térségben, ahol már a tervezett projekt első keretében is több mint negyvenmilliárd forintot költenek el. A spanyol társaság korábban jelezte, felhúz egy logisztikai központot Sávoly közelében, Vicente Cotio azonban most elmondta, terveznek egy golfpályát is a környéken, s elbírna a térség még egy ötcsillagos szállodát is. A beruházások közvetlenül nyolcszáz új munkahelyet teremtenek.
A hazai MotoGP futamnak otthont adó aszfaltcsíkot egyébként nem a Sedesa, hanem egy külön erre a célra létrehozott cég, a Balatonring Zrt. fogja üzemeltetni. A társaságban a több hasonló vállalkozásban is részesedéssel rendelkező spanyol Worldwide Circuit Management SL-nek 70, míg a Magyar Turizmus (MT) Zrt.-nek 30 százalékos tulajdonhányada lesz.
Külön vállalatot hoztak létre egyébként a futam megszervezésére is: a Hun-Ring névre keresztelt társaság az MT Zrt. százszázalékos leányvállalata. Nem véletlenül választották a balatoni térséget a futam helyszínéül – mondta Róna Iván, az MT Zrt. vezérigazgatója. A Balaton hazánk a három legfontosabb turisztikai régiója között szerepel, de a magyarországi idegenforgalomban még mindig igen jelentős Budapest túlsúlya.
A motorverseny helyszínének kiválasztásánál is ezt szerették volna némileg ellensúlyozni. A balatoni régióban jelenleg 515 kereskedelmi szálláshely van, ebből 184 szálloda, amely összesen 80 ezer férőhelyet jelent. Tavaly 1,2 millió vendég 4,5 millió éjszakát töltött el a térségben, ahol az összes szállásdíjbevétel 20,3 milliárd forint volt.
A régió nagy problémája azonban, hogy a forgalom szezonális, a holtszezonban igen kevesen érkeznek, éppen ezért a kereskedelmi szálláshelyeken az átlagos szobakapacitás-kihasználtság nem érte el a 45 százalékot. Nem véletlen, hogy a magyar fél ragaszkodott ahhoz, hogy a versenyt – amelyre több mint százezer rajongót várnak – ne a balatoni főszezonban rendezzék, s ebbe a Dorna cég is belement.
A tervek szerint az első futam jövő szeptemberben lesz, s a következő négy évben is vagy ősszel, vagy tavasszal rendezik az eseményt. Bajnai Gordon jelezte, a hazai futamot a kormány pénzügyileg is támogatta: egyrészt hozzájárulnak a beruházáshoz, másrészt rendszeres támogatást is nyújtanak.
Azt, hogy ez pontosan mekkora összeget jelent, nem árulta el, de lapunk úgy tudja, a rendszeres hozzájárulás – a Forma–1-hez hasonlóan a MotoGP-nél is – a rendezési jogdíjra korlátozódik majd. A gyorsaságimotoros-világbajnokság esetében azonban ez az összeg valószínűleg jóval alacsonyabb: míg az F1 állami támogatása évek óta hárommilliárd forint körül mozog, a MotoGP esetében az állami hozzájárulás néhány száz milliós lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.