Európa első számú autógyártója, a német Volkswagen AG a második negyedévben 35 százalékos adózotteredmény-növekedést könyvelt el, a második helyezett PSA Peugeot Citroën SA mutatója ennél is impozánsabb, 49 százalékos. A FIAT SpA ugyan csak két százalékkal javított, de az eredmény messze felülmúlta az elemzői várakozásokat, ráadásul a néhány éve még igencsak nehéz helyzetben lévő első számú olasz vállalat számára az április–júniusi időszak zsinórban immár a 14. nyereséges negyedév.
Az eredmények értékét növeli, hogy az európai autóeladások – mindenekelőtt az újabb és újabb rekordokat döntő üzemanyagárak miatt – jelentősen csökkentek; júniusban például éves szinten közel nyolcszázalékos volt a piac zsugorodása. Az autógyártók jó eredményeiben az is közrejátszott, hogy húzómodelljeik – többek között a Peugeot 307-es, a Citroën C5-ös, a Golf vagy a FIAT 500-as – az egyre népszerűbb alsó, illetve a középkategóriába tartoznak. Nem csoda, hogy ezekben a kategóriákban kívánnak erősíteni; a Volkswagen vezérigazgatója, Martin Winterkorn például az októberben debütáló új Golf modellekhez fűz nagy reményeket.
A FIAT az olaszországi kereslet visszaesésével indokolja, hogy az ősz folyamán hat olaszországi gyára közül négyet három hétre be fog zárni, ez az elemzők szerint körülbelül egymilliárd eurós bevételkiesést okoz. A társaság csak otthon nem volt próféta: a második negyedévben az európai értékesítés 6,6 százalékkal nőtt, mindenekelőtt a francia piacon való 62 százalékos és a németországi 30 százalékos erősödésnek köszönhetően, és lendületet vett a FIAT második legnagyobb piaca, Brazília is.
A második negyedévről eddig jelentett európai gyártók között egyelőre a Daimler AG a kakukktojás: a világ második számú luxusautó-gyártójának adózott eredménye éves összevetésben 25 százalékkal, 1,4 milliárd euróra csökkent. A visszaesés oka ugyanakkor nem Európában, hanem az USA-ban keresendő, a társaság ugyanis áprilisban 40 százalékkal lerontotta a Chryslerben még meglévő, 20 százalékos részesedésének értékét, ez a második negyedévi eredményt 373 millió euróval kurtította meg. (A Daimler 2007 augusztusában adta el a Chrysler 80 százalékos pakettjét a Cerberus Capital Management LP-nek. A DaimlerChrysler kilenc évének mérlege igencsak negatív, a cég piaci értéke például közel 13 milliárd euróval csökkent.)
Nem lóg ki ugyanakkor a Mercedes a sorból, ha a piaci kihívásokra adott stratégiai válaszokat vesszük szemügyre. Az autógyártók többsége a költségek csökkentésével – mindenekelőtt leépítésekkel – próbálja eredményességét javítani. Christian Streiff, a Peugeot Citroën vezérigazgatója például csak Nyugat-Európában és csak tavaly 10 ezer munkahelyet szüntetett meg, és közölte: további hasonló lépésekre lehet számítani. A Mercedes-Benz Cars 2005 óta 9700 álláshelyet számolt fel, ennek eredményeként költségei 7,1 milliárd euróval csökkentek. A második számú francia gyártó, a Renault SA – amely második negyedévéről majd csak a részben a tulajdonában lévő Nissan után, augusztusban nyilatkozik – tegnap jelentette be, hogy 2010-ig csak Európában ötezer fős leépítést hajt végre.
A tőzsdék rendre üdvözölték az eredményeket: a gyorsjelentések közzététele után a Peugeot Citroën részvényárfolyama 10 százalékkal emelkedett, ekkora napi ugrásra 2002 óta nem volt példa. Történelmet írt a FIAT is, amely még soha nem erősödött egy nap alatt 14 százalékkal – eddig. A kurzusokra igencsak ráfért némi lendület; az év eleje óta a Peugeot Citroën részvényárfolyama 34, a FIAT-é 37 százalékkal gyengült.
A Volkswagen ebben a tekintetben kivételnek számít: a papírok január óta 30 százalékkal erősödtek – annak köszönhetően, hogy a Porsche AG többször is megerősítette: amenynyiben a törvényi akadályok elhárulnak, jelenlegi 31 százalékos tulajdoni hányadát 50 százalék fölé kívánja emelni. (Erre úgy tűnik, már nem kell sokáig várni: az Európai Bizottság tegnap közölte: nem vet fel versenyjogi aggályokat, ha a Porsche 4,9 százalékponttal növeli részesedését, és ezzel „de facto” ellenőrzést szerez a Volkswagen felett. A kurzus a bejelentésre közel hétszázalékos szárnyalással reagált, megfejelve ezzel a gyorsjelentés utáni közel ötszázalékos emelkedést.)
További részletek itt olvashatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.