Silvio Berlusconi kormánya a jogsértés és a törvényesség szűk mezsgyéjén haladva hajtott végre olyan iparpolitikai akrobata-mutatványokat, amelyekkel alaposan feladta a leckét a verseny tisztaságán – szóban mindenképpen – éberen őrködő brüsszeli hatóságoknak.
A római kormány kifinomult szabályozási, szervezési és pénzügyi műveletek sorával érte el, hogy – választási ígéretének megfelelően – olasz kézben maradjon a „nemzeti” légitársaság. Tette azt azzal a szándékkal, hogy véget érjen a végeláthatatlan, kusza – Brüsszel visszatérő fenyegetését kiváltó – mentőakciók sorozata, és a vállalat végre megállhasson saját lábán. Berlusconi mindezt úgy érte el, hogy a kritikus időpontban egyszerre változtatott meg több játékszabályt: módosította a trösztellenes rendelkezéseket, és a csődtörvény néhány előírását, machinált a felszállási jogokkal, az Alitalia meglévő együttműködési egyezményeivel és a repülőgép-parkkal. Biztosította például, hogy a nagy forgalmú Milanó-Róma viszonylat ellátásában jövedelmező pozíciókat tarthasson fenn a társaság, amivel szavatolni lehet a talponmaradást.
Ahogy a műveletet el kell adni az Európai Bizottságnak, abban a testület közlekedési kérdésekben illetékes tagja, az olasz származású Antonio Tajani is nyilván közrejátszott: a biztos maga közölte, hogy Brüsszelnek nem marad más választása, mint a tranzakció-sorozat támogatása. Az akció ennek folytán megtorlás nélkül maradhat, akkor is, ha például a Milánói Bocconi Egyetem közgazdász professzora azt a törvény uralmának, a hatalmi ágak szétválasztásának és a szabadpiaci elvek nyílt megsértéseként értékelte, ami összességében „egyet jelentett a haszon privatizálásával és a veszteségek államosításával”.
Az ellenvetésekkel szemben azonban – mint a Reuters emlékeztet – a megoldás a lakosság körében népszerűnek bizonyult, és növelte a kormány támogatottságát. Hasonló akciókra egyébként Párizs és London is szolgált példával: az előző a francia ipari bázis egyik pillérének tekintett Alstom részére dobott még évekkel korábban pénzügyi mentőövet, a brit kormány pedig nemrég a Northern Rock bankházat mentette meg egy – messzemenő következményekkel fenyegető – csődtől.
Ha az olasz kormánynak sikerülne megúsznia Brüsszel adminisztratív fellépését, általános gazdasági következmények nélkül nem marad a dolog. Mint elemzők rámutatnak, az olasz állampapírokat – a németekéhez képest – 70 bázisponttal magasabb hozam ellenében lehet eladni. Tavaly Olaszországba a GDP 1,9 százalékának megfelelő összegű közvetlen külföldi tőkebefektetés érkezett, holott a megfelelő szám a franciáknál 5,8 százalék volt, a válság által fenyegetett Spanyolország esetében pedig 4,2 százalék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.