Jó befektetési célponttá válhatnak egyes nemzetközi gyógyszergyártók, különösen a generikus termékeket előállító feltörekvő piaci cégek, annak ellenére, hogy fokozatosan lassul a patikaszerek értékesítésének világpiaci növekedése. Az elmúlt esztendőben ugyanis világszerte 712 milliárd dollár értékben adtak el gyógyszereket, ez ugyan 6,4 százalékkal több mint egy évvel korábban, s közel kétszerese az ezredfordulón mértnek, ám messze elmarad az évtized elejének még jóval 10 százalék fölötti növekedési ütemétől. Szakértők szerint a bővülés a következő években is egy számjegyű maradhat.
A lassulás elsődleges oka, hogy a fejlett országok az elmúlt években igyekeznek visszafogni rohamosan emelkedő egészségügyi kiadásaikat, s az első lépések épp a gyógyszerköltések lefaragására irányultak. Nem véletlen, hogy 5 százalékra esett vissza a növekedési ütem tavaly az Egyesült Államokban (igaz, 315 milliárdos piacával a világ meghatározó fogyasztója), illetve Nyugat-Európában és Japánban is.
A gyógyszergyártókat kárpótolhatják a feltörekvő államok, ahol az egy főre jutó gyógyszerfogyasztás jelenleg töredéke (1-2 százaléka) a fejlett országokénak, s ennek megfelelően rohamosan bővül a fogyasztás. Kínában például 25 százalékot meghaladó volt a gyarapodás, de két számjegyű emelkedést mértek Indiában, Dél-Amerikában és a FÁK-államokban is.
A fejlett országok spórolása a forgalomnövekedés lassulása mellett fokozza az utángyártott termékek versenyét. Ez pedig a generikus gyártók malmára hajthatja a vizet, s forgalmuk – így persze eredményeik – gyors ütemben nőhetnek. Becslések szerint a fejlett államokban a jövőben egyértelműen a generikusok szegmense lesz a bővülés motorja: Európában például a következő hat évben közel duplájára nőhet e termékek forgalma.
Mindeközben az originális szereket előállító vállalatok veszthetnek a pozícióikból, mivel 2010-ig minden esztendőben 16-20 milliárd dollárnyi forgalmat realizáló készítmény szabadalma fut ki, ezt követően pedig az adott eredeti szerből realizált árbevétel a korábbi 10-20 százalékára eshet.
Nem biztos, hogy rövid távra long pozíciókat kell felvenni a két magyar gyógyszergyártó papírjait illetően, mert egyre alulértékeltebbé válnak ezen hazai részvények, így inkább csak hosszú távon hozhatnak komoly nyereséget. Ezt indokolja az erős forint rendkívül negatív hatása és a piac elképesztő visszaesése. Tavaly már csak 491,5 milliárd forint értékben adtak el patikaszereket Magyarországon, ez 5 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A visszaesés annak fényében különösen nagy, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt hat évben átlagban 15 százalék fölötti ütemben nőtt a fogyasztás. Iparági szereplők úgy vélik, a piac zsugorodása nem lesz tartós, s ha 2008-ban csökken is a fogyasztás, a következő években egészséges – bár a korábbinál lassabb – növekedési pályára áll a piac.
A teljes cikk a manager magazin szeptemberi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.