BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxustank - Képeken az új Mercedes S 600 Pullman Guard

Az első gyárilag páncélozott Mercedes-Benz egy pullman-limuzin volt az 1928-ban. Ezt követte a harmincas évek elején a 770-es "Nagy Mercedes", amely többek között Hirohito japán császárt védelmezte.

A hatvanas években a legendás Mercedes-Benz 600 vette át, közel harminc esztendőre, az állami reprezentációs autó szerepét. Nemcsak a Német Szövetségi Köztársaságban szolgált, hanem sok-sok egyéb ország kormányánál és uralkodóházánál is. Később az S-osztály páncélozott változatai következtek, Mercedes-Benz S-Guard néven, és – egyelőre – az új S 600 Pullman Guard zárja a sort. Kívülről szinte megkülönböztethetetlen egy Mercedes-Benz Guard limuzin a sorozatgyártmánytól, hiszen a diszkréció is fontos eleme a védelemnek. Még rendkívül halk motorja sem árulkodik, pedig a 12 hengeres, 5513 köbcentis biturbó motor teljesítménye 517 lóerő, forgatónyomatéka pedig 830 newtonméter.

A luxustank hatásos védelmet nyújt igényes utasainak terrorista-támadás ellen. Páncélozása ellenáll katonai lövedékeknek, illetve kézigránát és egyéb robbanószerkezet repeszeinek. Fokozza a biztonságot a defekttűrő gumiabroncs, az öntömítő benzintank és a tűzoltó-berendezés.
Az ajtók, a hátfal, az oldalak, a tető, a homlokfal páncélozását nem utólag szerelik be egy már kész autóba, hanem, külön gyártási lépésként, már a nyers karosszériába beépítik. Ezáltal a teljes utastér védett lesz. Még az üreges tartókat, ajtózárakat, tükörházakat is bevonják a rendszerbe.

A páncélozás a legkorszerűbb anyagokból, az utasteret körülvevő üveg-műanyag vagy acél-műanyag kombinációból, illetve acélötvözetből áll. Ezeket a gyár saját lőterén próbálják ki. A cél az, hogy minél kisebb súly mellett biztosítsák a kellő védőhatást. A Mercedes-Benz S 600 Pullman Guard részére körülbelül 550 acél-alkatrészt terveztek újonnan, és ehhez járult a sok műanyag és üveg szerkezeti elem.

A Guard modellek külön, zárt gyártósoron készülnek. Két emeleten dolgoznak a válogatott szakemberek, javarészt kézi munkával. A páncélozás több száz elemét például 3000 báros nyomású vízsugárral vágják ki, szabásminta szerint. Ezeket a kemény, szívós acélokat hajlítani is nehéz, külön prés és ügyes munkás kell hozzá. Tizedmilliméteres pontosságot tartanak, mert szűk a beépítésre szolgáló hely.

Az erősítéseket különlegesen képzett szerelők helyezik el, például alulról lefedik a kardánalagutat. Minden művelet után bemérés következik, majd a karosszéria visszatér a sorozatgyártás futószalagjára, hogy megkapja a korrózióvédelmet és a fényezést. Végül, megint csak kézimunkával, beszerelik a motort és a futóművet, berendezik az utasteret.

Akárcsak a fényűzően berendezett pullman vasúti vagon, az új S 600 Pullman Guard is nagyvonalú helykínálattal és legmagasabb fokú komforttal kényezteti el utasait. Tengelytávját még a páncélozott S-osztályéhoz képest is megnyújtották 115 centivel, úgyhogy 4315 milliméteres lett. A fenséges jármű teljes hossza 6356 milliméter – itt bőven van hely bizalmas megbeszélésekre, valamint a kommunikációs és szórakoztató berendezések kihasználására.

A sofőr-válaszfal mögött négyen ülhetnek, egymással szemben. A felszereltség bármilyen igényt kielégít: van nagyteljesítményű hátsó klímaberendezés, 19 hüvelykes, mozi-formátumú lapos képernyő, DVD-lejátszó, tévé- és videó-készülék, MP3 csatlakozó, Internet-használati lehetőség és persze hűtőszekrény.


A masszírozós üléseket belső szellőzéssel látták el. Támlájuk döntöttebb, mint az S-osztályban, így eleve kényelmesebb a pozíció. A menetiránynak háttal álló két ülés is elektromosan állítható és fűthető.

A védett autók nehezebbek a sorozatgyártásúaknál, ezért meg kell tanulni bánni velük. A Mercedes-Benz ezért 1993 óta valamennyi vásárlónak biztosít sofőrtanfolyamot, ahol el lehet sajátítani az egyes helyzetekben legmegfelelőbb vezetési technikákat.

A Guard modellek építése során bármilyen igényt kielégít a gyár. Még különleges kívánságokat is teljesítenek. A pápa-mobilt például tolótetővel és megemelhető üléssel látták el. Ez még egyszerű volt, annál nagyobb problémát okozott a pápa címerének elhelyezése a C-oszlopon, mert az ötvözött acélt nem vitte a közönséges fúró. Volfram-fúróval is két napig tartott a művelet...

Az orosz államelnök részére pedig 1997-ben orosz kommunikációs rendszert kellett beépíteni a szűkre szabott helyre – végül orosz szakemberek segítségével sikerült határidőre megoldást találni. A tolószékes utas beszállását megkönnyítő berendezés, a kívül utazó testőrök küszöbléce és tetőkapaszkodója rutinfeladatnak számít. Eduard Sevarnadze annyira elégedett volt a kapott munkával, hogy emlékiratainak egy kötetével köszönte meg.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.