Főként a külföldi, multinacionális vállalatokra jellemző, hogy az outsourcing, az egyes tevékenységek kiszervezése már szerves része a szervezeti kultúrájuknak – derül ki az Információs Társadalomért Alapítvány összefoglaló tanulmányából. Az elemzés arra is rámutat, hogy ezeknek a cégeknek megvannak mindazok a tapasztalataik, módszereik és folyamataik, amelyek egy felelősségteljes és gazdaságilag-stratégiailag megalapozott kiszervezési döntés meghozatalához szükségesek.
A tapasztalatok szerint azonban a leányvállalatoknál már nem ez a helyzet, sok esetben ésszerűtlen kiszervezési döntések születnek a magyar cégeknél, a külföldi anyacég stratégiai utasításait nem mindig képesek megfelelően átültetni a hazai gyakorlatba.
A kiszervezési döntések legjellemzőbb motivációi között a költségek csökkentése szerepel az első helyen, de fontos szempont a best practice, a rugalmas kapacitás, a hatékonyság, a funkcionalitás, a szakmai kompetencia, a létszámleépítés igénye. A kutatási eredmények azonban arra is rávilágítanak, hogy gyakran nem várt hatásokkal szembesülnek a cégek.
Kiderülhet például, hogy a kialkudott áron felül addicionális költségek merülnek fel, vagy a várt rugalmasság helyett ennek ellenkezője következik be. A felmérésbe bekapcsolt vállalkozások egyötöde tapasztalta, hogy a feltételezettnél jóval nagyobb a fluktuáció a szállítónál, és elszivárog a tudásbázis.
Egy korábbi felmérés szerint az esetek 44 százalékában nem volt elég az elvárt minőségű és költséghatékonyságú szolgáltatás nyújtására a szállító kapacitása, ezért vissza kellett szervezni a feladatot, és házon belül előteremteni a szükséges szakértelmet. A kiszervezésen már átesett nemzetközi társaságoknak mindöszsze 30 százaléka tapasztalt egyértelmű javulást, 70 százalékuk több-kevesebb problémával szembesült.
Mindezek ismeretében a tanulmány készítői szerint ha egy cég outsourcing mellett dönt, nagyon gondosan kell kiválasztania a partnert, amellyel a jövőben együtt kíván dolgozni.
A cikk teljes terjedelemben itt olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.