Az autóipari beszállítók, autóalkatrész-gyártók piacának változásai különösen az alacsony tőkeellátottságú közepes vállalkozásokat érintik érzékenyen. "Ezek a vállalkozások nehezen tudnak alkalmazkodni a piac változó feltételeihez, mert nincs megfelelő pénzügyi hátterük, hogy megtegyék a szükséges lépéseket" – mondta el Vanek Balázs, az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője.
Hozzátette: azoknak a cégeknek, amelyek magántőkére támaszkodnak, még magasabb kockázattal kell szembenézniük a jelzáloghitel-krízis miatt. Jelenleg nehéz forrásokhoz jutni pénzügyi területen.
Az autóalkatrész-gyártó cégek szektora Magyarországon korábban teljesen rizikómentes volt. Az emelkedő energia- és alapanyagárak a leginkább energiaigényes fémfeldolgozó cégek költségeit növelik legnagyobb mértékben. Ezen kívül az autógyárak csökkenő eladási rátája és profitcsökkenése természetesen hatással van a beszállítók teljesítményére is. Ráadásul az olaj árának növekedése miatt a fogyasztók mostanában elhalasztják a tervezett autóvásárlásokat.
A piac másik jellemzője, amely visszavetheti a beszállítók bevételeit az a tendencia, miszerint az autógyártók nem szervezik ki a gyártást, legalábbis annak egy részét, vagyis maguk gyártják az alkatrészeket. Ha ez a trend megerősödik, vagy továbbgyűrűzik, az alkatrészgyártó szektor összesített bevétele ennek megfelelően csökkeni fog.
Az általános kockázatnövekedés ellenére az Atradius a szektorban is folytatja a cégek egyenkénti bevizsgálását. "Több olyan céggel is találkoztunk, amelyek nagyon jól alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez, ezért az általánosított kockázatértékelés nem volna helyénvaló. Továbbra is egyenként értékeljük a beszállítói lánc tagjainak kockázati helyzetét"– mondta Vanek Balázs.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.